Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-02-24, 23:22
  #25
Medlem
abcabcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proxymania
Är det egen empirisk data du sammanställer för att komma fram till slutsatsen?

I min omgivning har de flesta systemutvecklare minst 3-årig ingenjörsexamen, sk. Bachelor. Jag gissar att man kan vara en duktig programmerare utan examen men högskolan erbjuder mer än så. Du får lära dig att fungera i grupp genom projektarbeten mm. I en ingenjörsexamen ingår ett antal poäng ekonomi du har nytta av om du väljer att bilda eget företag och starta ett eget projekt.
Jag tycker det var bra sammanfattat.

Att kunna lära sig programmera kan man göra själv om man är motiverad, att jobba som utvecklare i ett team kräver så mycket mer, kunna tids- och uppgiftsplanera projekt, kunna analysera kundernas krav och omsätta det i system, kunna prata med kunder, att kunna dokumentera begripligt, göra användarvänlig kod, ha kontroll budget.

Detta är det som är svårt, och i princip omöjligt att lära på egen hand.

Att sitta hemma 2 år och plugga själv och kanske vara med i något opensoftwareprojekt i linux, jag tror att det är en mycket riskfull väg att gå. Även om man om allt går rätt blir en kung på att koda, så är det så mycket av det som nämnts ovan som man saknar att man inte ändå blir bra.

Jag känner många självlärda som har lyckats mycket bra, började som hackers efter högstadiet utan gymnasieutbildning, mycket talangfulla, som idag har nått mycket långt i karriärstegen, jobbar på spotify, Ericsson, konsultfirmor, google. Men frågan är dels hur långt hade de nått om det gått formell utbildning, hade de då nått ännu längre, doktorerat, professor, höga chefer? Och om de inte hade varit så talangfulla som det trots allt är, vad hade hänt då? Förtidspension, socialbidrag, missbruk?

Sedan är det ju så att det är olika från person till person: Jag tyckte det var en av de bästa tiderna i mitt liv att studera på tekniska högskolan, garanterat mycket bättre än på gymnasiet och extremt mycket bättre än högstadiet: Extremt intressant, låg stressnivå, stort kompisgäng, mycket bra livssituation, knyter kontakter för livet. Rent generellt mycket bättre än att arbeta, men med problemet att man lånar istället för att tjäna pengar.

Något som personer utan universitetsutbildning inte förstår: Att skaffa en universitetsutbildning istället för att direkt börja jobba är en genväg, en enkel och snabb och i stort sett slapp genväg, till ett bra liv med hög lön och ett bra jobb, om man väljer med sunt förnuft, och ingenjör är en av de sunda valen. Väljer du att inte göra karriär kan du i princip jobba hur lite du vill utan att det påverkar lön eller något annat.
__________________
Senast redigerad av abcabc 2017-02-24 kl. 23:27.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback