2016-01-04, 15:03
Medlem
Jag har fått ett problem med min dator som jag aldrig haft förut. Ska väl nämnas att detta är en ny dator och att den använder Windows 10. Det som är skumt är att många program vägrar starta om jag inte högerklickar på ikonen och kör dom som administrator. Det handlar kanske om 15% av alla program. Har testat att högerklicka på dessa exe filer och gå in i properties och ändrat så att alla användare ska ha fulla rättigheter på dom, men det verkar inte funka ändå.

Någon som vet varför detta händer?
Citera
2016-01-04, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VaragtP
Jag har fått ett problem med min dator som jag aldrig haft förut. Ska väl nämnas att detta är en ny dator och att den använder Windows 10. Det som är skumt är att många program vägrar starta om jag inte högerklickar på ikonen och kör dom som administrator. Det handlar kanske om 15% av alla program. Har testat att högerklicka på dessa exe filer och gå in i properties och ändrat så att alla användare ska ha fulla rättigheter på dom, men det verkar inte funka ändå.

har du startat om dator efter ändringarna?

Med vänlig hälsning
t
Citera
2016-01-04, 15:30
Bannlyst
Är du inloggad som Admin?
Citera
2016-01-04, 21:00
Medlem
Vagnsleres avatar
Det är tydligen nått skit med Windows 10; hade samma problem men polarn fixade så när jag ska öppna ett sånt program kommer det upp ett meddelande där jag måste acceptera som administratör, skitdrygt det också men slipper högerklicka
Citera
2016-01-05, 12:07
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VaragtP

Min gissning är att det rör sig om antingen program som inte är certifierade för Windows 8 eller Windows 10 alternativt sk. open source program...

En annan felkälla kan vara att de är installerade till en egen mapp direkt på C:\ och inte i Program-mappen, i så fall får du avinstallera programmet och installera det på nytt, men ny välja AVANCERAD installation där du troligtvis kan ange att den skall installeras till: C:\Program\*programnamnet*

Och om det inte fungerar när du provat detta, då högerklickar du på Startfilen och via EGENSKAPER väljer att köra programmet i kompabilitetsläge för XP\Windows 7 etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in