Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2016-01-12, 09:58
  #25
Medlem
Nibiruans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RabiesPingvin
Funderar på uppgradera ljudanläggningen men undrar om det är värt uppgradera högtalarna?

Har ett par feta frontare på 30 kg vardera+center högtalare+subwoofer med aktiv förstärkare på 10-15 kg +2 mindre bakhögtalare 5.1 system.
Ett premiumsystem av ett kvalitetsmärke från hifiklubben som fick riktigt bra recensioner runt år 2000. Kostade väl iaf 17-20 000 kr då.
Ljudet är riktigt bra tycker jag med min skitförstärkare men är lite orent och svagt ljud ibland i mellanregister och diskant, grym bas i filmer i bluray filmer och musik låter kanon så grannarna sliter håret och hela lägenheten vibrerar.
Provade systemet med en 35 000 kr förstärkare en gång och ljudet blev betydligt kraftfullare och renare.

Frågan är om det verkligen hänt så mycket på högtalarutvecklingen eller kan mina högtalare motsvara ljudkvalitet i ett liknande system för 15-20 000 kr idag? Jag har inget behov av att ha något mer än 5.1 surround ljud som jag har idag.
Funderar på en Marantz förstärkare för 6000-7000 kr. Just nu har jag en budget japan med 7 år på nacken som jag köpte på rea för 1990 kr, nedsatt från 4000 kanske.

Audiofiler shoot

Skulle vilja påstå att upplösning, effektivitet och antalet watt en högtalare kan hantera blivit bättre (exakt hur mycket kan diskuteras och varierar säkert beorende på vilka modeller man jämför), samt har många finare/dyrare högtalare blivit mindre. Nya material och blandningar av dessa existerar; kevlar, kol- & glasfiber, aluminium m.fl är de vanligaste.

Anledningen till att skaffa nytt förstärkeri är antingen om du vill ha en digital förstärkare eller rumskorrigering och hdmi-in och ut kontakter på den. Sedan får du ju trådlösa möjligheter genom wi-fi, stöd för att strömma och appar som spotify idag också.

En audiofil surroundförstärkare kostar 15.000-40.000:- idag (lite dyrare än för 10 år sedan), men då får du den bästa rumskorrigeringen du kan köpa för hur mkt pengar som helst. Rumskorrigeringen på billigare modeller är sämre och de olika märkena har sina egna mjukvaror/digitala processer som ger varierande resultat, ofta inte speciellt användningsbar på de billigaste kring 3000-5000:-.

Audessey's MultEQ XT32 är en av de bästa rumskorrigeringslösningar för medelpris klassade förstärkare.
I och med att du skaffade en 4000:- receiver sist du köpte borde du köpa en minst 3x så dyr surroundförstärkare i dag, alltså med ett listpris på omkr. 12000:- om du vill ha något större lyft att tala om. Men en ny sr-receiver för 7000:- blir säkert ett hörbart lyft också, speciellt om den fått högst betyg i recensioner och tester, men förvänta dig inte ett jättelyft.
Citera
2016-01-13, 00:59
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiruan
Skulle vilja påstå att upplösning, effektivitet och antalet watt en högtalare kan hantera blivit bättre (exakt hur mycket kan diskuteras och varierar säkert beorende på vilka modeller man jämför), samt har många finare/dyrare högtalare blivit mindre. Nya material och blandningar av dessa existerar; kevlar, kol- & glasfiber, aluminium m.fl är de vanligaste.

Anledningen till att skaffa nytt förstärkeri är antingen om du vill ha en digital förstärkare eller rumskorrigering och hdmi-in och ut kontakter på den. Sedan får du ju trådlösa möjligheter genom wi-fi, stöd för att strömma och appar som spotify idag också.

En audiofil surroundförstärkare kostar 15.000-40.000:- idag (lite dyrare än för 10 år sedan), men då får du den bästa rumskorrigeringen du kan köpa för hur mkt pengar som helst. Rumskorrigeringen på billigare modeller är sämre och de olika märkena har sina egna mjukvaror/digitala processer som ger varierande resultat, ofta inte speciellt användningsbar på de billigaste kring 3000-5000:-.

Audessey's MultEQ XT32 är en av de bästa rumskorrigeringslösningar för medelpris klassade förstärkare.
I och med att du skaffade en 4000:- receiver sist du köpte borde du köpa en minst 3x så dyr surroundförstärkare i dag, alltså med ett listpris på omkr. 12000:- om du vill ha något större lyft att tala om. Men en ny sr-receiver för 7000:- blir säkert ett hörbart lyft också, speciellt om den fått högst betyg i recensioner och tester, men förvänta dig inte ett jättelyft.
Jag kan hålla med om det som har med förstärkare och sådan elektronik att göra ovan.

När det gäller högtalare så är det inte så stora förändringar som har skett gällande material och sånt under några få år vid närmare eftertanke dock. D.v.s. det beror helt på vilket tidsspann det rör sej om. Om det är grejer tillverkade på 2000-talet eller ev. 1990-tal så var det ändå inte helt ovanligt med de material som nämns ovan. Kevlar- och glasfiber-armerade koner i högtalarelement har funnits ganska länge t.ex. Dessa har ofta inte bättre egenskaper än billiga element med pappkon heller, åtminstone inte om rätt filter väljs och elementen paras ihop med för ändamålet kompatibla diskantelement. Diskanter med bra egenskaper vid riktigt höga frekvenser och metall-/keramik-material fanns det inte många förr dock som jag känner till.

En del högtalarelement och högtalare som tillverkas idag i vissa asiatiska länder m.m. är också kloner av tidigare europeiska element (Philips, Scanspeak, Audax m.fl.?). Eller snarlika konstruktioner med några få förändringar. I de fallen så har utvecklingen inte gått framåt, utom möjligen när det gäller priset.

Sammanfattningsvis så är det svårt att säga hur mycket skillnad det är totalt sett på högtalarsidan, eftersom det finns så många märken och modeller att välja på. Det tillverkas mycket uselt skräp idag också.
__________________
Senast redigerad av MrNoShow 2016-01-13 kl. 01:02.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback