Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-03, 22:15
  #1
Medlem
freeriderXIIs avatar
Har någon här sett denna film?


Och i så fall vad tyckte ni?


Det görs ju inte allt för många filmer om svensk historia kan vara lite småkul att se även om den får låga betyg på IMDB 5.8 (dock inte från de tre som reviewat den på siten de ger den bra).

Hoppas de har några krigsscener från trettioåriga kriget men det skall man nog inte förvänta sig säkert blir det mest hovliv och intriger men det är också intressant.
__________________
Senast redigerad av freeriderXII 2016-01-03 kl. 22:40.
Citera
2016-01-03, 22:32
  #2
Medlem
freeriderXIIs avatar
Här en negativ recension, dock står det fel århundrade i deras rubrik.
Citera
2016-01-03, 22:35
  #3
Medlem
freeriderXIIs avatar
Här en till recension
Citera
2016-01-03, 22:41
  #4
Medlem
freeriderXIIs avatar
På Rotten Tomatoes får den dock högre betyg än på IMDB.

Här deras hemsida.
Citera
2016-01-03, 23:38
  #5
Medlem
sommarlovs avatar
Även SR Kulturnytt är kristiska http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6322747

Men jag vill gärna se den!
Citera
2016-01-05, 21:56
  #6
Medlem
freeriderXIIs avatar
När jag nu sett filmen kan jag säga att den var alldeles för lågbudget, de nyttjade inte möjliga historiska miljöer som Oxenstiernornas Tidö och Tyresö slott och framförallt Uppsala slott som ju var scenen för hennes abdikation. Filmen fick i stället karaktären av ett kammarspel med små kyffiga miljöer där intresset koncentrerades kring drottningens relation till Ebba Sparre med insinuationer kring vad som skulle ha varit ett lesbiskt förhållande. Tydligen finns det regissörer som ännu i dag anser sådant vara av största intresse, trots att tiden numera passerat bäst före datum då sådant var chockerande och pikant. Visst skall det skildras i filmen men det behöver inte vara själva kärnan.

Vad som går förlorat är det enorma internationella intresse som hennes abdikation väckte på grund av Sveriges och faders, Gustav II Adolfs, position i ett Europa där han med framgång företrätt protestantismens ställning i vår världsdel.

Fler kartor borde ha tagits fram för att visa på de svenska ställningarna i Tyskland. Då hade man förstått mer av Kristinas betydelse för utvecklingen i Europa fram till och efter den Westfaliska freden. Och intrigerna från papisterna borde varit mera klara och tydliga och påvens tillfredsställelse när han fick höra om hennes abdikation kunde ha varit en lämplig scen. Eller när hon övergick till katolicismen 1655 den 3 november i Innsbruck. Och givetvis då Kristina höll sitt högtidliga intåg i Rom.
__________________
Senast redigerad av freeriderXII 2016-01-05 kl. 22:52.
Citera
2016-01-05, 22:44
  #7
Medlem
freeriderXIIs avatar
Den provisoriska Triumfbågen som restes i samband med Drottning Kristinas kröning hade kunnat byggas upp för filmen.
Citera
2016-01-06, 09:30
  #8
Medlem
15minFames avatar
Vad synd att så många givit den dåliga recensioner. När jag först klickade länken till imbd så var jag intresserad av att se filmen. Får se om jag gör det nu...
Citera
2016-01-06, 10:15
  #9
Medlem
BarryHeros avatar
Filmpostern är verkligen usel:

http://i.jeded.com/i/the-girl-king.39424.jpg

Ser ut som en poster för ett dåligt TV-spel. Flickorna är så pass photoshop:ade att de inte ens ser ut som riktiga människor.
Citera
2018-03-12, 19:34
  #10
Medlem
15minFames avatar
Filmen gick på tv härom kvällen så nu har jag sett den. Hade glömt att jag svarat i denna tråd. Jag gillade filmen så jag är glad att jag såg den. Kul med en film om Sverige och svenskt historia och inte ytterligare en film om andra historiska event man sett om och om igen.
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
När jag nu sett filmen kan jag säga att den var alldeles för lågbudget, de nyttjade inte möjliga historiska miljöer som Oxenstiernornas Tidö och Tyresö slott och framförallt Uppsala slott som ju var scenen för hennes abdikation. Filmen fick i stället karaktären av ett kammarspel med små kyffiga miljöer där intresset koncentrerades kring drottningens relation till Ebba Sparre med insinuationer kring vad som skulle ha varit ett lesbiskt förhållande. Tydligen finns det regissörer som ännu i dag anser sådant vara av största intresse, trots att tiden numera passerat bäst före datum då sådant var chockerande och pikant. Visst skall det skildras i filmen men det behöver inte vara själva kärnan.

Vad som går förlorat är det enorma internationella intresse som hennes abdikation väckte på grund av Sveriges och faders, Gustav II Adolfs, position i ett Europa där han med framgång företrätt protestantismens ställning i vår världsdel.

Fler kartor borde ha tagits fram för att visa på de svenska ställningarna i Tyskland. Då hade man förstått mer av Kristinas betydelse för utvecklingen i Europa fram till och efter den Westfaliska freden. Och intrigerna från papisterna borde varit mera klara och tydliga och påvens tillfredsställelse när han fick höra om hennes abdikation kunde ha varit en lämplig scen. Eller när hon övergick till katolicismen 1655 den 3 november i Innsbruck. Och givetvis då Kristina höll sitt högtidliga intåg i Rom.
Kan hålla med det mesta av det du skriver men Kristinas relation med Ebba framstod i filmen som den utlösande faktorn till att hon valde att lämna Sverige och tronen bakom sig och i så fall en viktig del.
Citera
2018-03-13, 10:12
  #11
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Filmen gick på tv härom kvällen så nu har jag sett den. Hade glömt att jag svarat i denna tråd. Jag gillade filmen så jag är glad att jag såg den. Kul med en film om Sverige och svenskt historia och inte ytterligare en film om andra historiska event man sett om och om igen.

Kan hålla med det mesta av det du skriver men Kristinas relation med Ebba framstod i filmen som den utlösande faktorn till att hon valde att lämna Sverige och tronen bakom sig och i så fall en viktig del.
Jo, men filmen gjordes ju bara för att det idag har blivit trendigt med "kvinnohistoria", och ännu mera så om det går att framställa dem som lesbiska kvinnor.

Men, som andra i tråden varit inne på så är ju historien om drottning Kristina något annat än det som filmen tramsar om.
Och det finns sådant i hennes liv som hade varit lite mer intressant att fokusera på.
Som tex motiven bakom hennes flytt till Rom.
Av någon anledning har de flesta historiker alltid försökt försköna hennes verkliga motiv.
Dvs det handlade inte om "intresse för katolicismen," utan motivet var uteslutande det faktum att Rom på den tiden var "världens alkemiska huvudstad."
Och Kristina ville vara del av det.

Det har emellertid aldrig riktigt uppskattats av det historieskrivande etablissemanget. Framförallt inte i samband med Upplysningstidens ideal - där sådant som Kristnas intresse sågs på med största förakt. Med Upplysningstiden skulle allt så kunde tolkas som "gamla tiders oförstånd" skambeläggas, och det är orsaken till varför motiven bakom Kristnas flytt fortfarande är så "mytiska."
Citera
2018-03-24, 08:38
  #12
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Jo, men filmen gjordes ju bara för att det idag har blivit trendigt med "kvinnohistoria", och ännu mera så om det går att framställa dem som lesbiska kvinnor.

Men, som andra i tråden varit inne på så är ju historien om drottning Kristina något annat än det som filmen tramsar om.
Och det finns sådant i hennes liv som hade varit lite mer intressant att fokusera på.
Som tex motiven bakom hennes flytt till Rom.
Av någon anledning har de flesta historiker alltid försökt försköna hennes verkliga motiv.
Dvs det handlade inte om "intresse för katolicismen," utan motivet var uteslutande det faktum att Rom på den tiden var "världens alkemiska huvudstad."
Och Kristina ville vara del av det.

Det har emellertid aldrig riktigt uppskattats av det historieskrivande etablissemanget. Framförallt inte i samband med Upplysningstidens ideal - där sådant som Kristnas intresse sågs på med största förakt. Med Upplysningstiden skulle allt så kunde tolkas som "gamla tiders oförstånd" skambeläggas, och det är orsaken till varför motiven bakom Kristnas flytt fortfarande är så "mytiska."
Trendigt med kvinnohistoria? Då jag själv är kvinna så tycker jag att det är på tiden. Men om du vill se ytterligare en film om Robin Hood så är det väl ingen som stoppar dig. Jag tycker det var uppfriskande att se något nytt och svensk historia dessutom.

Såg du inte filmen? Jag tycker det var tydligt att hon var smart och ville ta del av nya upptäckter och information men i Sverige förväntades hon gifta sig och därmed bli ägd av sin man som antagligen hade förbjudit henne att syssla med denna hädelse.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback