Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-26, 12:41
  #337
Medlem
Skottlossning i Malmö 2016-09-25

1 död just nu, ytterligare 3 skadade med okänt skadeläge.
Citera
2016-09-26, 13:58
  #338
Medlem
RagingHippies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LineroKillen046
Du har ju klart rätt i att beroende på hur snabbt man får vård påverkar överlevnadschansen men att säga att traumavården inte utvecklats/förbättrats så mycket de senaste 10-15 åren som du skrev i något inlägg stämmer absolut inte. Känner du människor inom sjukvården/traumavården så är det känt att man i Sverige blivit extremt mycket bättre på att hantera kniv/skottskador de senaste åren.

En kirurg i Göteborg som vittnar om att man utvecklat sin traumavård och lär sig från utlandet:





Att säga att traumavården inte gått framåt så mycket på 10-15 år är naivt, för 10-15 år sedan hade vi mobiler som vi oftast bara kunde smsa och ringa ifrån. Vi hade datorskärmar tjocka som en mikrovågsugn och TV-apparaterna som tog mycket plats med. Precis som tekniken och annat utvecklats på bara 10 år har likaså sjukvården/traumavården utvecklats och förbättrats. Man hittar ständigt nya tekniker för att hantera skador/sjukdomar.

Hade vi haft 90-talets sjukvård idag är det tveksamt om vi haft så låga mordtal.

Du kan inte vara seriös. Våra mest erfarna och utbildade läkare gick i pension i början av 00-talet.
90-talets sjukvård är precis samma sjukvård som vi har idag minus denna generation.

Berätta för mig vad en läkare/kirurg hade gjort annorlunda idag med dig jämfört med på 90-talet.
Det låter på dig som 90-talet var 1940-talet.
Och till och med på 1940-talet fanns det superbra kirurger som gjort saker & ting likadant som idag från traumatologisk synpunkt.
Citera
2016-09-26, 15:05
  #339
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RagingHippie
Du kan inte vara seriös. Våra mest erfarna och utbildade läkare gick i pension i början av 00-talet.
90-talets sjukvård är precis samma sjukvård som vi har idag minus denna generation.

Berätta för mig vad en läkare/kirurg hade gjort annorlunda idag med dig jämfört med på 90-talet.
Det låter på dig som 90-talet var 1940-talet.
Och till och med på 1940-talet fanns det superbra kirurger som gjort saker & ting likadant som idag från traumatologisk synpunkt.

Den uppfattningen har du skapat själv och får stå för själv. Det skrev jag aldrig. Att säga att traumavården inte gått framåt på 15-20 år är om något oseriöst. Du kan börja med skriva ett mail till kvinnan jag citerade och fråga henne, som faktiskt är kirurg, varför hon tycker att vi blivit bättre och bättre på att hantera penetrerande våld. Istället för att söka svaren från flashback. Har man nån insikt och känner traumakirurger personligen vet man att vården blivit bättre per automatik.

Det fanns bra kirurger på 1700-talet med, som hade för sin tid smarta idéer men det hör inte till ämnet. Du får gärna dock komma med källa om att de mest erfarna och utbildade läkarna gick i pension i början av 00-talet. För jag har svårt att tro att dagens läkare skulle vara "sämre" och mindre erfarna än de på 90-talet. Skriv det i PM då. Eftersom det inte hör till denna trådens ämne.
Citera
2016-09-26, 18:05
  #340
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RagingHippie
Du kan inte vara seriös. Våra mest erfarna och utbildade läkare gick i pension i början av 00-talet.
90-talets sjukvård är precis samma sjukvård som vi har idag minus denna generation.

Berätta för mig vad en läkare/kirurg hade gjort annorlunda idag med dig jämfört med på 90-talet.
Det låter på dig som 90-talet var 1940-talet.
Och till och med på 1940-talet fanns det superbra kirurger som gjort saker & ting likadant som idag från traumatologisk synpunkt.

Erfarna inom vaddå? Nu skjuts det ju varje dag, då får man mer träning på skottskador jämfört med tidigare, dessutom lär de ha förfinat tidigare tekniker. Jag undrar vem i den här tråden som är seriös..
Du tror väll inte att man slutar lära sig när man har fått diplomet? Man går på vidareutbildning livet ut.
Citera
2016-09-26, 20:17
  #341
Medlem
RagingHippies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LineroKillen046
Den uppfattningen har du skapat själv och får stå för själv. Det skrev jag aldrig. Att säga att traumavården inte gått framåt på 15-20 år är om något oseriöst. Du kan börja med skriva ett mail till kvinnan jag citerade och fråga henne, som faktiskt är kirurg, varför hon tycker att vi blivit bättre och bättre på att hantera penetrerande våld. Istället för att söka svaren från flashback. Har man nån insikt och känner traumakirurger personligen vet man att vården blivit bättre per automatik.

Det fanns bra kirurger på 1700-talet med, som hade för sin tid smarta idéer men det hör inte till ämnet. Du får gärna dock komma med källa om att de mest erfarna och utbildade läkarna gick i pension i början av 00-talet. För jag har svårt att tro att dagens läkare skulle vara "sämre" och mindre erfarna än de på 90-talet. Skriv det i PM då. Eftersom det inte hör till denna trådens ämne.

Ok 15 år. Så 2001 ?
Berätta vad som tillkommit inom traumavården sen 2001.
Hur har läkarna blivit bättre ? Nåt konkret du kan bjuda på ?

Du har alltså svårt att tro att dagens läkare är sämre ? Vad tror du händer med kvaliteten på läkarna när ingen vill orka vara en god handledare, ingen har tid och allt fler rycker på axlarna pga det inte längre finns en stark organisation inom landstingen.
Hade det suttit läkare på de ledande positionerna hade vården faktiskt kunnat funka, istället för nu då de ständigt invaggar er i en trygghet genom att investera i välrenoverade vänterum, fikarum och informationssystem istället för att satsa på medicinsk utrustning och högre kompetens till att använda denna.

Berätta.. hur många kirurger tror du det finns i Sverige och hur kom du fram till att det skett en "revolution" baserat på 1 av dessa kirurgers personliga erfarenheter? Det är klar att de får mer erfarenhet om det kommer in knivskadade eller skottskadade. Men det är ju ett väldigt litet antal traumatologer som faktiskt får dessa erfarenheter och blir bättre. DESSA har utvecklats under 15-20 år som du säger, men att hela fältet skulle gått framåt och alla skulle ha blivit bättre är knappast troligt.
Citera
2016-09-26, 21:20
  #342
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RagingHippie
Ok 15 år. Så 2001 ?
Berätta vad som tillkommit inom traumavården sen 2001.
Hur har läkarna blivit bättre ? Nåt konkret du kan bjuda på ?

Du har alltså svårt att tro att dagens läkare är sämre ? Vad tror du händer med kvaliteten på läkarna när ingen vill orka vara en god handledare, ingen har tid och allt fler rycker på axlarna pga det inte längre finns en stark organisation inom landstingen.
Hade det suttit läkare på de ledande positionerna hade vården faktiskt kunnat funka, istället för nu då de ständigt invaggar er i en trygghet genom att investera i välrenoverade vänterum, fikarum och informationssystem istället för att satsa på medicinsk utrustning och högre kompetens till att använda denna.

Berätta.. hur många kirurger tror du det finns i Sverige och hur kom du fram till att det skett en "revolution" baserat på 1 av dessa kirurgers personliga erfarenheter? Det är klar att de får mer erfarenhet om det kommer in knivskadade eller skottskadade. Men det är ju ett väldigt litet antal traumatologer som faktiskt får dessa erfarenheter och blir bättre. DESSA har utvecklats under 15-20 år som du säger, men att hela fältet skulle gått framåt och alla skulle ha blivit bättre är knappast troligt.

Du tolkar hejvilt och gör egna antaganden ännu en gång. Vill du vara journalist så ställ dessa frågor till någon som är kirurg, för du verkar bära på många frågor. Presentera sedan din rapportering här eller i någon annan lämpligare tråd som berör ämnet. Nu framstår du mer som tokig. Och du har ingen som helst källa på att de mer erfarna och mer utbildade läkarna slutade i början på 00-talet. Nänä. Bara egna teorier. Trevligt. Mitt tips är att ta kontakt med riksföreningen för operationssjukvård och sök svaren där, jag håller fast vid vad jag sagt. Men jag tänker inte diskutera off-topic i en tråd med en som saknar de grundläggande kunskaperna i svenska. Har du något annat på hjärtat, skriv PM, så slipper resten lida av ditt kackel.
Citera
2016-09-27, 23:48
  #343
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av legenden
Det finns säkert någonstans, men för att fup skall finnas bör det även finnas en gärningsman och ett åtal för att vi skall kunna ta del av den. Och det är nog knappast så att uppklarningsstatistiken har ökat tyvärr.

"– De här händelserna är sällsynta men det hände flera gånger förra året, säger kriminologen Jerzy Sarnecki."

"Det är främst det dödliga våldet som drabbar gemene man, som befinner sig utanför de kriminella miljöerna, som har minskat." Brå

”Jag upprepar: Sverige har aldrig varit tryggare än det är nu. Det som är farligt är rädda människor. Rädda människor kan inte tänka klart.” Betner

”Generellt så ökar tryggheten.” Anders Ygemans

”Trots allt – det dödliga våldet minskar” DN efter ikeamorden


https://www.bra.se/download/18.4c6bf...alvar_2016.pdf

https://elisabethoglund.se/blogg/18_..._januari_2016/
https://elisabethoglund.se/blogg/12-...ara-annu-fler/
https://elisabethoglund.se/blogg/12-...ige-mars-2016/
https://elisabethoglund.se/blogg/mor...tik-for-april/
https://elisabethoglund.se/blogg/12-...ndel-maj-2016/
https://elisabethoglund.se/blogg/brottsfacit-f/

Elisabet Höglund kan väl bäst beskrivas som en dement gammal kärring som inte tar sig an uppgiften på ett korrekt vis, antagligen för att hon inte är kapabel att ta in den information som finns tillgänglig och/eller pga att hon lider av allvarlig konfirmeringsbias.

Socialstyrelsen loggar allt om man nu inte litar på t ex BRÅ. Dvs sjukhusloggar.

Vad visar då statistiken? I västra Götaland(som ett exempel) och för kategorin dödsfall orsakad av annan person minskade antalet fall av dödligt våld under perioden 1997-2015 med i genomsnitt 18%. Men det blir inte helt rättvisande, då befolkningen under samma period ökat med ca 10%, relateras då antalet fall av dödligt våld till den ökade befolkningen är minskningen 24%. 71% av de döda var män.

Men säger någon då, trauma och akutsjukvården har ju blivit bättre, hade den inte blivit bättre hade antalet döda varit sjuuuuukt mycket högre.

Vad visar då sjukhusstatistiken? I VGR har antalet inlagda på sluten somatisk vård på grund av övergrepp av annan person minskat med 11%, relaterar man det till befolkningsökningen är minskningen 14%. 79% av de inlagda var män.

Summa summarum, våldet minskar, men inte bland gängen och kriminella.
__________________
Senast redigerad av Eaglesandshit 2016-09-28 kl. 00:04.
Citera
2016-09-28, 13:50
  #344
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Elisabet Höglund kan väl bäst beskrivas som en dement gammal kärring som inte tar sig an uppgiften på ett korrekt vis, antagligen för att hon inte är kapabel att ta in den information som finns tillgänglig och/eller pga att hon lider av allvarlig konfirmeringsbias.

Socialstyrelsen loggar allt om man nu inte litar på t ex BRÅ. Dvs sjukhusloggar.

Vad visar då statistiken? I västra Götaland(som ett exempel) och för kategorin dödsfall orsakad av annan person minskade antalet fall av dödligt våld under perioden 1997-2015 med i genomsnitt 18%. Men det blir inte helt rättvisande, då befolkningen under samma period ökat med ca 10%, relateras då antalet fall av dödligt våld till den ökade befolkningen är minskningen 24%. 71% av de döda var män.

Men säger någon då, trauma och akutsjukvården har ju blivit bättre, hade den inte blivit bättre hade antalet döda varit sjuuuuukt mycket högre.

Vad visar då sjukhusstatistiken? I VGR har antalet inlagda på sluten somatisk vård på grund av övergrepp av annan person minskat med 11%, relaterar man det till befolkningsökningen är minskningen 14%. 79% av de inlagda var män.

Summa summarum, våldet minskar, men inte bland gängen och kriminella.

Jag skiter blankt i statistiken. Det finns så många faktorer man inte tagit hänsyn till att statistik blir meningslös. En sådan faktor är att vanligt folk unviker vissa platser vissa tider på dygnet, därför råkar de inte ut för våldet. En sak vet jag, och det är att för 25 år sedan var det ytterst ovanligt med skottlossning på offentlig plats i min hemstad, nu smäller det sisådär varannan helg. Och det fanns inga områden där man inte vågade gå, oavsett tid på dygnet, nu finns det ett halvdussin sådana.
Citera
2016-09-28, 13:53
  #345
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Jag skiter blankt i statistiken. Det finns så många faktorer man inte tagit hänsyn till att statistik blir meningslös. En sådan faktor är att vanligt folk unviker vissa platser vissa tider på dygnet, därför råkar de inte ut för våldet. En sak vet jag, och det är att för 25 år sedan var det ytterst ovanligt med skottlossning på offentlig plats i min hemstad, nu smäller det sisådär varannan helg. Och det fanns inga områden där man inte vågade gå, oavsett tid på dygnet, nu finns det ett halvdussin sådana.

Det går inte att argumentera i mot din lysande analys.

Feeeeeeelings man!

Och för att förtydliga, känsloargument är helt jävla värdelösa. Sedan kan man naturligtvis inte rationalisera bort rädsla(och det får man ju respektera), men rädsla är långt ifrån alltid en rationell känsla.

Fakta, dom där gubbarna som skjuter(och står för en ansenlig del av det dödliga våldet), skjuter i regel personer som dom har någon typ av relation till, dvs fiender/konkurrenter osv.
__________________
Senast redigerad av Eaglesandshit 2016-09-28 kl. 13:58.
Citera
2016-09-28, 14:01
  #346
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av legenden
https://elisabethoglund.se/blogg/brottsfacit-f/

"Sammanräknat för hela det första halvåret i år begicks totalt 79 mord och 180 mordförsök i Sverige. Fortsätter den här trenden kommer antalet mordfall i Sverige att slå alla rekord. Den slutsatsen kan jag dock dra först när våldsbrottsligheten för hela 2016 är granskad och analyserad."


Citat:
Ursprungligen postat av Millediablo
Finns det fup eller liknande på samtliga? Om det finns så vore det fint att lägga kopior på alla på ngn lämplig sajt och länka. Sen skicka länken till samtliga mediebolag, dom får svårt att tiga ihjäl fakta.
Kan man sen sammanställa med MGM så får man snart en god bild över hur det ligger till.

Enligt Bajsfasicstens lista handlar det om 53 fall, (eller 106 omräknat till per år-statistik).

Jan: 16
Feb: 7
Mars: 6
April: 10
Maj: 6
Juni: 8

Den stora skillnaden är att EH väljer att ta upp alla inledda förundersökningar om mord. När det enligt polisen visar sig vara något annat så väljer hon ändå att räkna det som ett mord, och hon kommer då fram till 79 för årets första sex månader. I Bajsfacistens lista däremot räknas inte de fall där polisen inte längre misstänker brott.

Det här är inte rätt tråd för att diskutera vilken metod som är den mest lämpade, men detta är anledningen till att siffrorna skiljer sig åt.
__________________
Senast redigerad av Troian 2016-09-28 kl. 14:52.
Citera
2016-09-29, 22:52
  #347
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Den stora skillnaden är att EH väljer att ta upp alla inledda förundersökningar om mord. När det enligt polisen visar sig vara något annat så väljer hon ändå att räkna det som ett mord, och hon kommer då fram till 79 för årets första sex månader.

Har du belägg för att hon är medveten om att polisen kommit fram till att det är något annat? Annars är din formulering missvisande.
Citera
2016-09-30, 16:23
  #348
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cleris
Har du belägg för att hon är medveten om att polisen kommit fram till att det är något annat? Annars är din formulering missvisande.

Okej. Jag borde inte ha skrivit att hon väljer att inte ta bort de fall där brott avskrivits. Det kan också vara så att hon inte bryr sig om att följa upp de fall som hon tidigare tagit upp.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback