Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-03, 08:25
  #1
Medlem
M1159s avatar
Jag har hittat en router/repeter som jag tänkte använda som just repeter, jag undrar nu om uttaget på denna LAN går att använda på detta vis att jag pluggar in min bärbara som saknar trådlöst kort
i denna repeter.

Kommer detta att fungera så att jag kan få internet på laptopen?

Bild på routern:http://105.imagebam.com/download/djY...56240680/q.jpg
Citera
2016-01-03, 10:37
  #2
Medlem
PeterNosters avatar
Osäker på vad du vill åstadkomma. Ett trådlöst USB-nätverkskort enligt länkarna räcker väl för att få din laptop trådlös.

http://www.kjell.com/se/sortiment/da...33-mb-s-p61219

http://www.kjell.com/se/sortiment/da...00-mb-s-p94120

En laptop utan wifi? Vad heter den?
Citera
2016-01-03, 12:51
  #3
Medlem
M1159s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Osäker på vad du vill åstadkomma. Ett trådlöst USB-nätverkskort enligt länkarna räcker väl för att få din laptop trådlös.

http://www.kjell.com/se/sortiment/da...33-mb-s-p61219

http://www.kjell.com/se/sortiment/da...00-mb-s-p94120

En laptop utan wifi? Vad heter den?

Den sista länken skulle ju passa (Plexgear) den ligger ju prismässigt lika den jag frågade om.

Ja laptopen är gammal Compaq Evo N600c jag använder den mest för arbeten med program
som inte är anpassade för Win 8

Jag ska kolla in ditt förslag i butiken, tackar.
Citera
2016-01-03, 14:16
  #4
Medlem
M1159s avatar
En liten fundering bara, om jag köper routern som jag först talade om, går det då att använda LAN uttaget till min gamla laptop?

Om jag kör den som repeter så borde jag då samtidigt få förstärkt signal på övervåningen och till de övriga datorer.

Rätt eller fel?
Citera
2016-01-03, 22:16
  #5
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M1159
En liten fundering bara, om jag köper routern som jag först talade om, går det då att använda LAN uttaget till min gamla laptop?

Om jag kör den som repeter så borde jag då samtidigt få förstärkt signal på övervåningen och till de övriga datorer.

Rätt eller fel?

Vad heter den burken?
En repeater kör wifi <> wifi.
En accesspunkt kör kabel <> wifi.
Wifisignalen är inte kraftigare på den där än på andra enheter. Som repeater måste den placeras inom routerns täckningsområde och datorer ska finnas inom repeaterns täckningsområde.

Den där LAN-porten kanske bara är till för att konfigurera repeatern.
Normalt kopplar man:
Wifi-Router <> wifi-repeater <> wifi-dator
Jag har lite svårt att genomskåda funktionen du vill ha men det finns det säkert andra som kan.
Citera
2016-01-03, 22:30
  #6
Medlem
M1159s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Vad heter den burken?
En repeater kör wifi <> wifi.
En accesspunkt kör kabel <> wifi.
Wifisignalen är inte kraftigare på den där än på andra enheter. Som repeater måste den placeras inom routerns täckningsområde och datorer ska finnas inom repeaterns täckningsområde.

Den där LAN-porten kanske bara är till för att konfigurera repeatern.
Normalt kopplar man:
Wifi-Router <> wifi-repeater <> wifi-dator
Jag har lite svårt att genomskåda funktionen du vill ha men det finns det säkert andra som kan.

Jag har en router på nedre plan och hade tänkt mig sätta repeter på övre plan, och trodde då att jag kan få bättre signal på övre plan, samtidigt som att jag kunde stoppa in en kabel i repeter och min laptop som saknar trådlöst nätverkskort.

Signalen på övre plan är hyfsad men kan bli bättre, jag tänkte mig slå två flugor i en smäll och få bättre signal samt möjlighet att ansluta min laptop till denna.
Citera
2016-01-03, 23:53
  #7
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Den där LAN-porten kanske bara är till för att konfigurera repeatern.

Nej, Lan-portarna brukar vara bryggade mot Wifi just för att göra det han vill åstadkomma.

Fast såna här budget-repeatrar fungerar ju inget vidare ändå, men tanken är god....


/capmac
Citera
2016-01-04, 10:18
  #8
Medlem
M1159s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Nej, Lan-portarna brukar vara bryggade mot Wifi just för att göra det han vill åstadkomma.

Fast såna här budget-repeatrar fungerar ju inget vidare ändå, men tanken är god....


/capmac

Ja förmodligen var jag helt fel ute med mina tankegångar och repeatern jag nämde är ju en budget pryl.

Jag får kolla om jag inte får skaffa mig en nätsticka i stället, om jag nu skall ha internet på denna relik till dator.

Jag tackar er bägge att ni tagit er tid med mitt problem. MVH M1159
Citera
2016-01-04, 10:56
  #9
Medlem
PeterNosters avatar
Jag antar då att LAN-porten är till för användnng som accesspunkt.

Alltså, kabel från routern på nedervåningen till LAN-porten på den där på övervåningen. Sen en USB-sticka på laptop.

Såg i datorspecen att nätverksporten bara klarar 100 Mbit/s. Då undrar men om inte USB-porten bara är USB1 och inte USB2.

Citat:
USB 1:
Low Speed – 1996 - upp till 1,5 Mbit/s
Full Speed – 1998 - upp till 12 Mbit/s
USB 2:
Hi-Speed – 2000 - upp till 480 Mbit/s

Men för dina behov duger det kanske.
Citera
2016-01-04, 21:07
  #10
Medlem
M1159s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Jag antar då att LAN-porten är till för användnng som accesspunkt.

Alltså, kabel från routern på nedervåningen till LAN-porten på den där på övervåningen. Sen en USB-sticka på laptop.

Såg i datorspecen att nätverksporten bara klarar 100 Mbit/s. Då undrar men om inte USB-porten bara är USB1 och inte USB2.



Men för dina behov duger det kanske.


Ja du har helt rätt i detta en kabel från routern och den skall gå till den på övervåningen, jag var helt fel ute där, om jag nu absolut skall ha internet på min gamla laptop, kommer jag att köpa något du länkade till hos Kjell & Co.

Tack för din hjälp MVH M1159
Citera
2017-05-08, 20:49
  #11
Medlem
Tjena.

Vill skaffa en repeter för att dela ett offentlig trådlöst nätverk inom bostaden.
Grannen delar (utan att veta om det ) och jag tänkte hänga på, men grannens nätverk når bara det ena rummet. Söker en repeter som inte behöver sammankopplas/parkopplas med router utan bara "skicka signalen vidare" utan att sammankoppla/parkoppla. Tips på någon repeter för det?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback