Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-03, 01:27
  #1
Medlem
Hej! En sak jag gått och tänkt på ett tag nu är hur mycket kan en främmande detektiv få fram om mig/dig utan hjälp från anhöriga?

Säg att jag är föremål för en stor utredning som till och med kanske utreds av intressen utanför Sveriges gränser.

Eller ett annat scenario men samma frågeställning. Jag ansöker om ett jobb som rör Sveriges säkerhet. På hög nivå. Arbetsgivaren behöver veta allt om mig. ALLT.

Hypotetiskt hur mycket tror ni går att få fram om "en vanlig svensson".

Mycket saker är ju rätt lätt att ta reda på men jag tänker på saker som åsikter, värderingar, livsplaner, historia, uppväxt ja djupare saker.

För jag har en känsla av att en riktigt duktig detektiv, ett renodlat proffs skulle kunna få fram läskigt mycket material om intresset & resurserna fanns. Vad tror ni?

För övrigt är jag osäker om jag placerat tråden rätt, moderator får flytta om denne anser den passa bättre in någon annanstans.
Citera
2016-01-03, 01:31
  #2
Avstängd
Om oss svenskar så är det lätt att få fram i princip allt. Förut när jag sysslade med c00la h4ck3r-prylar så doxade jag en svensk kille, och kommer ihåg att jag inkluderade info som ögonfärg, hårfärg, vikt, längd och bmi.

Det är ju inga viktiga grejer, men det är saker som man i princip bara märker om man träffat personen IRL
Citera
2016-01-03, 01:37
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teccen
Om oss svenskar så är det lätt att få fram i princip allt. Förut när jag sysslade med c00la h4ck3r-prylar så doxade jag en svensk kille, och kommer ihåg att jag inkluderade info som ögonfärg, hårfärg, vikt, längd och bmi.

Det är ju inga viktiga grejer, men det är saker som man i princip bara märker om man träffat personen IRL

Nu har jag ingen aning om vad "doxade" betyder man tolkar det som nån form av tillvägagångssätt för att få fram info om någon annan.

Hur som helst, alltid något. Sen var vikt och bmi skulle finnas lagrade för vanliga svenssons begriper jag inte såvida man inte tillhör nån elitidrottsförening/modellagentur eller dylikt i och med att det är en info som ständigt förändras för de flesta hehe..
Citera
2016-01-03, 07:00
  #4
Medlem
Det har skrivits här tidigare, svenskar är världens mest oskyddade folk.

Allting är offentligt och finns till och med att tillgå på internet i dom flesta fallen. På cirka en vecka kan man kartlägga en människas liv och få fram nästan allting som är av intresse.

Med rätt kontakter så behöver du bara känna en sjuksköterska för att denne ska skriva ut hela din journal, apotekslistor behöver du bara personnummer för.

ID-kapning kan en apa klara av. Med en annans ID kan man nyttja alla dessa e-tjänster som myndigheter har.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback