Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-02, 17:45
  #1
Medlem
sokolshupaks avatar
Hejhej! Jag gillar verkligen att skapa egna prylar till vad jag än ska göra i naturen. Jag var ute och pimpla med vänner för första gången i mitt liv och jag hade inget eget spö, så när jag kom hem tillverkade jag ett simpel eget pimpelspö av trä med egen gjord tafs utav ståltråd. Har icke provat ännu, men kan ju inte bli allt för tokigt!

Vad har ni tillverkat själva som ni haft nytta av i naturen(inte bara fiske)? Något ni kan rekommendera som är kul och samt utmanande? Lägg gärna en kommentar vad jag bör testa mig på och vad ni själv åstadkommit !

Hare!
Citera
2016-01-02, 17:50
  #2
Medlem
Draedons avatar
Gör en egen kniv. En kniv har man alltid nytta av.
Citera
2016-01-02, 21:22
  #3
Medlem
sokolshupaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draedon
Gör en egen kniv. En kniv har man alltid nytta av.
Det lät lite väl kanske, men ska kika på't! Tackar!
Citera
2016-01-02, 21:33
  #4
Medlem
Veckan före jul så var jag ute i skogen ett dygn för att campa och slappa, naturligtvis så fick jag med min tobak men glömde ciggpapper hemma, röksugen som en get så täljde jag mig en pipa av en bit björk.
Pipan blev skitbra så jag använder den varje dag nu.
Mitt pimpelspö som jag använt i åratal täljde jag till av en vedklabbe.
De bästa sakerna är många gånger de man tillverkat själv.
Citera
2016-01-02, 21:34
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draedon
Gör en egen kniv. En kniv har man alltid nytta av.

Menar du från grunden eller en sats man köper i affären?
Citera
2016-01-02, 21:50
  #6
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skierfe
Menar du från grunden eller en sats man köper i affären?

Är väl kanske lite overkill att smida eget blad...

Hur som:
Flugor binder jag gärna själv. Iofs oftast på köpefjädrar (även om grannen lovat mig en fin 'Firey Brown'-nacke).
Citera
2016-01-02, 22:28
  #7
Medlem
Draedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skierfe
Menar du från grunden eller en sats man köper i affären?

Börja med att köpa ett färdigt blad av god kvalitet och gör ett snyggt skaft. Att göra ett eget blad är som sagt kanske inte det första man ska ge sig på. Men en kniv är ju en livskamrat och ett verktyg som alltid kommer till pass.

Annars kanske en kåsa kan vara något? Det är ju också en sak man alltid har nytt av. Ut i skogen och leta på en lämplig björkvril.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback