Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-02, 12:27
  #1
Medlem
Frågor om multiplayerspel med matchmaking-funktion, skapande av konto kopplat till spel..

Hej!

Är just nu i farten med att lite lätt programmera ett multiplayerspel. Spelet i sig blir troligtvis ganska enkelt att konstruera (har precis börjat), och det kommer vara i 2d. Det är spel där man är två lag som spelar mot varandra, och det laget som först når ett visst poäng vinner.

I ett sådant spel kan jag tycka att det vore lämpligt med en matchmaking-funktion som parar ihop lagen som skall mötas. Det kan även vara rimligt att lagen, allt eftersom man vinner eller förlorar, hamnar i olika ligor så att man paras ihop med likvärdiga motståndare.

Jag anser även att det vore rimligt att man skapar ett konto för varje användare, förslagsvis direkt i spelet, eller på spelets hemsida. Som man sedan använder för att logga in på spelet med, som det fungerar på de flesta multiplayerspelen.


Angående områden som jag tagit upp ovan - finns det idag hjälpmedel/resurser att tillgå på internet för att få fram det jag nämner (typ något paket eller mall att använda sig av?), eller är det något som innebär att man måste skriva varje rad kod själv, från scratch?

Är det rimligt att att annars ta sig an detta uppdrag ensam (hyfsat lite erfarenhet av programmering, men jag lär mig )? Dum fråga att ställa egentligen, men jag hoppas få lite olika synvinklar på det hela.


Tack!

MS
Citera
2016-01-02, 17:18
  #2
Moderator
vhes avatar
Utbrutet från (FB) Den stora tråden för nybörjarfrågor. Lite för stort ämne för att skohornas in i nybörjartråden. Hoppas inte TS misstycker - och denne är välkommen att kontakta mig med bättre förslag på rubrik om så önskas.

/Moderator
Citera
2016-01-07, 18:08
  #3
Medlem
Hur kommer det sig att du vill göra detta i python?

Sorry om jag dodgear dina frågor lite; )

Men vad gäller hemsidan där folk ska registrera dig så finns det ramverk som https://laravel.com/ och www.cakephp.com som du kan använda dig av så att du slipper tänka på säkerhetsaspekter och göra om allt från scratch.
Citera
2016-01-09, 12:53
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swegis
Hur kommer det sig att du vill göra detta i python?

Sorry om jag dodgear dina frågor lite; )

Men vad gäller hemsidan där folk ska registrera dig så finns det ramverk som https://laravel.com/ och www.cakephp.com som du kan använda dig av så att du slipper tänka på säkerhetsaspekter och göra om allt från scratch.

Jag har noll erfarenhet av Python, men jag vet att det finns finns spel där i alla fall klientsidan är gjort i Python, det största jag känner till är EvE Online.

Jag vet inte riktigt om det låter som ett projekt för en nybörjare dock. Att skapa någon typ av databas och användare är väl en sak, men att sätta sig ner med allt det och få det att fungera med ett spel ovanpå? Det vet jag inte om jag skulle klara själv på en överskådlig framtid

Skulle jag vara du så skulle jag förmodligen börja kika på Unity för själva speldelen och sen kanske försöka få till något via deras grejer, det låter mer troligt att kunna lyckas i alla fall.
Citera
2016-01-10, 19:06
  #5
Medlem
Hej!

Tack mod för att du flyttade tråden. Tack alla andra för svar .

Citat:
Hur kommer det sig att du vill göra detta i python?

Sorry om jag dodgear dina frågor lite; )

Men vad gäller hemsidan där folk ska registrera dig så finns det ramverk som https://laravel.com/ och www.cakephp.com som du kan använda dig av så att du slipper tänka på säkerhetsaspekter och göra om allt från scratch.

Jag har väl egentligen inte bestämt mig för att detta tvunget ska göras i Python. Vilket språk hade du rekommenderat istället? Tack för tipsen på hemsidorna!


Citat:

Jag har noll erfarenhet av Python, men jag vet att det finns finns spel där i alla fall klientsidan är gjort i Python, det största jag känner till är EvE Online.

Jag vet inte riktigt om det låter som ett projekt för en nybörjare dock. Att skapa någon typ av databas och användare är väl en sak, men att sätta sig ner med allt det och få det att fungera med ett spel ovanpå? Det vet jag inte om jag skulle klara själv på en överskådlig framtid

Skulle jag vara du så skulle jag förmodligen börja kika på Unity för själva speldelen och sen kanske försöka få till något via deras grejer, det låter mer troligt att kunna lyckas i alla fall.

Har för mig att jag har läst om Eve online också någonstans. Tack annars för input. Jag är medveten om att detta är ett stort projekt, speciellt som nybörjare . Men jag tror att spelet som jag tänkt skapa är ganska simpelt uppbyggt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback