Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-17, 12:58
  #217
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Mitt Intryck är att Iran nu kontrollerar nästan allt mellan Turkiet och Indusfloden. De har en stor armé men är svaga på avancerade vapensystem. Saudi är nästan exakt motsatsen. Världens tredje största militärbudget och därmed fancy weaponry men skakiga marktrupper. Saudis oljefält ligger inom Irans armes räckvidd. Inte för att de kom någonvart under kriget mot Saddam, men de är så mycket starkare nu än när de ramlade in i Irans statsledning.

Allt för mycket fokus verkar ligga på Irans flotta och kustartilleri, som jag tvivlar på har så mycket verkligt stridsvärde. Hur ska de hitta sina mål utan flygvapen och satelliter och ubåtar (för Persiska viken är ju kristallklart vatten där ingenting kan gömmas)? Men historiskt avgörande vore en markinvasion mot Saudi, som den Saddam Hussein (inte att förväxlas med Hussein Obama) genomförde mot Kuwait, fast ända ned till Bahrain.

Bush gav vapen till Irak. Hussein Obama gav Irak inklusive deras moderna amerikanska vapen till Iran.
Sluta spamma den här tråden med att låtsas att du inte fattar det uppenbara som alla andra här fattar. Jag vet att du inte gillar mig, av nån anledning, men du kan uttrycka dina känslor genom att PMa mig istället för att hela tiden försöka jävlas om det uppenbara i varenda tråd.
Att Irans inflytelsesfär har vidgats rejält under senare är är förvisso korrekt.
Men, den sträcker sig inte över Afghanistan som du föreslår.

och Pakistan är ju Saudiarabiens kompis - inte Irans.
Det är tex från Pakistan Saudiarabien har blivit utlovade kärnvapenparaply i händelse av invasion.

Angående Irans "flotta", så är dess huvuduppgift egentligen inte så mycket mer än att snabbt och bestämt stänga av Hormuzsundet.
Mer kan de inte göra, men mer behövs heller inte ...

Så, Iran har mer den Västra delen av Mellanöstern till "sitt förfogande", och inte så mycket den östra.

Iran har förvisso också odlat vänskapliga förbindelser med de Centralasiatiska regimerna.
De delar ju på gemensam historia tex, och i det ntida står de enade mot den wahhabistiska, salafistiska expansionen - som har nått framgångar även bland "Långtbortistanländerna".



Angående den "markinvasion" mot Saudiarabien du skriver om, så hade väl Iran inte behövt så mycket av den Hi Tech du frågar efter.
Det hade ju räckt gott och väl med några snabba manskapsförflyttningar rakt över Persiska viken.
Avståndet mellan länderna är inte Så långt faktiskt.
Det finns även en landförbindelse upp i norra delen genom Irak.

Det iranierna hade prioriterad i det läget hade ju varit att sabotera arabiska oljefält och borrtorn.
Vad skulle saudierna göra åt det liksom?

Saudierna må ha det tjusigaste vapenlagret i regionen ...
Men, det hade ju faktiskt även Egypten på sin tid (under Nasser och Israelkrigen)..
Egypten var regionens modernaste, starkaste och förnämsta militärmakt.

Men, utan vare sig Träning eller stridsvilja så visade det sig inte betyda ett endaste skvatt.
Det torde bli samma resultat idag.

För saudierna tränar ju inte.
De är för fina för det.
Man beordrar ju inte en saudisk prins ...

För saudierna är krigsmaskinerna bara häftiga Leksaker.
och de militära titlarna är bara tjusiga utmärkelser.


Så är det inte för Irans militär.
Den är lika meritokratiskt uppbyggd som den västerländska militären.
De övar regelbundet, och de klättrar i graderna beroende på sin duglighet, sina kunskaper.

Så vad Skulle egentligen de saudiska prinsarna göra i sina fina stridsflygplan de fått av amerikanerna?
Tja, de hade kunnat sitta i dem medans de blev nerskjutna av de iranska vapenplattformarna, det hade de kunnat göra.

Ärligt talat så hade de - Allesammans - omedelbart flytt till Europa och USA, med svansen mellan bena, så fort det hade börjat osa katt.
Citera
2017-11-19, 03:04
  #218
Medlem
frank-costellos avatar
BBC News har idag en artikel om situationen mellan Iran och Saudiarabien. B.l.a. skriver man att Saudiarabien stöds av Egypten och Förenade Arabemiraten, medan Iran stöds av Irak. I länderna Syrien och Yemen så är stödet delat mellan de två länderna.
http://www.bbc.com/news/world-middle-east-42008809
Citera
2017-11-19, 12:55
  #219
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 36th
Saudi upplever jag som bortskämda skitungar med alldeles för mycket pengar. Dom klarar ju inte ens av att hantera Yemen.
Jo det är pinsamt och förvånande att saudierna inte ens klarar av att jämna Jemen med marken. I så fall kanske de i själva verket får problem med att ta itu med Iran också. Jag har kanske överskattat Saudi-arabien trots allt. I.o.f.s. verkligen inte första gången som araber överskattas generellt.

Det blir ju dålig reklam för vapentillverkarna i väst om saudierna får smisk av jemener och iranier som krigar med gamla sovjetvapen och liknande utrustning som sagt. Bra för ryssarnas exportindustri dock, de kan få ett uppsving tack vare denna konflikt och tack vare insatsen i Syrien. Det är de värda, ryssarna har haft många tuffa år efter Sovjets kollaps, de behöver vind i seglen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback