Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-02, 14:43
  #1
Medlem
Drapåtrissors avatar
Efter att den shiamuslimska religiösa ledaren Nimr-al-Nimr avrättats hotar Iran med vedergällning. Samtidigt bryter Saudiarabien vapenvilan i Libyen visserligen aldrig riktigt antagen av någon part. Så hur skulle ett regelrätt krig mellan dom två länderna kunna se ut? Gissar att trots att Saudiarabien är svagare militärt så skulle nog inte t.ex USA sitta med armarna i kors om landet anfalls?
Citera
2016-01-02, 14:51
  #2
Medlem
FujitsuNakajimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Efter att den shiamuslimska religiösa ledaren Nimr-al-Nimr avrättats hotar Iran med vedergällning. Samtidigt bryter Saudiarabien vapenvilan i Libyen visserligen aldrig riktigt antagen av någon part. Så hur skulle ett regelrätt krig mellan dom två länderna kunna se ut? Gissar att trots att Saudiarabien är svagare militärt så skulle nog inte t.ex USA sitta med armarna i kors om landet anfalls?

Saudiarabien är mig veterligen mycket starkare militärt. De har bättre vapen, materiel och utbildning på sina soldater.

EDIT: Att Iran har större armé på pappret spelar mindre roll i ett utbryter krig. Tillgången till materiel är som sagt mycket större i SA.
__________________
Senast redigerad av FujitsuNakajima 2016-01-02 kl. 14:54.
Citera
2016-01-02, 14:52
  #3
Medlem
dANiis avatar
Miltär budget.

SA: Budget $80.4 billion (2015)

Iran: $10.2 billion (2015)

Om SA vill göra parkeringsplats av Iran så kan dom göra det utan några bekymmer.
Citera
2016-01-02, 14:59
  #4
Medlem
Koljarovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Efter att den shiamuslimska religiösa ledaren Nimr-al-Nimr avrättats hotar Iran med vedergällning. Samtidigt bryter Saudiarabien vapenvilan i Libyen visserligen aldrig riktigt antagen av någon part. Så hur skulle ett regelrätt krig mellan dom två länderna kunna se ut? Gissar att trots att Saudiarabien är svagare militärt så skulle nog inte t.ex USA sitta med armarna i kors om landet anfalls?
USA satt inte med armarna i kors under gulfkriget då faktiskt irakiska styrkor lyckades invadera en liten del av Saudi.
Citera
2016-01-02, 15:06
  #5
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FujitsuNakajima
Saudiarabien är mig veterligen mycket starkare militärt. De har bättre vapen, materiel och utbildning på sina soldater.

EDIT: Att Iran har större armé på pappret spelar mindre roll i ett utbryter krig. Tillgången till materiel är som sagt mycket större i SA.
Fast har de överhuvudtaget några motiverade soldater? Och jag tar gärna källa på SA soldaternas överlägsna miltära utbildning.
Citera
2016-01-02, 15:08
  #6
Medlem
Koljarovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dANii
Miltär budget.

SA: Budget $80.4 billion (2015)

Iran: $10.2 billion (2015)

Om SA vill göra parkeringsplats av Iran så kan dom göra det utan några bekymmer.
Saudi får ju stryk av lilla rebellgruppen Houthis som tagit makten i hela norra Yemen.
Iran är ju dessutom nästan allierade med shiaregimen i Irak så nog har saudierna vapen men ingen som kan sköta dom.
Citera
2016-01-02, 15:12
  #7
Medlem
FujitsuNakajimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Fast har de överhuvudtaget några motiverade soldater? Och jag tar gärna källa på SA soldaternas överlägsna miltära utbildning.

Kärleken till hemlandet är mycket starkt i Saudiarabien. Även i Iran skall tilläggas. Det är en stark drivkraft för att motivera soldater. I Mellanöstern präglar det tänket hela utbildningen. Patriotism inom militären är välkänt.

SA har bland annat stora utbyten med västvärlden och inte minst USA. Sistnämnda som helt klart kan stoltsera sig som världens största militära stormakt. Iran har inte haft det.
Citera
2016-01-02, 15:20
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FujitsuNakajima
Saudiarabien är mig veterligen mycket starkare militärt. De har bättre vapen, materiel och utbildning på sina soldater.

EDIT: Att Iran har större armé på pappret spelar mindre roll i ett utbryter krig. Tillgången till materiel är som sagt mycket större i SA.

Förbehåll om det överhuvudtaget skulle bli krig mellan de båda länderna. Men bortsett det, så har Saudi inte direkt imponerat i Yemen. Där är dessutom åtskilliga soldater från Qatar och liknande andra länder. Så Audi klarar sig förvånansvärt dåligt där. Förmodligen, men det återstår att se, har Saudiarabien en ganska skör situation i nuläget och har svårt med moral och motivation för att strida. Det är nog också därför det rör på sig på jämställdhetsplanet i det landet.

Materiel tillgång skulle jag vara försiktig med att tro. Det är ett land byggt för att leverera olja etc till köpare av olja etc. Dessutom består landet mest av öken inklusive olika klaner som mycket väl kan vändas mot de tusen prinsarna i Riyad.

Deras främsta huvudbry just nu kan nog vara Daeshs eventuella intentioner att sträcka ut sitt krig mot Saudi, trots att de till synes har liknande ideologisk/religiös inriktning. Saudiarabien har snart bara Israel kvar som allierad stat i området. Kanske Egypten också då, beroende på vad som händer.
Citera
2016-01-02, 15:24
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FujitsuNakajima
Kärleken till hemlandet är mycket starkt i Saudiarabien. Även i Iran skall tilläggas. Det är en stark drivkraft för att motivera soldater. I Mellanöstern präglar det tänket hela utbildningen. Patriotism inom militären är välkänt.

SA har bland annat stora utbyten med västvärlden och inte minst USA. Sistnämnda som helt klart kan stoltsera sig som världens största militära stormakt. Iran har inte haft det.

Om kärleken till landet var så stor, varför har de då problem med att hitta soldater till Yemen? Är det för att de behövs på andra håll som exempelvis mot gränsen till Irak? Bara en fråga från min sida.

(det jag har kunna konstatera på senaste tiden är att de får märklig mycket stryk i Yemen, mot vad de borde få kan man tycka. Men, soldaterna/de stridande är ej heller bara från Saudi utan från andra länder.)
Citera
2016-01-02, 15:51
  #10
Medlem
nedboys avatar
Fast ni tror väl inte att Iran skulle förklara krig på det gamla hederliga viset som man alltid gjorde förr? De kommer naturligtvis mata konflikter och grupper i och runt SA. Som de redan gör mer eller mindre?
Citera
2016-01-02, 16:12
  #11
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Två skurkstater, men SA är ändå mer "stabilt" och ett mindre hot mot sin omgivning och i andra konflikter än Iran är med sitt hatiska, ärkereaktionära antisemitiska prästerskap.

Jag tror inte att de två staterna kommer att hamna i ett regelrätt krig med varandra, oavsett utvecklingen i Jemen. De har båda för mycket att förlora på det. Om det ändå skulle gå den vägen så har SA sannolikt stor hjälp av USA och möjligen även andra stater i regionen (trots att SA inte är särskilt uppskattat) som blivit utsatta av Irans stöd till ländernas shiitiska rebeller.

SA har en krigsmakt som kvalar in i världstoppen om man ser till anslagen, men jag är inte rätt person att spekulera i hur ett krig mellan skurkstaterna skulle sluta.
Citera
2016-01-02, 18:17
  #12
Medlem
SA skulle få smisk såklart. SA är ju typ bananrepublik och nej det blir inge krig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback