Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-01-01, 20:32
  #1
Avstängd
DavidMiscaviges avatar
Mycket intressant fråga.

Babianen som upprör många här på forumet talar ofta om att kvinnor i dagens samhälle är under medel rent utseendemässigt. Att det feta har blivit den nya normen. Lite mulliga helt enkelt.

Jag delar inte babianens syn på vad som är snyggt däremot tränar jag och är som man mån om min hälsa och försöker alltid förbättra min kropp. Detta är en hobby, ett intresse bland många andra.

En mycket kunnig person inom "fitness" och han har en intressant syn på saken.
https://www.youtube.com/watch?v=lN-TJ-1FEUw

Då många blir avundsjuka på kvinnor som ser bra ut och som tränar så kommer andra (oftast kvinnor, typ bara kvinnor) säga att kvinnan inte ska träna, då kan hon få anorexia o.s.v.
Att människor sen tenderar att vara DIREKT okunniga om hur kroppen fungerar och oftast inte ens vet vad bodyfat innebär bidrar såklart till att de skriker döende så fort de ser en kvinna som ser ut så här.
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com...476a7a2b46.jpg
Citera
2016-01-01, 20:38
  #2
Medlem
Scratchbites avatar
Ha ha, fan heller. Jag är på 17% bf och relativt muskulös, enda gångerna jag fått skit för det var från små fjortisar som trodde de var coola. De representerar dock knappast samhället..

BABIANEN får däremot skit, för att hon inte är särskilt vältränad eller 'fit', utan snarare tror att hon är det och förespråkar det som ideal, när hon i själva verket är rejält underviktig på alla bilder hon har lagt upp som hon påstår föreställer henne själv. Att vara "fit" och "vältränad" är inte ens nästan samma sak som att vara smal eller att ha ett lågt BF.
Citera
2016-01-01, 20:44
  #3
Medlem
Det är samma sak för oss killar också. Är man vältränad och hälsomedveten försöker de mindre ambitiösa dra ner en och få en att äta ohälsosamt och osv. Måste äta av fikan för att komma in i "värmen" osv.

Tjejer borde vara ännu mer måna om att äta hälsosamt. Utseende är viktigare för dem, och de tenderar att åldras dåligt om de äter för mycket socker (blir feta, rynkiga och ofräscha).
Citera
2016-01-01, 20:47
  #4
Avstängd
DavidMiscaviges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snyggjavel
Det är samma sak för oss killar också. Är man vältränad och hälsomedveten försöker de mindre ambitiösa dra ner en och få en att äta ohälsosamt och osv. Måste äta av fikan för att komma in i "värmen" osv.

Tjejer borde vara ännu mer måna om att äta hälsosamt. Utseende är viktigare för dem, och de tenderar att åldras dåligt om de äter för mycket socker (blir feta, rynkiga och ofräscha).

Ja men kvinnor ska ju inte vara muskulösa och som Juggernaut säger så får de på höjden banta. Men att träna för att få ner bodyfat är ett NONO
Citera
2016-01-01, 20:49
  #5
Medlem
empoisonnes avatar
Samhället skuldbelägger vältränade kvinnor? Va?

Är det inte tjockisar och människor som på annat sätt inte följer rådande skönhetsideal som skuldbeläggs och misstänkliggörs?

Jag har aldrig någonsin hört någon säga att man inte ska träna. Könet oaktat. Aldrig.
Citera
2016-01-01, 20:59
  #6
Medlem
Sirianas avatar
Personligen vet jag bara två personer som "klagar" när jag tränar: min mamma (som hävdar att jag ser ut som ett benrangel) och min kille (som hävdar att jag blir för liten).

Övriga har alltid hejjat på mig och peppat mig.
Citera
2016-01-01, 21:07
  #7
Medlem
gurkmajjas avatar
Ja, det var en mycket intressant icke-fråga.

Svenskarna har väl aldrig varit mer hälsofreaks än det senaste decenniet eller så. Däremot finns det en grupp som rör sig allt mindre. I dagens bekväma tillvaro är motion ett måste för de allra flesta. Totalt sett skulle jag dock säga att svensken motionerar mer än någonsin och har aldrig varit så intresserad och medveten om kost och träning som de senaste åren.

Så att "samhället" skulle skuldbelägga detta är bullshit. Att vissa, osunda, personer klankar ned på den som tränar och äter sunt är inte detsamma som att "samhället skuldbelägger".
Citera
2016-01-01, 21:22
  #8
Medlem
Milford.Cubicles avatar
bara lite tjockisar som säger att man ska tycka om sig själv som man är och inte ändra ngt
och inte sätta upp "orimliga utseendeideal" som gör dem osäkra
Citera
2016-01-01, 22:18
  #9
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DavidMiscavige
Mycket intressant fråga.

Babianen som upprör många här på forumet talar ofta om att kvinnor i dagens samhälle är under medel rent utseendemässigt. Att det feta har blivit den nya normen. Lite mulliga helt enkelt.

1) Det är inte lite mulligt eller ens övervikt det är takras.

2) Om jag förstår din fråga rätt undrar du om folk hatar på kvinnor som är fit?

a) Om du ligger under 55 kilo är det en "omöjlig standard" och kvinnor kan inte hantera det de flippar på ett eller annat sätt.

b) Om du ligger under 50 kilo är du mindre än de flesta 15 åringar så de flesta kvinnor tror att du är en tonåring. Det hjälper dem att copa.

c) Om du talar om "samhällets attityd" så var det mycket värre för 10-15 år sen då var det riktigt illa. Idag är det igen som tycker att det är OK att vara fet och ful egentligen de som säger det låtsas bara.

Citat:
Ursprungligen postat av Scratchbite
Ha ha, fan heller. Jag är på 17% bf och relativt muskulös, enda gångerna jag fått skit för det var från små fjortisar som trodde de var coola. De representerar dock knappast samhället..

BABIANEN får däremot skit, för att hon inte är särskilt vältränad eller 'fit', utan snarare tror att hon är det och förespråkar det som ideal, när hon i själva verket är rejält underviktig på alla bilder hon har lagt upp som hon påstår föreställer henne själv. Att vara "fit" och "vältränad" är inte ens nästan samma sak som att vara smal eller att ha ett lågt BF.

Det beror helt på vad du har som standard och vad du värderar, mitt ideal är fit + porrigt.
Citera
2016-01-01, 22:22
  #10
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av empoisonne
Samhället skuldbelägger vältränade kvinnor? Va?

Är det inte tjockisar och människor som på annat sätt inte följer rådande skönhetsideal som skuldbeläggs och misstänkliggörs?

Jag har aldrig någonsin hört någon säga att man inte ska träna. Könet oaktat. Aldrig.

Inte alls. Övervikt normaliseras här i Sverige precis som i USA. Vidrigt att se och höra. Feta människor är per defenition överkonsumenter. Detta gäller både män och kvinnor.

Mvh
Citera
2016-01-01, 22:39
  #11
Medlem
Scratchbites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DavidMiscavige
Ja men kvinnor ska ju inte vara muskulösa och som Juggernaut säger så får de på höjden banta. Men att träna för att få ner bodyfat är ett NONO
Bodyfat = kroppsfett. Banta = bli av med kroppsfett.
Citera
2016-01-01, 22:41
  #12
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scratchbite
Bodyfat = kroppsfett. Banta = bli av med kroppsfett.

Nope. Banta = svälta sig för kvinnor. Det leder till att kvinnan förlorar muskel-massa och blir smal-fet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback