Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-01, 17:50
  #1
Medlem
J1948Ms avatar
Jag tänker kanske resa till Thailand och stanna i 30 eller 60 dagar.
Förutom all sol och bad så vill jag gärna prova på kampsport.
Har inte bestämt mig för vilken än. Ni kanske kan hjälpa mig?

Det jag undrar är vart man skall vända sig, är det Bangkok eller Phuket man ska titta på om man vill gå i någon 30-dagarskurs eller liknande samtidigt uppleva det fina Thailand erbjuder?

Finns sådana kurser överhuvudtaget?

Tillbaka till frågan om val av sport.

Det ska vara till för självförsvar, och helst med så lite kontakt så möjligt för så stor skada möjligt.
Fokus skall vara att avbeväpna/subdue fienden snabbt och effektivt.
Detta ska gälla om jag är 175 och motståndaren 210cm lång.

Vad rekommenderar ni?
Andra tankar, tips eller råd?

Är i övrigt vältränad om det spelar någon roll
Citera
2016-01-01, 18:38
  #2
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J1948M
Jag tänker kanske resa till Thailand och stanna i 30 eller 60 dagar.
Förutom all sol och bad så vill jag gärna prova på kampsport.
Har inte bestämt mig för vilken än. Ni kanske kan hjälpa mig?

Det jag undrar är vart man skall vända sig, är det Bangkok eller Phuket man ska titta på om man vill gå i någon 30-dagarskurs eller liknande samtidigt uppleva det fina Thailand erbjuder?

Finns sådana kurser överhuvudtaget?

Tillbaka till frågan om val av sport.

Det ska vara till för självförsvar, och helst med så lite kontakt så möjligt för så stor skada möjligt.
Fokus skall vara att avbeväpna/subdue fienden snabbt och effektivt.
Detta ska gälla om jag är 175 och motståndaren 210cm lång.

Vad rekommenderar ni?
Andra tankar, tips eller råd?

Är i övrigt vältränad om det spelar någon roll
Skall du åka till thailand är det bästa att träna thaiboxning. Kanske inte helt optimalt för att avväpna någon men du kommer att bli rätt så vass på att slå, sparka, knäa och armbåga. Finns hur många som helst och du kan köra på i stort sett vilket som helst eftersom du är nybörjare och inte behöver de absolut bästa tränarna.

Finns för det mesta möjlighet att bo på gymet och få alla måltider serverade därifrån.
Citera
2016-01-01, 19:01
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J1948M
Jag tänker kanske resa till Thailand och stanna i 30 eller 60 dagar.
Förutom all sol och bad så vill jag gärna prova på kampsport.
Har inte bestämt mig för vilken än. Ni kanske kan hjälpa mig?

Det jag undrar är vart man skall vända sig, är det Bangkok eller Phuket man ska titta på om man vill gå i någon 30-dagarskurs eller liknande samtidigt uppleva det fina Thailand erbjuder?

Finns sådana kurser överhuvudtaget?

Tillbaka till frågan om val av sport.

Det ska vara till för självförsvar, och helst med så lite kontakt så möjligt för så stor skada möjligt.
Fokus skall vara att avbeväpna/subdue fienden snabbt och effektivt.
Detta ska gälla om jag är 175 och motståndaren 210cm lång.

Vad rekommenderar ni?
Andra tankar, tips eller råd?

Är i övrigt vältränad om det spelar någon roll

Min fetning. Där säger du emot dig själv - du kan inte träna självförsvar utan att få smällar på snoken själv.
Citera
2016-01-04, 06:29
  #4
Medlem
Apologists avatar
Låter som TS inte har den värsta ambitionen eller motivationen? Det är oerhört komplicerat att träna i Thailand, det är en uppoffring för du måste ta dig till gymmet o fixa boende m.m. Strand, bad o fest blir åsidosatt.

Skulle säga att det är Phuket, Bangkok o Pattaya som kampsporterna koncentreras till. Åker man till Thailand borde man ju träna thaiboxning. Men det finns ex Krav Maga i Pattaya, BJJ i Bangkok, MMA i Phuket m.m.

Skulle dock råda TS att träna i Sverige istället eftersom de håller mycket högre standard. Det är också mycket dyrt att träna BJJ eller Krav Maga i Thailand.

Som sagt, Thaiboxningen är billig o håller högsta standarden i Thailand så det är det som är det mest logiska valet.
Citera
2016-01-12, 11:59
  #5
Medlem
Superpro Muy thai på Koh Sumai är askul, värt all kostnad och bergen / stranden där är nice. Brukar alltid vara några svenskar som kör där också, Man kan bo på gymmet men jag rekommenderar ett hotell som ligger precis vid stora vägen där man svänger upp till Superpro. Det är lite fräshare och stannar man över 30 dagar så kan man få lägenhetskostnad vilket för oss blev typ 300bat per dag och dem tvättar och städar hela tiden åt dig
__________________
Senast redigerad av Invisibleman5 2016-01-12 kl. 12:01.
Citera
2018-03-11, 19:13
  #6
Medlem
Testar att låna denna tråd så jag hoppas kunna slippa skapa en helt egen för min lilla fråga.
Tänkte resa lite i Asien och skulle tycka det var kul att träna lite Muythai under tiden.

Har dom grejer att låna på dom flesta klubbarna?
Eller måste jag ta med mig egna handskar tex vore skönt att slippa packa ner mina handskar då dom tar mycket plats om jag inte har dom hängandes utanför på något sätt...

Mvh
Citera
2018-03-11, 19:55
  #7
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RallarKalle1
Testar att låna denna tråd så jag hoppas kunna slippa skapa en helt egen för min lilla fråga.
Tänkte resa lite i Asien och skulle tycka det var kul att träna lite Muythai under tiden.

Har dom grejer att låna på dom flesta klubbarna?
Eller måste jag ta med mig egna handskar tex vore skönt att slippa packa ner mina handskar då dom tar mycket plats om jag inte har dom hängandes utanför på något sätt...

Mvh
Beror helt och hållet på var du hamnar.
Vissa gym har grejjer till utlåning, andra har det inte, eller eventuellt uthyrning. Vet du var du ska i förväg kan det med andra ord vara värt att försöka fråga innan du kommer dit.
Citera
2018-03-11, 20:02
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Beror helt och hållet på var du hamnar.
Vissa gym har grejjer till utlåning, andra har det inte, eller eventuellt uthyrning. Vet du var du ska i förväg kan det med andra ord vara värt att försöka fråga innan du kommer dit.


Hej,

Tack för ett snabbt och bra svar.
Kommer resa runt lite så tänkte ta lite olika gym längs vägen.
Bali kommer jag nog stanna lite längre på där jag spanat in Bali MMA.

Kanske värt att göra plats för handskar,Tandskydd och egna lindor.
Så får jag försöka lösa benskydd där det finns på klubben annars hoppa sparringen bara på just dom klubbarna där det inte finns.

Mvh
Citera
2018-03-11, 20:07
  #9
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RallarKalle1
Hej,

Tack för ett snabbt och bra svar.
Kommer resa runt lite så tänkte ta lite olika gym längs vägen.
Bali kommer jag nog stanna lite längre på där jag spanat in Bali MMA.

Kanske värt att göra plats för handskar,Tandskydd och egna lindor.
Så får jag försöka lösa benskydd där det finns på klubben annars hoppa sparringen bara på just dom klubbarna där det inte finns.

Mvh
Ett annat alternativ är ju såklart att köpa lindor på plats i Thailand och sen dumpa dem där, finns säkerligen gym som blir glada om de får sådant med.

En annan grej att ha i åtanke är hygienen, det är kanske inte så kul att stoppa i händerna i ett par handskar som gud-vet-vem och hur många har haft innan, de brukar ha en viss arom som i värsta fall kan bli jobbig att få ur dina lindor eller till och med händer, speciellt kul är det när händerna luktar och du sitter och ska käka.
Citera
2018-03-11, 21:43
  #10
Medlem
Brottargalnings avatar
Skaffa egna grejer. Kvalitén på lånegrejer brukar inte vara den högsta och som nämns ovan så är hygienen viktig att tänka på. Hellre resa runt med sin egen utrustning och slippa behöva oroa sig över sådant när man reser. Alternativt köp billigt på plats när du väl är där.
Citera
2018-03-14, 02:37
  #11
Medlem
Apologists avatar
Sports World kedjan som finns i många thailändska shoppingmalls säljer kvalitativa boxningshandskar o mma-handskar m.m.

Du kan köpa billigare mindre kvalitativa på andra ställen.
Citera
2018-03-21, 19:52
  #12
Medlem
Vill man träna Thaiboxning finns många bra gym, men vill du ha möjlighet att träna allt (brottning, bjj, mma, thaiboxning, boxning etc) skulle jag åka till AKA Thailand i Phuket.

Före detta mmafightern Mike Swick öppnade gymmet där nere och det är riktigt grymt! Flera världsmästare och välkända namn tränar där. Ett av de bästa gymmen i Thailand helt klart!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback