Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-01-02, 22:03
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Bra skrivet! Den galna federalistiska EU-drömmen, så omhuldad av politiker och byråkrater (och vissa länder med uselt skött ekonomi), om ett United States of Europe är nu stendöd.
Euron är misslyckad och helt feltänkt. Schengen gynnar inte någon utöver Rumänska tiggare och MENA-invandrare. Jordbrukspolitiken är sinnessjuk.
EU är ett gigantiskt haveri.
Storbritannien (mitt andra hemland) kommer än en gång rädda oss. De har förmågan att se igenom bullshit, och kommer att kräva en omförhandling om villkoren. Och iom det så kommer EU sakta kollapsa. Land efter land kommer återkräva samma nationella rättigheter, du nämner Ungern, Tjeckien och kanske Danmark och Nederländerna, men inte Sverige. Nej, vi vill ju så klart alltid vara bäst i klassen när det gäller att bli utnyttjade. Men när det går upp för svenskar att medlemskap innebär toppstyrning av Bryssel-broilers så tror jag även vi gör om medlemskapet till ett handelsavtal.

Du överskattar EU:s problem - liksom du framför allt överskattar britterna! Storbritannien har ju skjutit upp folkomröstningen om EU-utträdet, och det skulle inte förvåna mig om den inställs helt; Bye-bye Brexit...jag har inget emot dina åsikter, tvärtom, men se verkligheten som den är istället för att drömma i det blå!
Citera
2016-01-03, 00:29
  #14
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intePK14
Du överskattar EU:s problem - liksom du framför allt överskattar britterna! Storbritannien har ju skjutit upp folkomröstningen om EU-utträdet, och det skulle inte förvåna mig om den inställs helt; Bye-bye Brexit...jag har inget emot dina åsikter, tvärtom, men se verkligheten som den är istället för att drömma i det blå!

På tal om det.

(FB) NWO = Pax Americana 2.0; Akademier för, genom, av Washington DC

Citat:
Slutligen måste Obama mera aktivt engagera sig i de politiska frågor som hotar att splittra EU – alltifrån att hjälpa London att göra allt för att stanna kvar i EU

Skjuta upp brexitomröstningen är typiskt en subversiv metod för att hindra ett utträde.
Citera
2016-01-03, 21:38
  #15
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intePK14
Du överskattar EU:s problem - liksom du framför allt överskattar britterna! Storbritannien har ju skjutit upp folkomröstningen om EU-utträdet, och det skulle inte förvåna mig om den inställs helt; Bye-bye Brexit...jag har inget emot dina åsikter, tvärtom, men se verkligheten som den är istället för att drömma i det blå!
Folkomröstningen är inget som Cameron kan glida undan. Det var ett tydligt vallöfte, och UKIP lär inte släppa taget. Och Cameron själv har ju svängt från att propagera för fortsatt medlemskap till omförhandling. Vi får se vem som har rätt...
Citera
2016-01-04, 00:34
  #16
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Folkomröstningen är inget som Cameron kan glida undan. Det var ett tydligt vallöfte, och UKIP lär inte släppa taget. Och Cameron själv har ju svängt från att propagera för fortsatt medlemskap till omförhandling. Vi får se vem som har rätt...

Storbritannien är ett skitland och britter är ett äckligt folk, ingen bryr sig om britterna lämnar EU.
Låt dom leva sina patetiska liv i fred på sin isolerade ö, det är bättre för oss alla.
Alla som har satt sin fot i storbritannien vet hur efterblivet landet är.
Citera
2016-01-04, 13:45
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Storbritannien är ett skitland och britter är ett äckligt folk, ingen bryr sig om britterna lämnar EU.
Låt dom leva sina patetiska liv i fred på sin isolerade ö, det är bättre för oss alla.
Alla som har satt sin fot i storbritannien vet hur efterblivet landet är.

Du skriver ju allt larvigare inlägg!

Storbritannien är naturligtvis ett av de viktigaste EU-länderna. Oavsett vad man tycker om landet, skulle det lämna unionen skulle det bli början till slutet för EU. Utan tvekan.
Citera
2016-01-04, 23:55
  #18
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intePK14
Du skriver ju allt larvigare inlägg!

Storbritannien är naturligtvis ett av de viktigaste EU-länderna. Oavsett vad man tycker om landet, skulle det lämna unionen skulle det bli början till slutet för EU. Utan tvekan.

Nej, men tänk nu efter, Storbritannien är ju redan på ett sätt redan lite halvt utanför europa, både rent geografiskt på grund av sitt isolerade läge men definitivt också mentalt, menar jag.

De har heller inget direkt gränsutbyte mellan något annat EU-land såsom tex arbetspendling och andra dagliga resor som vi har mellan Tyskland/Österrrike, Sverige/Danmark och Frankrike/Belgien tex.

Handel med varor och tjänster är inte heller så integrerat som inom övriga EU, - hur ofta ser du tex en engelsk-reggad lastbil när du är ute?
Citera
2016-01-05, 00:12
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Nej, men tänk nu efter, Storbritannien är ju redan på ett sätt redan lite halvt utanför europa, både rent geografiskt på grund av sitt isolerade läge men definitivt också mentalt, menar jag.

De har heller inget direkt gränsutbyte mellan något annat EU-land såsom tex arbetspendling och andra dagliga resor som vi har mellan Tyskland/Österrrike, Sverige/Danmark och Frankrike/Belgien tex.

Handel med varor och tjänster är inte heller så integrerat som inom övriga EU, - hur ofta ser du tex en engelsk-reggad lastbil när du är ute?

Det är snarare du, som borde tänka efter! "Geografisk och mental isolering"?? Struntprat! Storbritannien är naturligtvis en oerhört viktig del av EU och Europa, såväl politiskt som ekonomiskt.

Hur det förhåller sig med arbetspendlingen, vet jag inte, där kanske du har rätt. Även om landet inte skulle förlora mycket på ett EU-utträde, skulle det innebära ett mycket svårt bakslag för hela EU-idén. Ytterligare länder skulle nära tanken om ett utträde; det skulle troligen bli en dominoeffekt - Storbritanniens utträde skulle bli början till slutet för EU.
Citera
2016-01-15, 07:23
  #20
Medlem
RadioDDR1s avatar
Sen när fick EU en gemensam invandringspolitik? De här EU byråkraterna är inte lite fräcka och verklighetsfrånvända. Den nordiska integrationen är flera generationer före EU som helhet och det skulle bli inbördeskrig i Norden på en vecka om vi förde en gemensam invandringspolitik. Varför tror EU att de kan föra en gemensam flyktingpolitik när inte ens de mest sammansvetsade regionerna kan göra det? Tom regionerna i Tyskland är inte överens med varandra i den här frågan, Bayern vill tex sätta upp egna bevakade gränser.
Citera
2016-01-15, 08:06
  #21
Medlem
De länder som hotas av indragna EU-bidrag för att de inte tar emot flyktingar kanske ändå tjänar på det rent ekonomiskt sett?

Vi har ju sett hur kostnaderna drar iväg och för Sveriges del så handlar det om hundratals miljarder kronor och eu-bidrag/avgifter når inte alls upp till de nivåerna.
Citera
2016-01-15, 20:19
  #22
Medlem
Crysaliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
Sen när fick EU en gemensam invandringspolitik? De här EU byråkraterna är inte lite fräcka och verklighetsfrånvända. Den nordiska integrationen är flera generationer före EU som helhet och det skulle bli inbördeskrig i Norden på en vecka om vi förde en gemensam invandringspolitik. Varför tror EU att de kan föra en gemensam flyktingpolitik när inte ens de mest sammansvetsade regionerna kan göra det? Tom regionerna i Tyskland är inte överens med varandra i den här frågan, Bayern vill tex sätta upp egna bevakade gränser.

Jo, men du känner väl till att hela syftet med EU-projektet är att skapa en mongreliserad population av rotlösa konsumenter. Allt annat de hittar på är distraktion. Läs om en av EU:s "Founding Fathers" - Richard Nikolaus Eijiro, Count of Coudenhove-Kalergi:

http://fellowshipoftheminds.com/2015...hite-genocide/
Citera
2016-01-19, 11:10
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intePK14
Gällande Östeuropa skulle ett EU-utträde innebära följande:

1) Slopade EU-bidrag.

2) Ingen tillgång till EU:s fria rörlighet för arbetskraft och kapital. Hur mycket detta skulle påverka öst, vet jag inte.

3) En orientering politiskt i riktning mot Ryssland kan nog inte uteslutas. Om EU "stängs" för Östeuropa, blir det nog närmast oundvikligt - även säkerhetspolitiskt. NATO-medlemskapen kommer nog inte längre att anses som självklara. Visserligen ogillar man ryssarna av historiska skäl, men de har ändå aldrig tvingat på östeuropéerna ett folkutbyte till MENA.

Det är ett mycket knepigt vågspel, med storpolitiska konsekvenser i potten, som Orbán & Co i Östeuropa bedriver. Att säga ja till en MENA-invasion vore, tror jag, ett inrikespolitiskt självmord. Det verkar inte som att folket skulle acceptera det i V4-länderna. Men är det självklart, att EU kommer att söka tvinga öst till underkastelse - med en risk för det scenario jag skissat?

Att östländerna i EU skulle ogilla Ryssland är svenskt bullshit, deras hat mot länder som Tyskland och Sverige är större. Det är även östländerna som är emot sanktionerna.

Det som kommer att ske är att Tyskland och östländerna efter EU-kollapsen vänder sig till Ryssland och den Euroasiska unionen. USA och dess inflytande över EU kommer bli ett minne blått.

Sverige är redan kört.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback