Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-12-31, 16:22
  #1
Medlem
Är de möjligt att lära sig spela på gehör i vuxen ålder eller är det något man måste tränat upp sedan man var barn? Någon som har någon erfarenhet?
Citera
2015-12-31, 16:27
  #2
Medlem
BillHicksHOLLOGRAMs avatar
Vet att min farbror övade upp till Absolut gehör.
Citera
2015-12-31, 16:31
  #3
Medlem
Prutmammas avatar
Jag lärde mig spela instrument på gehör, inga lektioner eller så öht. Jag var 14 iof men det går absolut att göra! Ha tålamod bara. Massa, massa tålamod
Citera
2015-12-31, 17:29
  #4
Medlem
Det är möjligt. Dock vet jag inte hur bra förutsättningar just du har för det. Å andra sidan finns det väl inget självändamål i att tvunget lära sig spela på gehör. En kombination är bäst.
Citera
2016-01-02, 02:51
  #5
Medlem
Absolut gehör är några få förunnade. Däremot kan alla (eller de flesta?) träna upp relativt gehör. Har man inget relativt gehör alls så blir det nog svårt att spela något njutbart oavsett om man använder suzukimetoden eller någon annan. Och det finns ingen övre gräns för när man kan lära sig spela ett instrument. Men det krävs att man har tålamod, för man kommer troligen inte låta så bra i början.

TS, har du något speciellt instrument i åtanke?

Jag lärde mig (träblås) efter noter så kan inte redogöra för personliga erfarenheter.
Citera
2016-01-11, 00:25
  #6
Medlem
Hur hade du tänkt lära dig spela annars, genom att inte lyssna?
Citera
2016-01-13, 18:50
  #7
Medlem
Jag gick på gitarrskola i fyran men lärde mig knappt något annat än att plinka små melodier(tabelaturer). Men i sjuan bestämde jag mig att jag skulle lära mig spela själv. Så så fort det var musiklektion så valde jag gitarren så jag kunde åtminstone lära mig lite med hjälp. Det jag då lärde mig var att komma ihåg ackord. Och med det vart jag bättre och bättre på att byta mellan ackord. Jag satt sen och tittade på youtube och lärde mig låtar som jag ville lära mig. Jag lärde mig fort att jag inte skulle försöka mig på för svåra låtar på en gång. När jag gjorde det så tröttnade jag snabbt. Jag satt även på ultimate-guitar.com och lärde mig. Men man får räkna med att börja med lätta låtar. Efter ett tag så lärde jag mig även små roliga knep som gjorde att man "förgyllde" låten lite så den inte vart så tråkig. Tex att peta till med lillfingret på tredje bandet på smala E lite fort när man spela ett D. När jag väl spelat mina låtar på typ samma sätt och lärt mig små förändringar sakta men säkert så började jag komma ihåg och känna igen ljuden och upptäckte då att jag börjat fått gehör. Jag var säkert typ 15-16 när jag upptäckte det och då drog jag bara i en högre växel och försökte lära mig lite mer avancerade saker under gymnasiet. Och nu är jag 22 och tycker jag kan spela ganska skapligt. Kan ju tillägga att jag lärde mig spela munspel ifrån ettan i gymnasiet med och lite piano då och då. Så på det sättet fick jag säkert ännu mer övning.

Har även märkt att vissa är helt omöjliga på att lära sig det man gör med högerhanden och har absolut ingen koordinationsförmåga i den armen. Och jag har då aldrig fattat själv hur det kan vara så svårt med det. För mig så var de det lättaste att lära sig och det med vänstern var det avancerade. Mvh Niclas
Citera
2016-01-14, 05:42
  #8
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slotterbank
Är de möjligt att lära sig spela på gehör i vuxen ålder eller är det något man måste tränat upp sedan man var barn? Någon som har någon erfarenhet?
Det går bra - även som vuxen.
Jag lärde mig själv spela som just vuxen - med gehör.
Dvs jag upptäckte plötsligt att jag visst hade fått mig lite gehör ... så jag handlade mig en elgitarr.
Visst förstår jag att det inte är alla som plötsligt "får en sådan gåva" ... men, som det är sagt - "Plötsligt så händer det bara!"

Men det är roligt at kunna spela instrument. Helt utan att ens ha övat. Det känns nästan som att jag stulit något, jag väntar bara på straffet som måste komma. Man får ju liksom aldrig något gratis, eller hur.
Citera
2016-01-14, 12:54
  #9
Medlem
wasalujacos avatar
Ja då, men räkna med att lägga ner några timmar. Är själv inte något musikalisk geni, men har lyckats träna upp ett OK gehör efter några års gitarrspelande.
Citera
2016-02-08, 14:27
  #10
Medlem
note-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wasalujaco
Ja då, men räkna med att lägga ner några timmar. Är själv inte något musikalisk geni, men har lyckats träna upp ett OK gehör efter några års gitarrspelande.
Samma här, det går att träna upp ett OK gehör. Det går även att träna in att plocka ev. låtar man får i skallen utan instrument efter ett tag. Skriva takter och placera ackord, menar jag då.
Citera
2016-02-08, 17:15
  #11
Medlem
Jag hatade att gå till musiklektioner när jag var yngre, framförallt för att jag hatade att plugga,
spelade elbas på den tiden men var ingen vidare och brydde mig inte så mycket, senare började jag fatta tycke för några av MUSE låtar och ville verkligen lära mig dom, så jag satte mig vid pianot och tryckte ända tills jag kommit fram till alla toner, min första låt jag lärde mig på gehör var "new born" med muse! sedan hoppade jag på gitarr, elgitarr och hittade också tillbaka till min elbas
Citera
2016-03-02, 14:04
  #12
Medlem
staggeros avatar
öva öva öva, finns inga genvägar, å andra sidan är noter o teori grymt överskattat
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback