Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-12-31, 00:08
  #1
Medlem
Hur blev FreeBSD egentligen open source och fritt? Det har vad jag förstår källkoden från UNIX och BSD. Hur kunde det bli så då?

Hur bra är egentligen BSD om man jämför med GNU/Linux? Finns det en bred skara som använder OS:et? Stor pakethanterare osv?
Citera
2015-12-31, 00:17
  #2
Moderator
vhes avatar
De stängda delarna skrevs helt enkelt om. Detta beskrivs i korthet på Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/FreeBSD#Background

Specifika skillnader mellan BSD och Linux kan jag inte ge detaljsvar på, då jag tyvärr har rätt begränsad erfarenhet av BSD. De anses dock generellt vara extremt dugliga OS, men med lite mindre bling och hårdvarustöd än Linux.
Citera
2015-12-31, 00:21
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cema
Hur blev FreeBSD egentligen open source och fritt? Det har vad jag förstår källkoden från UNIX och BSD. Hur kunde det bli så då?

Hur bra är egentligen BSD om man jämför med GNU/Linux? Finns det en bred skara som använder OS:et? Stor pakethanterare osv?

Första frågorna får du typ svar på här (se närliggande sidor också).

FreeBSD är jättebra som serveroperativsystem. Precis som GNU/Linux beror det lite på vad du tittar på för egenskaper och vad du bedömer som "bra". FreeBSD har en stor skara användare. Förutom sin pakethanterare (pkgng, för binära paketinstallatoin) är FreeBSD dessutom känt för sina ports.
Citera
2015-12-31, 00:37
  #4
Medlem
sommarlovs avatar
En lite märklig bieffekt av deras väldigt tillåtande licenser är att stora företag som Microsoft och Apple ogenerat tar för sig av källkod, och gör om det till sina system, utan att ge något tillbaka!

Det finns massor att läsa om detta, exempel: http://thevarguy.com/ubuntu/apple-bi...nemy-microsoft
Citera
2016-03-05, 22:08
  #5
Medlem
Saturnuspojkens avatar
OSS är inte samma sak som FLOSS helt enkelt.

Enkelt utryckt:

Öppen betyder inte Fri. Det är olika Licenser.

Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback