• 1
  • 2
2015-12-31, 00:07
Hej,

Jag har fått jobb i Sundsvall och börjar om 3 månader. Nu sitter jag och sambon och letar boende och frågan är; VAR SKA EN BARNFAMILJ BO?

Kraven vi har är att det inte får vara för långt till centrum, det ska vara ett lugnt och bra område.
Det måste också finnas bra förskola och skola i närheten( eftersom vi har två barn vill vi helst att de ligger nära varandra).

Någon Sundsvallsbo som kan tipsa om vilka områden som är bra och vilka områden man inte vill bo i?

Tack på förhand!
Citera
2015-12-31, 00:12
Medlem
TeslaTeslas avatar
Håll er undan från nacksta.
Citera
2015-12-31, 00:29
Citat:
Ursprungligen postat av TeslaTesla
Håll er undan från nacksta.

Ok, tack för svar! Kan du rekommendera något bra område?
Citera
2015-12-31, 00:34
Medlem
Bodde i Skönsberg ett tag, en del invandrare (barnfamiljer såg jag mest) där, säkert en del packfolk också men det gäller väl Sundsvall som helhet, men det stället kändes väldigt hemtrevligt, mycket utsikt och ljus eftersom det är uppe på ett litet berg som namnet antyder.

Många villaområden omkring och nerimot fabriken, samt fina lägenhetshus i episk kubisk stil vilket också dominerar Sundsvall som helhet.

Dagis och skolan är på samma område.
Citera
2015-12-31, 00:38
Citat:
Ursprungligen postat av Terrorbyre
Bodde i Skönsberg ett tag, en del invandrare (barnfamiljer såg jag mest) där, säkert en del packfolk också men det gäller väl Sundsvall som helhet, men det stället kändes väldigt hemtrevligt, mycket utsikt och ljus eftersom det är uppe på ett litet berg som namnet antyder.

Många villaområden omkring och nerimot fabriken, samt fina lägenhetshus i episk kubisk stil vilket också dominerar Sundsvall som helhet.

Dagis och skolan är på samma område.

På tack! Då ska jag kolla upp det!
Citera
2015-12-31, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pimena
På tack! Då ska jag kolla upp det!

Det är dock min enda erfarenhet av att bo i staden så det kan dyka upp andra ännu bättre förstås men Naxta är som sagt lite för många kubiska hus, mäktigt att se på men kan vara läskigt på kvällen samt vägen till stan är förbi flera andra områden.

Skönsberg är bara 45~min promenad till tågstationen och nedåt havet är det fina hamnområden med gångstråk fastän en del företag som huserar där.
Känns inte alls lika trångbyggt som på Naxta sidan.

Möjligtvis uppe på höjden ovanför kommunhuset, där ville jag bo helst, ännu närmare centrum.
finns lite trådar att kika igenom ocskå, skönsberg har inte bra betyg i överlag gillar dock det helst på andra sidan motorvägen mot fabriken.
https://www.flashback.org/sok/bo+i+sundsvall
Senast redigerad av Terrorbyre 2015-12-31 kl. 00:57.
Citera
2015-12-31, 12:37
Medlem
Haga, Södermalm, Östermalm, Skönsmon, Granloholm.
Citera
2015-12-31, 13:59
Medlem
SkepticalHippos avatar
Skönsmon eller Haga är svaret på din fråga.

Valde själv att starta familj i stadsdelen Kubikenborg (som är en del av den större stadsdelen Skönsmon). Närhet till vårdcentral/BVC/MVC, ICA-butik, kyrkis med babysåg, närhet till naturen och motionsleder uppför Södra Stadsberget, dygnet runt-öppet gym, fotbollsplaner, två kvarterskrogar med utskänkningstillstånd samt en pizzeria inom gångavstånd, gångavstånd till två dagis och en skola, utomhusbad med pooler...

Cirka 3 km in till stan men goda bussförbindelser. Min man går alltid till och från jobbet i centrum, tar en halvtimme. Riktigt lugnt område med god grannsämja (man pratar med varandra och håller koll på varandras ungar) och många barnfamiljer. Det är hyfsade priser på lägenheter och hus, det är dyrare på Haga.

Det allra bästa är att vi bokstavligt talat skulle kunna slänga ut ungen genom fönstret i vilket väderstreck som helst och ändå skulle h*n landa i en lekpark. Det är lekparker exakt överallt. Inom hundra meter har vi 7-8 stycken.

Edit: INTE SKÖNSBERG! Det är nya Nacksta nuförtiden. Det är bara invandrare och mycket skit händer där. Det är nära många bekvämligheter men jag skulle aldrig vilja bo där!
Senast redigerad av SkepticalHippo 2015-12-31 kl. 14:01.
Citera
2017-05-04, 11:54
Medlem
Hur är Sundsbruk/Johannedal?
Citera
2017-05-05, 16:52
Medlem
Sven-Dufva1s avatar
Vad har ni Sundsvallskännare att säga om Granloholm?
Citera
2017-05-05, 20:29
Medlem
IceEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Dufva1
Vad har ni Sundsvallskännare att säga om Granloholm?

I överlag ett trivsamt område så länge man undviker Kalmarvägen, för där bor det en del underliga människor.
Citera
2017-05-06, 20:53
Medlem
Sven-Dufva1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
I överlag ett trivsamt område så länge man undviker Kalmarvägen, för där bor det en del underliga människor.
Låter bra, tack för svar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in