Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-04, 18:50
  #157
Medlem
marcus90_kungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bo-Charlie
Exakt så. Äkta givmildhet klingar illa ihop med bekräftelsekåthet.
Och ja, varför ställs inte dessa människor till svars? I det här fallet var ju många kommentare på inlägget väldigt uppfriskande, men oftast får de tralla vidare utan påföljder för skadegörelsen. Jag tycker att det borde straffa sig när ens egen idioti går ut över andra.
Även om det känns taskigt, så måste man ju som bättre vetande begränsa deras inflytande över andra genom sund kritik.

Citat:
Ursprungligen postat av Bo-Charlie
Visst måste det vara så! När vuxna människor så bångstyrigt envist håller fast vid något och bemöter ifrågasättande eller kritik med aggression så måste det bero på att något slagit slint i huvudet på dem. I det här fallet, beroendet. Jag tycker mig se det i hela PK-etablissemanget och blir faktiskt själv lite illamående av det, för det känns inte tryggt alls. Jag menar, folk blir ju attackerade, mobbade, och uthängda offentligt för mindre än att de råkat yttra ett faktum som talar emot invasionen t ex. PK-folket har ju sådan makt och det är fan skrämmande
PK-folket har makt i teoriernas värld. I verkligheten, så har de ingenting att säga till om, eftersom de faktiskt inte har något att säga när man lägger ett likvärdigt samhällsansvar på dem, som de försöker lägga på alla andra.
Citera
2016-01-04, 19:11
  #158
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bo-Charlie
Visst måste det vara så! När vuxna människor så bångstyrigt envist håller fast vid något och bemöter ifrågasättande eller kritik med aggression så måste det bero på att något slagit slint i huvudet på dem. I det här fallet, beroendet. Jag tycker mig se det i hela PK-etablissemanget och blir faktiskt själv lite illamående av det, för det känns inte tryggt alls. Jag menar, folk blir ju attackerade, mobbade, och uthängda offentligt för mindre än att de råkat yttra ett faktum som talar emot invasionen t ex. PK-folket har ju sådan makt och det är fan skrämmande

Jag syftade mest på de problem som kan uppstå både politiskt och moraliskt dvs att den personliga vinningen står över allmännyttan eller brukarens hjälp behov.

Ibland är den bästa hjälpen att inte ge stöd eller råd. Men om en person är beroende av att hjälpa andra och få bekräftelse på det, så skulle den här approachen inte räcka för att tillgodose det behovet. Speciellt då många brukare initialt blir arga eller ledsna vid ett nekande, vilket orsakar att den beroende inte får det där ruset som eftersträvas. Finns också risk att det skapar medberoende, då brukaren anpassar sitt liv för att tillgodose andra människors behov av godhetsnarkomani.

Samma sak gäller även exempelvis hjälp på plats. Att hjälpa en annan människa genom bistånd till exempelvis skolgång i syriernas flyktingläger ger inte samma mängd av bekräftelse som att ge en annan person en chans på hemmaplan. Kostnaderna blir då helt åsidosatta för att uppfylla bekräftelsen.

Men visst kan beroende även resultera i aggressivitet mot åsikter eller beslut som försvårar tillgången av "drogen".
Citera
2016-01-04, 20:40
  #159
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bo-Charlie
Den här tråden ger mig inspiration att uppmana handlaren i min närbutik att göra något åt tiggeriet vid entrén.
Där sitter inte sällan fler än en. Vid ett tillfälle blockerades ingången av en grupp tiggare som bråkade högljutt, fyra kvinnor och en man. Jag fick gå mellan dem för att komma in i butiken. När jag handlat klart hade alla fyra kvinnor placerat sig i en kvadrat och fortsatte gapa åt varandra. Utan att förstå ett ord så var det uppenbart att bråket handlade om revir.

Undrar om jag blir den första som klagar hos handlaren.
Kan du förklara mer exakt hur du tänker lägga fram det hela? För du har väl inte tänkt uppmana handlarn till lagbrott?
Citera
2016-01-04, 21:01
  #160
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManfredRichthofen
Ett mycket bra initiativ av butiksägaren. Väntar med spänning tills detta fenomen kommer till huvudstaden.

Eller inte, det bästa vore att de antingen kör bort tiggarna eller ordnar en bra sittplats åt dem. D.v.s. bestämmer sig och sedan står för det.

Det här verkar mer som att de egentligen vill köra bort tiggaren men inte vågar av rädsla för PK. Den andel av kunderna som vill välkomnas av falska leenden, "gudjuuuul" och tiggeri är liten minoritet.

Jag tror det är som gränskontrollerna, ett djävla hallå i en vecka och sedan var det bra med det. Det finns inget egentligt stöd hos folket för tiggare i alla butiksentréer men någon måste våga börja. Medierna kan skrika sig blå i det långa loppet, det hjälper inte.

Om någon vågar vill säga. Inte än tydligen.
Citera
2016-01-05, 00:08
  #161
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Detta är ett exempel på en större trend som pågått ett bra tag, "exkluderande arkitektur". Dvs. man anpassar utemiljöerna så att det inte skall gå att ligga & sova på parkbänkar eller sitta & tigga vid butiker.

Man kan säkert lära sig mer om detta på KTH: "Arkitektur och genus: Studio 7,5 hp"

http://www.kth.se/student/kurser/kurs/AD239V

You Can't Make This Shit Up.
Jag har också tänkt på det skitet. Skit är vad det är. Istället för att se till att hybridapor och andra patrask inte parar sig och kan ta hand om sin egen avkomma så fixar man precis som du säger "exkluderande architektur". Stängsel här och var så att man inte kommer in i gårdarna som tidigare var ju öppna. Daltar med kriminella men gör att resten av befolkningen får se sina rättigheter förvandlas till skit.
Citera
2016-01-05, 00:09
  #162
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bartold
Kan du förklara mer exakt hur du tänker lägga fram det hela? För du har väl inte tänkt uppmana handlarn till lagbrott?

Jag har inte följt er diskussion men med tanke på hur mycket regler och vakter som finns på alla möjliga håll i samhället så finns det nog mycket lite som juridiskt stoppar SL eller butiker från att hålla tiggare borta. Minst två av mina lokala butiker kan hänvisa till handikappregler t.ex. SL behöver inte mer än kontrollera färdbevis på ett strategiskt sätt (inte genom att välja just tiggare utan genom att koncentrera kontrollerna på ett sådant sätt att tiggarnas avvikande åkmönster, t.ex. att sitta på en perrong hela dagen, fokuseras) för att få bort 90% av tiggarna.

När det gäller regelräta bråk såsom Bo-Charlie beskrev så kan vakter också se till att butiksentréerna känns tryggare. Gäller även entréer där tiggare antastar t.ex. burkpantare. Förmodligen skulle de stora kedjorna kunna klara detta med ett fåtal ambulerande vakter.

Det finns inga juridiska hinder att förbättra denna situation avsevärt, allt som saknas är vilja och det bottnar i sin tur i rädsla som i sin tur beror på att presskonsulter och pr-folk lurat i näringslivet att det som sägs i de politiskt korrekta medierna spelar jättestor roll för folks matinköp eller tunnelbaneåkande.
Citera
2016-01-05, 10:06
  #163
Medlem
Och äckliga vänsterpatrask som härjar på butikens facebooksida.
Deras jävla propaganda för att skydda parasiterna
Citera
2016-01-05, 13:08
  #164
Medlem
Racerbyces avatar
Och vad exakt är problemet med detta och annan så kallad "exkluderande arkitektur"? Butiken får göra precis som de vill med sin egen lokal, om de vill ställa en soptunna, en krukväxt eller ett arkadspel utanför sin egen entré är det fritt fram att göra det utan allmänheten om lov, det är ju för böfvelen deras egen lokal och deras egen privata mark.

Alla dessa patetiska gnällspikar som gnäller om vad andra gör med sin egen egendom kan väl "öppna sitt hem" själva, för de har absolut ingenting att säga till om i denna fråga. Det är inte ens en fråga, det är en icke-fråga och därmed ett icke-problem!
Citera
2016-01-06, 12:02
  #165
Medlem
NegerBarbies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Racerbyce
Och vad exakt är problemet med detta och annan så kallad "exkluderande arkitektur"? Butiken får göra precis som de vill med sin egen lokal, om de vill ställa en soptunna, en krukväxt eller ett arkadspel utanför sin egen entré är det fritt fram att göra det utan allmänheten om lov, det är ju för böfvelen deras egen lokal och deras egen privata mark.

Alla dessa patetiska gnällspikar som gnäller om vad andra gör med sin egen egendom kan väl "öppna sitt hem" själva, för de har absolut ingenting att säga till om i denna fråga. Det är inte ens en fråga, det är en icke-fråga och därmed ett icke-problem!


Håller med dig. Gnäll går. Och att ta foton och gnälla och kalla det exluderande.

Men att göra något själv verkar svårt.
Citera
2016-01-06, 15:30
  #166
Medlem
NegerBarbies avatar
Mysko, inlägget jag gjorde tråden på är nu borttagen.
Men det verkar ju flera som är lika rabiat som hon jag citerade i ts.
Citera
2016-01-12, 01:36
  #167
Medlem
Smart ica, mycket smart, förut satt hon på sidan om ingången, nu sitter hon en meter närmare mitten istället! Eller sitter och sitter, oftast har hon ju lämnat muggen och filten där och springer runt inne istället.

Mycket svårare att komma förbi henne nu när hon nästan tar i kunderna på väg in (man får klämma in sig, ja bokstavligt!!) mellan en tiggare på ena sidan och en soptunna på andra, gör om, gör rätt kvantum! Det behövs inte soptunnor och betongblock på båda sidor ingången.

Tvekar att gå dit numera då man knappt kan ta sig in.
__________________
Senast redigerad av evanderross 2016-01-12 kl. 01:38.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback