Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-12-30, 12:34
  #1
Medlem
fittas avatar
Jag har ända sedan det började brinna på asylboenden klurat på detta... är det verkligen rasister som utför dessa bränder? Det är sällan någon gärningsman åker dit, men dom gånger jag faktiskt sett en gärningsman har det trots pixlade bilder gått att se att personen inte är svensk.

Är det någon som har koll på statistiken eller har konkreta fall så vi kan jämföra hur många procent av mordbränderna som sker pga invandrare själva?

Med tanke på att bränderna används som ett slagträ mot rasism vore det ganska intressant att veta.
Citera
2015-12-30, 12:51
  #2
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Det är säkert både och, men överväldigande delen förmodar jag handlar om antingen att de asylsökande eldar själva, eller olyckshändelse.

Naturligtvis rapporterar dock inte pressen om detta.

Den berömda moskebranden i Eskilstuna för ett år sedan orsakades ju av en olycka med en fritös. Detta trots att hela PK-sverige gick ut direkt efter branden och fördömde detta "rasistiska dåd", fackeltåg anordnades osv. Men så snart det stod klart att det var en olyckshändelse så talade man inte så mycket mer om saken.

Så det finns mycket starka skäl att förmoda att samma sak gäller de sk. asylbränderna.
Citera
2015-12-30, 13:30
  #3
Medlem
BernardLoutres avatar
Här följer min (obekräftade) teori: När det redan bor folk där så är det de själva som tuttar på (i förhoppningen om att få komma till nåt bättre ställe). När ingen har hunnit flytta in så är det lokalbefolkningen som inte vill att huspriserna i området ska rasa.
Citera
2015-12-30, 13:40
  #4
Medlem
SR rapporterade nyligen om att en tredjedel av bränderna på asylboenden har startat inifrån. Sen om invandrarna är rasister eller inte låter jag vara osagt.
Citera
2015-12-30, 13:44
  #5
Medlem
Jag läste nånstans att det var 8 fall där man gripit någon. Dessa borde gå att rota fram.

Sannolikt är det lättare för polisen att klara upp fallet om branden startar inuti förläggningen eftersom man då har fler vittnen till brottet eller kan avfärda det som en ren olyckshändelse.
Citera
2015-12-30, 13:45
  #6
Medlem
teasardigs avatar
Många asylboenden är lokaler som stått tomma och förfallit i flera år. Det innebär en hög brandrisk när damm samlas i kontakter, råttor gnager på ledningar och kortslutningar kan uppstå. De flesta bränder är olyckor, men det blir ju inte intressant tv. Bättre att påstå att det är nynazister eller de boende själva som fjuttar på.
Citera
2017-03-08, 06:44
  #7
Medlem
Tittar man på bränder från sista inlägget till dagens datum, så är det ofta så. Dom själva tänder på byggnader.
Citera
2017-03-08, 07:47
  #8
Medlem
I denna artikel tar de upp att de flesta bränder beror på olyckshändelse. Och av dem som är startade utifrån, gäller byggnader där ingen har flyttat in ännu.
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6452483

Här är statistik från MSB: https://www.msb.se/Upload/Kunskapsba..._2012-2016.pdf
Citera
2017-03-08, 07:53
  #9
Medlem
Willy-45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelynne
I denna artikel tar de upp att de flesta bränder beror på olyckshändelse. Och av dem som är startade utifrån, gäller byggnader där ingen har flyttat in ännu.
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6452483

Här är statistik från MSB: https://www.msb.se/Upload/Kunskapsba..._2012-2016.pdf
Den länken sade ju allt.
Olyckshändelser, stort antal. fullt förklarligt beroende på det i allmänhet obildade klientel som bebor lokalerna.
Förhållandet anlagd inifrån/utifrån är 10 - 1. (under 2016)
Vad säger AFA/EXPO om detta? Fake news? Eller en myt?
Citera
2017-03-08, 20:28
  #10
Medlem
9/10 gånger är garanterat olyckor eller någon av de boende själva. Har svårt att tänka mig att Lasse skulle riskera karriär, vänner och det sociala samt fängelse för att fjutta på det lokala boendet.
Citera
2017-03-08, 23:23
  #11
Medlem
Sammansvetsats avatar
I Eskilstunakuriren nämndes ett fall som handlade om asylboendet i Strängnäs. En fyllekärring som bodde på någon typ av stödboende i närheten gick in på asylboendet och försökte tutta på. Vad jag förstod så var anledningen till detta att hon var förbannad efter en ganska uppmärksammad våldtäkt där flera asylsökande från boendet var gärningsmän. Hon blev upptäckt ganska snart och hon greps senare av polisen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback