Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2016-12-05, 22:24
  #109
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psychedelicbird
Det du skriver, eller påstår är ju att Leif GW skulle vara en högst oberäknelig människa. Att han så till den milda grad tog Geijeraffären så pass personligt att han ville ta livet av Palme (alltså verkligen levde med detta och planerade det), det innebär ju faktiskt att GW skulle vara en mycket psykiskt sjuk människa.

Jag kallar detta trams. Förstklassigt trams. Nog för att socialdemokraterna var än mer viktigt bland sina väljare vid tidpunkten runt Geijeraffären och till Palmes död (idag brinner inte längre gemene man för ideologier och ledare i Sverige).

Nog kan GW blivit besviken på såväl Palme som på Socialdemokratin, men det blev väl gemene man. Säkerligen kände även många "hat", men vi vet ju var ett sådant "hat" stannar - knuten näve i fickan, ilskna politiska samtal med någon granne/kamrat på fyllan. Jag tror inte för en sekund att GW vare sig tog detta mer personligt eller "hatade" mer än vad vanligt folk gjorde. Och, gällande vapen, så kryllade det ju av diverse vapen uti stugorna även då.

Jag tror inte den här konspirations-tråden är skapad av någon som seriöst tror på att GW står bakom mordet. Den här fåniga tråden är nog mer ett resultat av att någon känner genuin avundsjuka och ilska mot GW än något annat.

Håller med om en hel del, tror egentligen inte att han är inblandad. Sannolikt är han inte så störd, även om han visat tendenser, berättade ju i dokumentären om sig själv att han i tonåren planerade att ta livet av sin mor, vilket han fortfarande inte direkt verkade skämmas för.

Undrar dock om du är medveten om hur personligt Geijeraffären drabbade GW. Det var GW själv som pekade ut Geijer, Thörbjörn Fälldin och några till som möjliga sexköpare, och att Palme känt till det. Han lämnade uppgifterna till Peter Bratt, som då var journalist på DN, och som lämnade ut affären. Efter att Palme och Geijer bestämt nekat till anklagelserna avslöjade Bratt att det var GW som lämnat uppgifterna. Detta ledde till att GW fick sparken från rikspolisstyrelsen.

Så affären drabbade GW ohyggligt mycket mer än gemene man. Och han kan vara långsint. Innan affären läckte var han och Peter Bratt vänner. Fortfarande idag, nästan 40 år senare, tycker GW djupt illa om Bratt, för att han avslöjade att GW var källan till affären, det säger han själv, har lyssnat på P3 (eller möjligen P4) dokumentär, och det är inga vackra ord GW säger om Bratt.

Så att han tyckte fruktansvärt illa om Palme som person, är ett faktum. Men givetvis fanns det många andra som också gjorde det, och det är ett otroligt steg att placera GW på Sveavägen.
Citera
2016-12-13, 22:43
  #110
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Håller med om en hel del, tror egentligen inte att han är inblandad. Sannolikt är han inte så störd, även om han visat tendenser, berättade ju i dokumentären om sig själv att han i tonåren planerade att ta livet av sin mor, vilket han fortfarande inte direkt verkade skämmas för.

Undrar dock om du är medveten om hur personligt Geijeraffären drabbade GW. Det var GW själv som pekade ut Geijer, Thörbjörn Fälldin och några till som möjliga sexköpare, och att Palme känt till det. Han lämnade uppgifterna till Peter Bratt, som då var journalist på DN, och som lämnade ut affären. Efter att Palme och Geijer bestämt nekat till anklagelserna avslöjade Bratt att det var GW som lämnat uppgifterna. Detta ledde till att GW fick sparken från rikspolisstyrelsen.

Så affären drabbade GW ohyggligt mycket mer än gemene man. Och han kan vara långsint. Innan affären läckte var han och Peter Bratt vänner. Fortfarande idag, nästan 40 år senare, tycker GW djupt illa om Bratt, för att han avslöjade att GW var källan till affären, det säger han själv, har lyssnat på P3 (eller möjligen P4) dokumentär, och det är inga vackra ord GW säger om Bratt.

Så att han tyckte fruktansvärt illa om Palme som person, är ett faktum. Men givetvis fanns det många andra som också gjorde det, och det är ett otroligt steg att placera GW på Sveavägen.

Jag förstår vart du vill komma. Och, jag kan även förstå i vilket fack du vill placera GW. Jag ska nog villigt erkänna att jag inte är lika insatt i Geijeraffären som du. Det är nog som du säger att GW drabbades hårt. "Hatet", eller kanske snarare avskyn mot Palme går ju att förstå. Vanligt hederligt (eller smått ohederligt med för den delen) lever ju med olika graders avsky/hat mot diverse personer i vårt samhälle, eller rent av i sin närhet. Extremt få av oss går ju ens så pass långt så att vi delar ut en örfil ens.

Hatet han under en period i sitt liv kände mot sin egen mor vet jag inte hur man ska tolka. Detta skedde väl omkring hans tonår? Tämligen många ynglingar har nog tänkt tankar kring att ta någon av sin förälders liv. Det kanske rent av ingår i någon slags frigörelseprocess i kombination med hormonrubbning och allmän tonårig weirdness. Man får ju inte glömma att han INTE gjorde det, eller ens försökte. Sen är min personliga åsikt att det bor en liten skrävlare och storfiskare i GW. Att han är en storyteller.

Finns det någon bra och vettig bok om Geijeraffären som är skriven i någorlunda modern tid?
Citera
2016-12-13, 23:03
  #111
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nationalkommunist
Jag förstår vart du vill komma. Och, jag kan även förstå i vilket fack du vill placera GW. Jag ska nog villigt erkänna att jag inte är lika insatt i Geijeraffären som du. Det är nog som du säger att GW drabbades hårt. "Hatet", eller kanske snarare avskyn mot Palme går ju att förstå. Vanligt hederligt (eller smått ohederligt med för den delen) lever ju med olika graders avsky/hat mot diverse personer i vårt samhälle, eller rent av i sin närhet. Extremt få av oss går ju ens så pass långt så att vi delar ut en örfil ens.

Hatet han under en period i sitt liv kände mot sin egen mor vet jag inte hur man ska tolka. Detta skedde väl omkring hans tonår? Tämligen många ynglingar har nog tänkt tankar kring att ta någon av sin förälders liv. Det kanske rent av ingår i någon slags frigörelseprocess i kombination med hormonrubbning och allmän tonårig weirdness. Man får ju inte glömma att han INTE gjorde det, eller ens försökte. Sen är min personliga åsikt att det bor en liten skrävlare och storfiskare i GW. Att han är en storyteller.

Finns det någon bra och vettig bok om Geijeraffären som är skriven i någorlunda modern tid?

Är långt ifrån superinsatt om Geijeraffären, men kan väl grunderna, och GW:s och Palmes inblandning i den. Har inte läst någon bok om den, så vore fel att rekomendera någon, även om jag är övertygad om det finns. Följande P3 dokumentär kan jag dock rekokommendera. :
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...programid=2519

Där får man en hel del info, och både GW och Peter Bratt uttalar sig. (Förutsatt att det är den P3 dokumentär jag lyssnade på för några år sedan, men har svårt att tro att det gjorts två P3 dokumentär om Geijeraffären).

Gällande hans mor, så har du visst rätt i att många har sådana fantasier i sin uppväxt. En detalj är dock att GW fortsatte tycka rejält om modern även som vuxen, och även nu när hon är död. Mordplanerna han hade i tonåren pratade han om i 70-årsåldern på ett närmast rofyllt sätt, och han gillade inte alls när hans syster sade att han har likheter med modern till sättet. Men visst har du en poäng i att han aldrig försökte att skada sin mor.
Citera
2016-12-14, 00:19
  #112
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Är långt ifrån superinsatt om Geijeraffären, men kan väl grunderna, och GW:s och Palmes inblandning i den. Har inte läst någon bok om den, så vore fel att rekomendera någon, även om jag är övertygad om det finns. Följande P3 dokumentär kan jag dock rekokommendera. :
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...programid=2519

Där får man en hel del info, och både GW och Peter Bratt uttalar sig. (Förutsatt att det är den P3 dokumentär jag lyssnade på för några år sedan, men har svårt att tro att det gjorts två P3 dokumentär om Geijeraffären).

Gällande hans mor, så har du visst rätt i att många har sådana fantasier i sin uppväxt. En detalj är dock att GW fortsatte tycka rejält om modern även som vuxen, och även nu när hon är död. Mordplanerna han hade i tonåren pratade han om i 70-årsåldern på ett närmast rofyllt sätt, och han gillade inte alls när hans syster sade att han har likheter med modern till sättet. Men visst har du en poäng i att han aldrig försökte att skada sin mor.

Tack för tipset om P3 dokumentären, de är som regel oerhört bra.

Ja, minns att han hade något saligt i blicken då han berättade om Kalle Blomqvist-planerandet av mordet på sin mor i den tvådelade dokumentären som gick på SVT. Antingen egendomligt att han så öppet redogjorde kring detta på ett så pass rofyllt vis, som du säger. Han kan ju idag, med en faslig distans till det hela se det som ett smärre pojkstreck, och att hans yrkesmässiga bana slog rot någonstans just där och då.

Sen, kan jag givetvis inte låta bli att undra över seriefiguren Leif GW, mytbildningen, den offentliga persona han skapat. Han är ju, och har varit ett synnerligen starkt varumärke de senaste tjugo åren (om man räknar sen hans nuna började dyka upp överallt, och kanske först som parhäst till Hasse Aaro), kanske egentligen sen Grillfesten utkom.

GW är ju inte dum, tror i ärlighetens namn han medvetet odlat fram den bild av honom som vi ser idag ganska så noggrant. Han spetsar ju till den mer för var år som går - eller så blir han bara mer avslappnad och vän med tv-studion.

Fast - om, alltså om GW på något vis var inblandad i mordet på Palme på det ena eller andra sättet, vore det då inte ytterst märkvärdigt att han inte en endaste gång själv råkat "sladdra"?

Enligt GW själv har han ju haft fler blöta dagar än torra de senaste 30 åren. Och han har ju (vad jag förstått) inte direkt suttit ensam på kammaren med en dunk risigt hembränt och tutat. Tvärtom. Någon enstöring är han ju inte, kalaset har han ju gjort på lokal, och långt ifrån ensam. Dessutom har jag fått för mig att han under sin långa och blöta resa även dragit på sig såväl ovänner som umgåtts med "buset". Någon borde ju rimligtvis fått nys om GWs eventuella inblandning, och tjafsat kan tyckas.
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback