Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-11-09, 20:26
  #1
Medlem
Nån som har en formel för hur jag kan räkna ut den totala månadskostnaden (amortering + ränta + månadsavgift) på ett bostadslån med månadskostnad?
Citera
2005-11-09, 21:08
  #2
Medlem
MunchenCallings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stornäsa
Nån som har en formel för hur jag kan räkna ut den totala månadskostnaden (amortering + ränta + månadsavgift) på ett bostadslån med månadskostnad?

http://taz.vv.sebank.se/cgi-bin/pts3/pow/default.asp

Lån
Bolån
Räkna och Ansök
Citera
2005-11-09, 21:54
  #3
Medlem
danke!
Citera
2005-11-09, 22:11
  #4
Medlem
Säkre Sammys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stornäsa
... (amortering + ränta + månadsavgift)...
Du skall inte jämställa amorteringar med kostnader, det är utgifter. Du kan se det som att du "spar" pengar eftersom du kommer att kunna belåna din lägenhet på den summa du amorterat om inte någon nedgång kommer. Vidare spar du pengar på räntan som sänks...

I min budget har jag amorteringar på en annan plats än bland räntekostnaderna...
Citera
2005-11-11, 10:18
  #5
Medlem
MunchenCallings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Säkre Sammy
Du skall inte jämställa amorteringar med kostnader, det är utgifter. Du kan se det som att du "spar" pengar eftersom du kommer att kunna belåna din lägenhet på den summa du amorterat om inte någon nedgång kommer. Vidare spar du pengar på räntan som sänks...

I min budget har jag amorteringar på en annan plats än bland räntekostnaderna...

Instämmer med Sammy här.
Manga räknar Amorteringar som en kostnad för att det är ett kassautflöde, dvs de belastar din ekonomi negativt.

Lika fel är det ocksa när 55 ar gamla par säger att "Nu har vi betalt av huset sa nu bor vi gratis"...vilket ocksa är fel
Citera
2010-10-22, 13:32
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MunchenCalling
Instämmer med Sammy här.
Manga räknar Amorteringar som en kostnad för att det är ett kassautflöde, dvs de belastar din ekonomi negativt.

Lika fel är det ocksa när 55 ar gamla par säger att "Nu har vi betalt av huset sa nu bor vi gratis"...vilket ocksa är fel

Dagens älsta bump, varför bor de inte gratis?
Citera
2010-10-22, 14:29
  #7
Medlem
Dagens älsta bump, varför bor de inte gratis?
5år

Skulle gissa att han menar att man ska räkna på alternativet, säljer men sitt hus o sätter in pengarna på banken o sen flyttar till en lägenhet som kommer man troligtvis att bo billigare eftersom man får ränta på pengarna + att man slipper kostnader för uppvärmning, vatten o avlopp mm
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback