Citat:
Ursprungligen postat av
popparen
jag och en kompis tänkte göra en vandring i sommar och har beslutat oss tillfälligt för sarek. grejen är att varken han eller jag har gjort något liknande förut och har absolut ingen aning om vad vi ska förvänta oss. så jag undrar helt sonika: vad är det vi behöver tänka på? vi är relativt otränade båda två så borde vi börja gymma nu till våren för att klara av det eller är det bara att dra upp och köra på? båda är dessutom fattiga studenter så varken han eller jag vill väl lägga ut några större summor på utrystning. vad är det absolut viktigaste på den fronten? att det är just sarek är inte det absolut viktigaste. om det finns några bättre alternativ så är vi helt klart öppna för förslag. vi är ju som sagt nybörjare..
och tro mig när jag säger att vi är nybörjare på det här. i våra huvuden är det liksom sommar och allting är bara frid och fröjd, fjärilar som drar förbi och glada blommor. man sätter sig på en filt efter en lång vandringsdag, tar av sig skorna och öppnar en öl för att slappna av. kanske skriver lite dagbok, lyssnar på sorlet från en bäck och... ja, lite i det stuket liksom. vi diskuterade möjligheten om en bar också. vi såg framför oss någon skön bar i trä med lite goa skogshuggarealkisar med mycket att berätta. så det känns som att vi måste sluta romantisera kerouac och ta det här på allvar om det ska bli av. lära oss vad det faktiskt innebär att göra en sådan här vandring.
som om någon vill hjälpa två vilsna själar om vad vi bör tänka på så är jag otroligt tacksam. vi har, som ni märker, absolut ingen aning om vad vi ger oss in på...
Kul att ni vill fjällvandra
Jag har själv vandrat och klättrat en del, i Sarek och på andra ställen. Jag skulle säga följande:
Ni bör inte börja med Sarek. Det är helt väglöst land där ni måste vara 100% säkra på att t ex resa tält i storm, hantera kompass plus ha gott omdöme i tät dimma, kunna vada tuffa forsar, första hjälpen etc.
Som första fjälltur tycker jag ni ska fundera på antingen Padjelantaleden, eller Kungsleden mellan Nikkaluokta och Saltoluokta. Padjelanta är vackrare och mindre exploaterat. Men Nikkaluokta-Salto ger er trevliga barer som ni vill ha vid både Keb och Salto. Så tycker jag ni ska bestiga Keb på vägen. Kräver ingen teknisk klättring, men ni ska ha duglig kondition. Det är ändå ballt att ha bestigit Sveriges högsta berg

Överlag tycker jag ni ska göra åtminstone en tekniskt lätt topptur oavsett val. Det brukar ge bland dom vackraste minnena.
Sarek kan ni ta sen när ni fått lite vana, och allra helst med en kamrat som kan visa hur man hanterar vad etc.
I termer av utrustning tycker jag att ni ska köpa riktigt bra kängor och ryggsäckar, dugliga sovsäckar och tält (om ni vill tälta) och köpa resten billigt. Köp gångstavar också! Det skonar knäna, höjer er hastighet, och är hur som helst ett måste ifall ni vill gå där det krävs vad.
I termer av träning får ni mest glädje av att träna specifikt. Knäna och ryggen slits hårt av att gå upp och ner med 20kg+/- på ryggen. Gör åtminstone två helgturer om ca 40km innan ni ger er av. Utöver det kan ni gott lyfta skrot på gymmet, men jag anser att god kondition är viktigare pga alla uppförsbackar. Så jogging, innebandy, boxning el dyl kommer att vara användbart.
Lycka till. Hoppas ni får det trevligt