2016-03-06, 10:57
Bannlyst
Padjelantaleden är mindre trafikerat än kungsleden. Man slipper många turister. Man kan fiska i älven och sjöarna och det är jäkligt fint. Myggor finns, men det går att skydda sig mot. Sen finns det lite avstickare man kan göra om man vill upp på nån topp. Akka tex, är mäktigt med sina dryga 2000m.
Citera
2016-03-23, 19:24
Medlem
En annan rekommendation för fjällvandring är området vid Grövelsjön/Femundsmarken/Rogen. Ett bra nybörjaralternativ som fortfarande ger stor vildmarkskänsla.

http://www.graenslandet.se/sv
Citera
2016-03-28, 13:02
Medlem
Att vandra i fjällen är underbart om man inte av prestigeskäl eller ren okunnighet tar sig vatten över huvudet. Insämmer med övriga här i att Sarek som i sig är fantastiskt är det sämsta tänkbara valet för ett sällskap som aldrig har fjällvandrat förut. Även för den som gjort flertal vandringar längs rösade leder är Sarek en utmaning, även vid vackert väder, av alla de skäl som nämnts.
Den främsta anledningen är de många vaden som kan vara direkt livsfarliga och man måste ha läst på var dessa faror finns. Men det räcker med någon timmas regn för att mindre och vadbara bäckar plötsligt blir vilt brusande och mullrande forsar omöjliga att passera.
I orösad terräng rör man sig dessutom mycket långsammare. Man behöver reservdagar, om man vill boka flyg etc.
Man måste vara van att packa sin ryggsäck med bara det nödvändigaste, och då faller öl bort, kunna hantera sitt regn- och vindsäkra tält i sömnen och i dåligt väder och ha provat vilka skor eller stövlar och kläder, mat, kök och annan utrustning som är lätt och håller måttet i fjällterräng och dagsregn.
Är man ute en vecka, vilket är normal för att korsa Sarek så väger ryggsäcken minst 20-25 kg. Det är alltså mängder av oförutsedda smådetaljer som kan spoliera fjällturen som det är bäst att testa och lära sig under turer på någon av alla de fantastiskt vackra rösade leder som finns.
De ger garanterat absolut allt det TS är ute efter med råge och utan onödiga risker.
Början av augusti är oftast den bästa tiden att vandra, det är realtivt torrt, inte så mycket mygg, i synnerhet inte på högfjället.
En vandring att rekommendera om man vill se Sarek utan att vandra genom området är längs Kungsleden från Saltoluokta fjällstation till Aktse. Man möter inte mycket folk på vägen. Från berget Skjerfe vid Aktse har man en fantastisk utsik in i Rapadalen med sitt delta och högfjällen. Man kan därfrån återvända till Salto eller gå vidare till Kvikkjokk och då passarerar man genom Sareks yttre delar. Man kan dessutom trivas och umgås i fjällstugorna på vägen eller i fjällstationen i Salto där maten är mycket god.
Men testa några nätter med tält och matlagning i det fria så Ni får den erferenheten inför framtida Sarekturer. Läs t.ex Claes Grundströms böcker om Kungleden och Sarek med ganska detaljerade vägbeskrivningar.
Citera
2016-04-02, 00:33
Medlem
erijaks avatar
Jo men visst fan är det väl inte helt optimalt som nybörjaralternativ om människan är en sittkissande åldrad man med hemorroider och hjärtproblem men jag tror folk underskattar ts. Med lite bakgrundsinfo om området samt logiskt anpassade eftertankar under gång med grundläggande planering inför varje hinder så är det väl för fan inga problem även för en finnig tonåring med moppemusche?

Det krävs ingen professionell markförvaltare med år av erfarenhet för att vandra sarek bara man har lite säkerhetstänkt. Det finns alltid utrymme för paus (kanske inte mitt under en vadning eller korsning av terräng modell hårdare) i närheten men vill man komma någon vart så lämnar man vilan till kvällen, möter hindrena snabbt och snärtigt och lär sig av de utmattande situationer man möter. Det finns många nybörjare som haft sarek som jungfruvandring. Vill man rånjuta av varenda del av färden med blommor, solsken och en bira i handen är det givetvis inget bra alternativ för en nybörjare, det är bara kolla på en karta över området för att förstå det.

Man lär sig mer under ett par dagar i sarek som nybörjare än under en vecka på de flesta andra ställen om man upplever rätt saker. Problemet efter sarek är väl att ni kommer känna er antingen besvikna eller frälsta vid en vandring någon annanstans om ni nu inte blir helt avskräckta och känner er totalt rövkörda så forttanken av vandring uppkommer efter upplevelsen.

Jag hade kört på Sarek!
Citera
2016-04-03, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popparen
jag och en kompis tänkte göra en vandring i sommar och har beslutat oss tillfälligt för sarek. grejen är att varken han eller jag har gjort något liknande förut och har absolut ingen aning om vad vi ska förvänta oss. så jag undrar helt sonika: vad är det vi behöver tänka på? vi är relativt otränade båda två så borde vi börja gymma nu till våren för att klara av det eller är det bara att dra upp och köra på? båda är dessutom fattiga studenter så varken han eller jag vill väl lägga ut några större summor på utrystning. vad är det absolut viktigaste på den fronten? att det är just sarek är inte det absolut viktigaste. om det finns några bättre alternativ så är vi helt klart öppna för förslag. vi är ju som sagt nybörjare..

och tro mig när jag säger att vi är nybörjare på det här. i våra huvuden är det liksom sommar och allting är bara frid och fröjd, fjärilar som drar förbi och glada blommor. man sätter sig på en filt efter en lång vandringsdag, tar av sig skorna och öppnar en öl för att slappna av. kanske skriver lite dagbok, lyssnar på sorlet från en bäck och... ja, lite i det stuket liksom. vi diskuterade möjligheten om en bar också. vi såg framför oss någon skön bar i trä med lite goa skogshuggarealkisar med mycket att berätta. så det känns som att vi måste sluta romantisera kerouac och ta det här på allvar om det ska bli av. lära oss vad det faktiskt innebär att göra en sådan här vandring.

som om någon vill hjälpa två vilsna själar om vad vi bör tänka på så är jag otroligt tacksam. vi har, som ni märker, absolut ingen aning om vad vi ger oss in på...

Kul att ni vill fjällvandra

Jag har själv vandrat och klättrat en del, i Sarek och på andra ställen. Jag skulle säga följande:

Ni bör inte börja med Sarek. Det är helt väglöst land där ni måste vara 100% säkra på att t ex resa tält i storm, hantera kompass plus ha gott omdöme i tät dimma, kunna vada tuffa forsar, första hjälpen etc.

Som första fjälltur tycker jag ni ska fundera på antingen Padjelantaleden, eller Kungsleden mellan Nikkaluokta och Saltoluokta. Padjelanta är vackrare och mindre exploaterat. Men Nikkaluokta-Salto ger er trevliga barer som ni vill ha vid både Keb och Salto. Så tycker jag ni ska bestiga Keb på vägen. Kräver ingen teknisk klättring, men ni ska ha duglig kondition. Det är ändå ballt att ha bestigit Sveriges högsta berg Överlag tycker jag ni ska göra åtminstone en tekniskt lätt topptur oavsett val. Det brukar ge bland dom vackraste minnena.

Sarek kan ni ta sen när ni fått lite vana, och allra helst med en kamrat som kan visa hur man hanterar vad etc.

I termer av utrustning tycker jag att ni ska köpa riktigt bra kängor och ryggsäckar, dugliga sovsäckar och tält (om ni vill tälta) och köpa resten billigt. Köp gångstavar också! Det skonar knäna, höjer er hastighet, och är hur som helst ett måste ifall ni vill gå där det krävs vad.

I termer av träning får ni mest glädje av att träna specifikt. Knäna och ryggen slits hårt av att gå upp och ner med 20kg+/- på ryggen. Gör åtminstone två helgturer om ca 40km innan ni ger er av. Utöver det kan ni gott lyfta skrot på gymmet, men jag anser att god kondition är viktigare pga alla uppförsbackar. Så jogging, innebandy, boxning el dyl kommer att vara användbart.

Lycka till. Hoppas ni får det trevligt
Citera
2016-08-24, 19:52
Bannlyst
Bör man vara förberedd med mycket saker att ta med sig om man bestämmer sig för att vandra i Sarek?

Det är väl sagt att vara en väldigt vacker plats?
Citera
2016-08-25, 17:22
Medlem
tastass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Bör man vara förberedd med mycket saker att ta med sig om man bestämmer sig för att vandra i Sarek?

Det är väl sagt att vara en väldigt vacker plats?

Nej, mängden utrustningen är inte så viktig. Karta, kompass, regnställ, tält, kök och ett par vettiga skor räcker långt.
Däremot behöver du ha god kunskap om hur du använder den utrustning du har med dig.
Citera
2016-09-10, 13:34
Medlem
haresEars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tastas
Nej, mängden utrustningen är inte så viktig. Karta, kompass, regnställ, tält, kök och ett par vettiga skor räcker långt.
Däremot behöver du ha god kunskap om hur du använder den utrustning du har med dig.

Det där svaret summerar alla kommande frågor om allting inom vandring/fjällvandring för de som saknar koll. End of story

+
Citera
2016-09-16, 13:09
Bannlyst
sarek är som en hinderbana. hela tiden hinder som måste tas. inte så svåra men i längden jobbigt och tålamodsprövande. Jag gick Sourva/Pielasslätten/Rapadalen/Saltoluokta i sommar. Tog 5 dygn.Ca 12 mil.

Viktigasts enligt mej är att ha lätt packning, lätta skor och ordentlig med vilopauser. Gick i vattensportskor och sportstrumpor. Blött givetvis men vid rast tar man av dessa byter till raggsocka. Kängor är kontraproduktivt kan jag tycka. terränglöparskor är behagligare. finns vattentäta sockor om man vill ha.

Jobbigaste är stigningarna, blockterräng, videsnår. Myggen är lätt att undvika genom att gå fort och ha täckande kläder. Vindbyxa och vindjacka endast tex. Stavar är nödvändigt vid alla vad.

Ös på bara! är mitt bästa tips. Tveka inte när du vadar. välj lämpligt ställe och klampa i bara och sen upp och iväg på en gång utan att stanna. vattnet pressas ut rätt snabbt och foten torkar snabbt.
Citera
2023-07-12, 04:42
Medlem
SMERSHs avatar
Här följer en rapport från en 3 dagar lång fjällvandring till Skierfe-klippan i Sarek. Innehåller häpnadsväckande bilder!

https://motståndsrörelsen.se/2023/06/19/pa-vandring-i-sarek/
Citera
2024-08-23, 00:54
Medlem
Lämna till anhöriga en beskrivning över planerad vandring. Och så noga som möjligt beräknad tidplan.
Alla har inte tänkt så långt. ”Vi har haft det fantastiskt! Vi såg en helikopter och skämtade lite ”Den letar nog efter oss!”
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in