Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-12-28, 06:06
  #1
Medlem
Varför behöver man en ny mobil?

Har en snart 4 år gammal iphone som funkar mycket bra fortfarande. Batteritiden gått ner lite men såg man kan byta batteri i iphone 4s på en youtube video DIY för 200 kr.

Mobilen har allt jag behöver idag precis som den hade allt jag behövde år 2012: Bra kamerea, lite surf när man ute och behöver hitta vägen, inbyggd bil gps, telefon, sms, mms, epost. Appar använder jag aldrig förutom för en karttjänst i offline läge.

Mitt abonemang kostar endast 199 kr fastpris och bindningstiden tar slut snart (fick även en gratis samsung s3 mobil som jag aldrig använt) snart beställer jag 24 mån bidning fastpris på comviq för 145 kr med 0.5 gb surf och får en samsung mobil på köpet värd 995 kr som verkar helt ok som reservtelefon. Denna kommer jag sälja och betala mobilabonemangskostnaderna med det så kostnaderna sänks ännu mer.

Varför ska man köpa en iphone 6s eller samsung s5 galaxy och betala 450-500 kr/mån och 200-300 kr extra i 24 mån än dom kostnaderna man har nu och gå back 4800 kr - 7200 kr i detta läge. För att det är mer status eller något eller vad har den för fantastiska funktioner som jag inte kan ha i en gammal mobil? Jag hatar mobiler och försöker använda produkter så länge dom håller, min laptop har jag lyckats få fungera i 5.5 år nu och har bytt vissa reservdelar billigt.

Snacka om man tjänar pengar på att leva såhär. Mina räkningar är minimala då jag minimerat alla onödiga utgifter också och har billigaste försäkringsbolaget, elbolaget, handlar på rabatt utförsäljning jämt, begagnat eller veckans erbjudande mat och fryser in. Sen lägger jag pengar på det jag gillar och lyxar till det ibland och har en väldigt rik lägenhet (Där jag köpt det mesta för halva priset genom bra affärer som sagt)
__________________
Senast redigerad av RabiesPingvin 2015-12-28 kl. 06:14.
Citera
2015-12-28, 06:42
  #2
Medlem
Jag byter telefon eftersom det är svårt hitta någon kombination bra refill bra surf

Det är alltså billigare att köpa en ny telefon för <1000 där refill för samtal och fri surf ingår än att köpa till surf max 200Mb/månad och telefon/sms 300:- per år.
Citera
2015-12-28, 06:50
  #3
Medlem
Mellyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RabiesPingvin
Varför behöver man en ny mobil?

Har en snart 4 år gammal iphone som funkar mycket bra fortfarande. Batteritiden gått ner lite men såg man kan byta batteri i iphone 4s på en youtube video DIY för 200 kr.

Mobilen har allt jag behöver idag precis som den hade allt jag behövde år 2012: Bra kamerea, lite surf när man ute och behöver hitta vägen, inbyggd bil gps, telefon, sms, mms, epost. Appar använder jag aldrig förutom för en karttjänst i offline läge.

Mitt abonemang kostar endast 199 kr fastpris och bindningstiden tar slut snart (fick även en gratis samsung s3 mobil som jag aldrig använt) snart beställer jag 24 mån bidning fastpris på comviq för 145 kr med 0.5 gb surf och får en samsung mobil på köpet värd 995 kr som verkar helt ok som reservtelefon. Denna kommer jag sälja och betala mobilabonemangskostnaderna med det så kostnaderna sänks ännu mer.

Varför ska man köpa en iphone 6s eller samsung s5 galaxy och betala 450-500 kr/mån och 200-300 kr extra i 24 mån än dom kostnaderna man har nu och gå back 4800 kr - 7200 kr i detta läge. För att det är mer status eller något eller vad har den för fantastiska funktioner som jag inte kan ha i en gammal mobil? Jag hatar mobiler och försöker använda produkter så länge dom håller, min laptop har jag lyckats få fungera i 5.5 år nu och har bytt vissa reservdelar billigt.

Snacka om man tjänar pengar på att leva såhär. Mina räkningar är minimala då jag minimerat alla onödiga utgifter också och har billigaste försäkringsbolaget, elbolaget, handlar på rabatt utförsäljning jämt, begagnat eller veckans erbjudande mat och fryser in. Sen lägger jag pengar på det jag gillar och lyxar till det ibland och har en väldigt rik lägenhet (Där jag köpt det mesta för halva priset genom bra affärer som sagt)

Girighet? vill vara uppdaterad med det nyaste? Min mobil är 8 år gammal och jag är ingen teknik galning men även jag inser att min mobil är en ifrån stenåldern. Lyxen att kunna organisera sig via mobilen är stor, man har sitt liv mer eller mindre i mobilen (tyvärr) och den är viktig för många människor då planeringar, möten, kalender, banken,internet, appar för nöjen och fritid finns där.
Citera
2015-12-28, 07:30
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RabiesPingvin
Varför behöver man en ny mobil?

Har en snart 4 år gammal iphone som funkar mycket bra fortfarande. Batteritiden gått ner lite men såg man kan byta batteri i iphone 4s på en youtube video DIY för 200 kr.

Mobilen har allt jag behöver idag precis som den hade allt jag behövde år 2012: Bra kamerea, lite surf när man ute och behöver hitta vägen, inbyggd bil gps, telefon, sms, mms, epost. Appar använder jag aldrig förutom för en karttjänst i offline läge.

Mitt abonemang kostar endast 199 kr fastpris och bindningstiden tar slut snart (fick även en gratis samsung s3 mobil som jag aldrig använt) snart beställer jag 24 mån bidning fastpris på comviq för 145 kr med 0.5 gb surf och får en samsung mobil på köpet värd 995 kr som verkar helt ok som reservtelefon. Denna kommer jag sälja och betala mobilabonemangskostnaderna med det så kostnaderna sänks ännu mer.

Varför ska man köpa en iphone 6s eller samsung s5 galaxy och betala 450-500 kr/mån och 200-300 kr extra i 24 mån än dom kostnaderna man har nu och gå back 4800 kr - 7200 kr i detta läge. För att det är mer status eller något eller vad har den för fantastiska funktioner som jag inte kan ha i en gammal mobil? Jag hatar mobiler och försöker använda produkter så länge dom håller, min laptop har jag lyckats få fungera i 5.5 år nu och har bytt vissa reservdelar billigt.

Snacka om man tjänar pengar på att leva såhär. Mina räkningar är minimala då jag minimerat alla onödiga utgifter också och har billigaste försäkringsbolaget, elbolaget, handlar på rabatt utförsäljning jämt, begagnat eller veckans erbjudande mat och fryser in. Sen lägger jag pengar på det jag gillar och lyxar till det ibland och har en väldigt rik lägenhet (Där jag köpt det mesta för halva priset genom bra affärer som sagt)

Himla märklig frågeställning.... Kan du verkligen inte inse att det finns en jäkla massa olika folk som kan ha en jäkla massa olika anledningar till att välja på annat sätt än dig når det gäller mobiler...?

Vissa kan helt enkelt inte ha en så gammal lur som du har av olika orsaker, de behöver kanske en större skärm, mer prestanda och fler funktioner. Andra kanske bara unnar sig nåt nyare och bättre bara för de kan vill och har råd. Vissa kanske ser det som status och lyx, andra inte, och vad spelar det för roll....?

Låt folk göra som de vill, för inte skulle väl du gilla om folk ifrågasatte varför du för som du gör och tycker det är konstigt.
Citera
2015-12-28, 07:41
  #5
Medlem
Kul med nya telefoner. Min iPhone 6S Plus kostade mig nästan 10.000 kr kontant men det var det verkligen värt.
Citera
2015-12-28, 08:29
  #6
Medlem
sebnies avatar
Det handlar mer om att hålla sig ajour med utvecklingen. Eftersom mjukvaror uppdateras och sedan faller äldre modeller av och uppdateras inte längre, så krävs det att man köper nya mobiler för att kunna köra vissa appar.

Däremot skulle det aldrig falla mig in att köpa en mobil med abonnemang/avbetalning. Så fett ovärt. Totalkostnaden över bindningstiden handlar lätt någonstans 9000 till 12000 för en mobil som normalt kostar kring 6000 "löst i handen" så att säga. Det är ju räntor och sådant medräknat i det priset.

Det jag gör, är att jag köper en ny mobil utan SIM-kort. Beroende på modell så hamnar prislappen mellan 5000-7000 kr.
Sedan har man ett Telia Refill, som jag sedan laddar med årssurf 5GB/mån för 1200 kr. Det blir en kostnad på 100kr/mån.
Därefter laddar jag 100 kr i reda pengar på refillkortet, något som man kan använda om man behöver SMSa eller liknande. Dessa pengar kan räcka sisådär säg 10 månader.
Sedan ringer jag över IP-telefoni via hemtelefonen, kostnad ungefär 50 kr/månaden i ringavgifter (Månadskostnaden för Phonzo Cash är 0 kr/mån).

Blir en totalkostnad på 160 kr per månad för både mobil & hemtelefoni kombinerat.
__________________
Senast redigerad av sebnie 2015-12-28 kl. 09:27.
Citera
2015-12-28, 08:40
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Det handlar mer om att hålla sig ajour med utvecklingen. Eftersom mjukvaror uppdateras och sedan faller äldre modeller av och uppdateras inte längre, så krävs det att man köper nya mobiler för att kunna köra vissa appar.

Däremot skulle det aldrig falla mig in att köpa en mobil med abonnemang/avbetalning. Så fett ovärt. Totalkostnaden över bindningstiden handlar lätt någonstans 9000 till 12000 för en mobil som normalt kostar kring 6000 "löst i handen" så att säga. Det är ju räntor och sådant medräknat i det priset.

Det jag gör, är att jag köper en ny mobil utan SIM-kort. Beroende på modell så hamnar prislappen mellan 5000-7000 kr.
Sedan har man ett Telia Refill, som jag sedan laddar med årssurf 5GB för 1200 kr. Det blir en kostnad på 100kr/mån.
Därefter laddar jag 100 kr i reda pengar på refillkortet, något som man kan använda om man behöver SMSa eller liknande. Dessa pengar kan räcka sisådär säg 10 månader.
Sedan ringer jag över IP-telefoni via hemtelefonen, kostnad ungefär 50 kr/månaden i ringavgifter (Månadskostnaden för Phonzo Cash är 0 kr/mån).

Blir en totalkostnad på 160 kr per månad för både mobil & hemtelefoni kombinerat.


Att köpa en lur med abonnemang kan faktisk mycket väl vara ett bra köp där man kan spara pengar jämfört med att köpa luren konstant och separat, det gäller bara att man kollar upp hur erbjudandet ser ut och vad man behöver i abonnemang etc.

Jag har köpt flera lurar genom åren med abonnemang från Telia och fått både ett bra abonnemang och fått luren klart billigare än jag kunnat få den om jag köpt den separat utan abb.
Citera
2015-12-28, 09:00
  #8
Medlem
ormbitens avatar
Ja jag har också undrat över det där varför folk lägger tiotusentals kronor på nya telefoner stup i kvarten, men det kanske handlar om att man är intresserad av den senaste tekniken?
Eller så vill man helt enkelt visa en fasad utåt, "look what I got".
Min syster köper ny telefon 2 gånger om året, varje gång med bindningstid, jag tror hon har fem-sex fräscha telefoner hemma i byrålådan och så beklagar hon sig över att hon aldrig har några pengar, funderar på om jag inte ska anmäla henne till lyxfällan snart...

Men det känns lite i allmänhet som att dagens telefoner har usel hållbarhet, lite som att dom inte är färdigbyggda/färdigutvecklade innan dom kommer ut på marknaden. Jag ser min senaste Xperia Z3 som en sådan modell där dom limmade glasen spricker när telefonen inte används. Dagens telefoner verkar inte vara gjorda för att hålla i speciellt många år.

Jag har haft 4 mobiltelefoner sedan jag var 18-19, köpte den första 1991-1992, en Motorola, stor som en liten tegelsten med utdragbar antenn, då var man kung.
Men det var på den tiden då man kunde räkna batteritid i minuter...
Hade den där några år innan jag råkade köra över den med bilen.

1995 köpte jag en Ericsson 388, där snackar vi stöttålig telefon. Den blev dock stulen efter några år.

1998 köpte jag en Nokia 8110, En bananformad historia med skjutbart lock, den hängde med ända fram till 2005 då jag köpte en Samsung E730, en liten vikbar historia som är den bästa lilla smida telefon jag har haft, hade det inte varit för att mina vänner beklagat sig över att jag inte ägde någon smart telefon så hade jag förmodligen haft den kvar än idag, Den var på stängd dygnet runt från det att jag köpte den fram till september 2014 då jag kände mig tvungen att köpa min Xperia Z3, jag bytte inte ens batteri på den Samsungtelefonen under dessa nio år.
__________________
Senast redigerad av ormbiten 2015-12-28 kl. 09:19.
Citera
2015-12-28, 09:39
  #9
Medlem
sebnies avatar
Dr Tinnitus: Då jag ringer 100% av mina samtal via IP-telefoni via min hemtelefon som rullar på en asterisk-server (och bara har ett enda nummer), så har jag bara behov av en relativt tilltagen surfpott, och sedan lite kaffepengar att SMSa med.

Jag har aldrig varit med om att man fått det billigare än att köpa telefonen "direkt i handen", att köpa ett erbjudande med bindningstid. Totalkostnaden överstiger alltid "direkt-i-handen"-priset.

Enda gången som lurpriset kan understiga, är om man köper den operatörslåst. Numera säljer operatörerna det flesta mobiler olåst just för att en ny lagändring säger att telefonen måste låsas upp kostnadsfritt efter bindningstiden, så nu tjänar operatören inget på att låsa den, eftersom man är ju skyldig att betala bindningstiden ut varesig man använder abonnemanget eller inte.
Förut var det en förtjänst att ha den operatörslåst då operatören kunde dra in pengar på mobilen även efter att bindningstiden var ute.
Citera
2015-12-28, 09:46
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Det handlar mer om att hålla sig ajour med utvecklingen. Eftersom mjukvaror uppdateras och sedan faller äldre modeller av och uppdateras inte längre, så krävs det att man köper nya mobiler för att kunna köra vissa appar.

Däremot skulle det aldrig falla mig in att köpa en mobil med abonnemang/avbetalning. Så fett ovärt. Totalkostnaden över bindningstiden handlar lätt någonstans 9000 till 12000 för en mobil som normalt kostar kring 6000 "löst i handen" så att säga. Det är ju räntor och sådant medräknat i det priset.

Det jag gör, är att jag köper en ny mobil utan SIM-kort. Beroende på modell så hamnar prislappen mellan 5000-7000 kr.
Sedan har man ett Telia Refill, som jag sedan laddar med årssurf 5GB för 1200 kr. Det blir en kostnad på 100kr/mån.
Därefter laddar jag 100 kr i reda pengar på refillkortet, något som man kan använda om man behöver SMSa eller liknande. Dessa pengar kan räcka sisådär säg 10 månader.
Sedan ringer jag över IP-telefoni via hemtelefonen, kostnad ungefär 50 kr/månaden i ringavgifter (Månadskostnaden för Phonzo Cash är 0 kr/mån).

Blir en totalkostnad på 160 kr per månad för både mobil & hemtelefoni kombinerat.


Kostnaden för själva telefonen brukar ju snarare vara billigare än om du skulle köpt den kontant. Att det blir ett totalpris på 9000-12000 som du skriver beror ju på att abonemangskostnade är inräknad i den summan också. Själva telefonen kan mycket väl bli en 1000-2000:- billigare än samma telefons kontantpris.

Sen, din månadskostnad om man slår ut det på en 24 månadersperiod (som de flesta abonemang löper på) blir ju, räknat på en iphone 6s:

(6199/24) + 100 + 50 = 408:-/månad

En snabb koll (finns kanske billigare) visar att för 430:-/månaden hos tele2 får du en iphone 6s och ett abonemang med fria samtal och SMS samt 0,5GB data (per månad). Då har abonemanget ingen bindningstid, däremot har du ju 24 månader avbetalning på telefonen, 232:-/månaden (av dom 430:-) är avbetalning för telefonen. Totalt 5568:- för telefonen, ca 600:- BILLIGARE än det billigaste kontantpriset på prisjakt.

Månadskostnaden blir 22:- mer än du betalar idag. För dom pengarna får du ju dock väldigt mycket, helt fria samtal och SMS samt något mer surf än du har idag.

Sen beror det ju helt på hur mycket man använder och telefonen och sådär. Ville bara visa att ditt sätt att lägga upp det egentligen som bäst blir marginellt billigare, dock endast om man använder telefonen EXTREMT sparsamt och knappt ens då.

*EDIT: På Comviq kan du få en iPhone 6s för 395:-/månaden, dvs 13:- billigare än du betalar idag. Samma vilkor som det hos Tele2. Vill du ha 6GB surf per månad istället hamnar du hos de flesta operatörer på en 449:- månaden.
__________________
Senast redigerad av Liparus 2015-12-28 kl. 09:54.
Citera
2015-12-28, 09:58
  #11
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liparus
.
Något MER surf? Vad menar du nu? en tiondel av vad jag har är ditt exempel på.
5GB/månad är mycket mer än 0,5GB/månad. Eller trodde du jag menade 5GB totalt över ett år? "Årskort surf 5GB" är ett produktnamn från Telia, därav kan det vara en bra idé att kolla upp vad produkten faktiskt innebär.
Citera
2015-12-28, 10:02
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Något MER surf? Vad menar du nu? en tiondel av vad jag har är ditt exempel på.
5GB/månad är mycket mer än 0,5GB/månad. Eller trodde du jag menade 5GB totalt över ett år?

Med tanke på hur du skrev innan du editerade ditt inlägg så uppfattade jag det så, ja. Tyckte dock det stämde väldigt dåligt överrens med ditt uttalande om att du behövde "relativt tilltagen surfpott", haha :P

Nåja, då blir månadskostnaden en 41:- mer då. Men för dessa för du 1GB (värt 20:- om man räknar på det pris du betalar per GB idag) mer surf och hur många samtal och SMS som du vill.

Som sagt, lönar sig MÖJLIGEN om man använder telefonen så extremt lite och på ett så "speciellt" sätt som du. För dom flesta äts dom där 41:- mycket snabbt upp av lite extra ringande eller SMSande, speciellt med de hutlösa priserna, SMS 1,99 minutpris på 1,99 och en öppningsavgift på 99öre
__________________
Senast redigerad av Liparus 2015-12-28 kl. 10:24.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback