Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-12-28, 00:11
  #1
Medlem
Funderar på en längre budgetresa i Afrika men blev avskräckt när jag kollade upp Rwanda och såg att det kostade 750 USD för att få tillstånd att gå och se gorillorna i Volcanoes National Park. Men det är för en guidad tur då? Kan man gå ut lite själv eller måste man med en grupp av säkerhets- och profitskäl?

Är mest intresserad av Kenya, Rwanda, Tanzania, Namibia, Sydafrika, Botsawana och andra länder i Öst och Syd. Hur är det att resa runt här på låg budget? Jag tar ytterst sällan turer och är inte sugen på att betala några afrikanska genomsnittsårslöner för att gå runt lite i djungeln.
Citera
2015-12-28, 00:16
  #2
Medlem
Allt med djur kostar en mindre förmögenhet i de flesta afrikanska länder, är organiserat, även om det finns billigare turer än 750 dollar. Av säkerhetsskäl, risk för tjuvskytte och annat, så får man inte ge sig ut på egen hand. Dessutom gäller inte din reseförsäkring om du trots allt skulle försöka dig på något sådant.
Min uppfattning är att det dessutom kostar ganska mycket med hotell och transporter, om man ska resa något så när drägligt och säkert.
Citera
2015-12-28, 00:57
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Allt med djur kostar en mindre förmögenhet i de flesta afrikanska länder, är organiserat, även om det finns billigare turer än 750 dollar. Av säkerhetsskäl, risk för tjuvskytte och annat, så får man inte ge sig ut på egen hand. Dessutom gäller inte din reseförsäkring om du trots allt skulle försöka dig på något sådant.
Min uppfattning är att det dessutom kostar ganska mycket med hotell och transporter, om man ska resa något så när drägligt och säkert.
Jo jag blev förvånad av att se det. Det känns som om det skulle varit billiga i dissa fattiga länder. Har tidigare rest i Europa och USA och det är ju konstigt att det ska vara billigare i rika länder än fattiga. Men det är klart, att de vill väl tjäna pengar på turisterna i dessa länder än i länder som redan har pengar utan turisterna. Men jag är ändå sugen på att besöka Afrika. Vandra och se något nytt. Tycker livet just nu står och stampar och vill ge mig av en tid. Men vill ju inte sitta och räkna slantarna hela tiden, utan faktiskt kunna göra något vettigt av säg 40 dollar om dagen. Bo på gästhus och hos vänner, äta billigt.
Finns här folk som rest på låg budget i Afrika?
Citera
2015-12-28, 01:38
  #4
Medlem
Tänkte även kolla vad det finns för bra rutter om man vill flyga billigt till något afrikanskt land i syd eller öst. Kan man få en tur o retur för säg 4000 från någon stad i Europa? Resa hem igen efter ett par månader.
Citera
2015-12-28, 06:43
  #5
Medlem
Berias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekbroarna
Jo jag blev förvånad av att se det. Det känns som om det skulle varit billiga i dissa fattiga länder. Har tidigare rest i Europa och USA och det är ju konstigt att det ska vara billigare i rika länder än fattiga. Men det är klart, att de vill väl tjäna pengar på turisterna i dessa länder än i länder som redan har pengar utan turisterna. Men jag är ändå sugen på att besöka Afrika. Vandra och se något nytt. Tycker livet just nu står och stampar och vill ge mig av en tid. Men vill ju inte sitta och räkna slantarna hela tiden, utan faktiskt kunna göra något vettigt av säg 40 dollar om dagen. Bo på gästhus och hos vänner, äta billigt.
Finns här folk som rest på låg budget i Afrika?

Det går att resa som backpacker och bo på billiga ställen, men det är inte som i Asien. Det kan bli ganska risigt om det ska vara riktigt billigt och beroende på vilket land du är och kan det vara farligt också pga hög kriminalitet. Om du inte har rutin på Afrika så skulle jag inte rekommendera en sån resa ensam. Det är inte som i Asien att man kan promenera runt lite hur som helst.
750 usd för att se de sista bergsgorillorna är inte dyrt. Det är ett begränsat antal som får gå upp varje dag och pengarna går till att bevara de få gorillor som finns kvar, de har bl.a. beväpnade vakter dygnet runt. Det är inte Kolmården direkt.
Men olika nationalparker har olika priser och det kanske är billigare att se gorillorna i Uganda.
Eftersom du är ny på Afrika och har liten budget skulle jag rekommendera Uganda som är relativt säkert och billigt. När du är klar med gorillor, rafting, djur, resa runt, i Uganda kan du åka buss till kusten och se lite på vägen. Du kan åka till kenyanska eller tanzanska kusten eller zanzibar. Det finns enkla bulliga ställen att bo på.
Citera
2016-01-01, 01:23
  #6
Medlem
Afrika är dyrt, även om det är fattigt.

Vanlig mat kostar mycket för alla, fattiga människor lever på mycket lite mat och väldigt enkel sådan. Visst kan du resa billigt men det är både farligt och väldigt obekvämt och jag vet inte hur länge du kan leva på majsmjöl och enkel mat.

Allt är dyrt för att det saknas infrastruktur, egen produktion av livsmedel, osv, vill du dessutom ha europeisk standard blir det sjukt dyrt.

Du får nog räkna med en kortare resa om du vill hålla budgeten i styr eller bo länge på samma plats utan att göra så mycket
Citera
2016-01-08, 16:53
  #7
Medlem
mohnomishes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekbroarna
Tänkte även kolla vad det finns för bra rutter om man vill flyga billigt till något afrikanskt land i syd eller öst. Kan man få en tur o retur för säg 4000 från någon stad i Europa? Resa hem igen efter ett par månader.

Ethiopian Airlines har direktflyg Sthlm-Addis och därifrån anslutningar till 52 andra afrikanska städer. (Se https://www.ethiopianairlines.com/bo...tional-network). De brukar vara flera tusenlappar billigare än andra flygbolag till motsvarande destinationer.

För övrigt, många som luffar runt i Afrika tenderar att förr eller senare hamna vid Malawisjön... på ställen som Nkhata Bay, Senga Bay och kanske framför allt Monkey Bay och Cape Maclear.
Citera
2016-01-12, 07:55
  #8
Medlem
klarar du dig utan gorillor och safari så kan du klara afrika på en tight budget, södra och östra afrika har bäst infrastruktur för backpacking resenärer. Sydafrika, Zambia, Mozambique, Zimbabwe, Malawi, Rwanda, Tanzania och Uganda har många resenärer med en mindre plånbok. Kusten i kenya och Zanzibar har bra hostel för en billig peng också.
Citera
2016-01-13, 15:14
  #9
Avstängd
Sherberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savasana
Afrika är dyrt, även om det är fattigt.

Vanlig mat kostar mycket för alla, fattiga människor lever på mycket lite mat och väldigt enkel sådan. Visst kan du resa billigt men det är både farligt och väldigt obekvämt och jag vet inte hur länge du kan leva på majsmjöl och enkel mat.

Allt är dyrt för att det saknas infrastruktur, egen produktion av livsmedel, osv, vill du dessutom ha europeisk standard blir det sjukt dyrt.

Du får nog räkna med en kortare resa om du vill hålla budgeten i styr eller bo länge på samma plats utan att göra så mycket

Till TS.

Regel 1: Lita aldrig pa folk som benamner Afrika som ett land.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2666255

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback