Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-12-27, 15:10
  #1
Medlem
Hej!

Sitter starkt och funderar på att byta från PC till Mac. Nu äger jag ett påkostat stationärt PC bygge, bestående av;

- i7 4770k (3,5ghz)
- Samsung SSD 840 Series 250GB
- SATA HDD 2TB
- 1600MHz RAM (16GB)
Samt lite annat smått och gott.

I vilket fall, datorn används till att skapa musik och inget spelande. Med tankar på att byta musikprogram från Fruity Loops till Apples egna, Logic Pro, så är det ett måste att byta till Mac.

Tänker mig en bärbar 15".
http://www.elgiganten.se/product/dat...na-skarm-mjlq2

Frågan lyder, är det ett stort hopp neråt? Eller tror du att den är tillräcklig för uppgiften?
Vill tillägga att jag hatar när saker går långsamt.

Hoppas jag inte varit allt för otydlig, fråga om det är något. Tack!
Citera
2015-12-27, 15:26
  #2
Medlem
Reactants avatar
Mer än tillräcklig för uppgiften Det kommer inte gå långsamt.
Citera
2015-12-27, 15:28
  #3
Medlem
Det enda du behöver hänga upp dig på är Flashminnet. MAC är fantastiska maskiner i övrigt. Ångrar inte mitt byte från PC till MAC en endaste sekund. Rolig, kraftfull, och skön att äga. Varför inte köpa en av de nya stationära Imac i stället. Du spar några tusenlappar och får fantastisk prestanda. Plus, om du kan, försök köpa i en renodlad Apple-butik, eller Premium Rebeller. Du får enormt fin service på köpet, och skulle något hända, så har de oftast verkstad på stället. I motsats till Siba, Media Markt och andra, där Apple bara är en produkt i mängden, och där de oftast ska skicka iväg prylen till verkstad. Lycka till!
Citera
2015-12-27, 16:20
  #4
Medlem
Har själva flera olika datorer ett stationärt PC monster med vattenkylning etc.
En Macbook Pro 15", 1TB etc..
Några PC laptops samt nya Macbook.

Trivs generellt bäst med Mac. Har man koll på Unix är det en befrielse att få ett "riktigt" system att jobba med. Använder egentligen bara PC för spel och viss programmering.

Du kommer garanterat inte uppleva att en Macbook Pro är långsam. Den är väldigt kraftfull.
Däremot så kommer Apple förmodligen att släppa en ny variant av Pro under 2016, kanske redan i Mars. Om behovet inte är akut så kanske du skall avvakta.
Citera
2015-12-27, 16:57
  #5
Medlem
Hade du tänkt dig att köpa till en extern hårddisk? Det är väl det enda, lagringsutrymmet, alltså.
Citera
2015-12-27, 19:07
  #6
Medlem
Grymt bra svar! Ja, en extern hårddisk är ett måste.

Bugar och bockar, tack.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback