Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-12-26, 22:57
  #1
Medlem
Hej! Jag är ledig 16e juni till typ 15 september och tänkte därför åka till enda kontinenten jag ej besökt, Sydamerika! Nu menar väl folk att amerika är en kontinent men nä!

Iaf, jag kan spanska, har kompisar jag bara pratar spanska med men jag har ganska stora brister ändå och funderar på en liten resa. Jag ser supersvensk ut, väldigt blond, blek och jag är inte superoroad rent generellt säkerhetsmässigt men förstår att det kanske ändå finns platser jag bör undvika i sydamerika/centralamerika. Jag skulle väldigt gärna köra en vecka på en ny plats eller nåt liknande då jag är lite för gammal/trött för att "speeduppleva" nån stad på 2-3 dagar bara utan föredrar att inte stressa. Är sugen på Peru, Colombia, (mexiko), argentina, Venezuela och Brasilien men kan tänka mig att jag får exkludera några länder pga cash/tid, lämnar gärna något land eller så för att komma på besök om några år. Jag vill väl lägga kanske max 25-30k på allt under denna tid. Tänker att flygresan tar en stor del men hoppas sen att levnadskostnader osv inte blir så farligt.

Tänkte fråga om någon har något att rekommendera mig? Nån rutt eller så.
Citera
2015-12-26, 23:00
  #2
Medlem
Du kanske borde vidta åtgärder om att söka information och mera om dessa länder angående säkerheten i dessa länder. Det förekommer att västerländska turister blir kidnappade av rebellgrupper i Colombia och mera.
Citera
2015-12-26, 23:59
  #3
Medlem
Väldigt dyrt att resa kors och tvärs i Sydamerika, samt stora avstånd. Om du bara har en månad, så skulle jag rekommendera att du håller dig till Mexico, och eventuellt kompletterar med Guatemala och Belize, som ligger relativt nära. Från Mexico kan du också göra en avstickare till Kuba, om du skulle ha lust. Brasilien är för stort för att kombinera med andra länder om du bara har en månad. Argentina är väldigt dyrt, och enormt långsträckt. Du kan nog hitta en biljett till MEX för dryga 5000 inför sommaren. Ganska billigt att leva och finns schyssta hotell till OK priser. Brasilien är mycket dyrt, framför allt på hotellsidan. Lycka till!

Ps/ Tänk på att det är regnperiod över i stort sett hela Sydamerika/Mellanamerika under våra sommarmånader.
Citera
2015-12-27, 00:23
  #4
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GillarGodis
Hej! Jag är ledig 16e juni till typ 15 september och tänkte därför åka till enda kontinenten jag ej besökt, Sydamerika! Nu menar väl folk att amerika är en kontinent men nä!

Iaf, jag kan spanska, har kompisar jag bara pratar spanska med men jag har ganska stora brister ändå och funderar på en liten resa. Jag ser supersvensk ut, väldigt blond, blek och jag är inte superoroad rent generellt säkerhetsmässigt men förstår att det kanske ändå finns platser jag bör undvika i sydamerika/centralamerika. Jag skulle väldigt gärna köra en vecka på en ny plats eller nåt liknande då jag är lite för gammal/trött för att "speeduppleva" nån stad på 2-3 dagar bara utan föredrar att inte stressa. Är sugen på Peru, Colombia, (mexiko), argentina, Venezuela och Brasilien men kan tänka mig att jag får exkludera några länder pga cash/tid, lämnar gärna något land eller så för att komma på besök om några år. Jag vill väl lägga kanske max 25-30k på allt under denna tid. Tänker att flygresan tar en stor del men hoppas sen att levnadskostnader osv inte blir så farligt.

Tänkte fråga om någon har något att rekommendera mig? Nån rutt eller så.

Jag har rest en held del i Bolivia, PMa mig om du har frågor.
Citera
2016-01-03, 08:52
  #5
Medlem
Friendslayers avatar
Brasilien är det dyraste landet jag besökt under mina 2 besök på kontinenten, bolivia det billigaste. Sen är det ju lite klasskillnad på Rio och La Paz så det får man ju ta i åtanke. I alla fall så skulle jag hålla mig lite längre norrut på deras "vinter". Colombia är nog ingen dålig ide, alternativt Ecuador. Chile och Argentina var mina favoritländer men de är också rätt dyra, och på den tidpunkten du tänkt åka, rätt kyliga. Bolivia i November var stekhett om dagarna och -10 på nätterna
Beror ju lite på vad du vill se och uppleva, om du vill ragga brudar i Colombia eller vandra i Anderna.
Citera
2016-01-06, 17:19
  #6
Medlem
Traveller2007s avatar
Lånar tråden lite så jag slipper skapa en ny.

Jag funderar på att åka till Mexico, Belize, och Guatemala i Augusti/September. Men jag undrar hur det är med vädret vid den tiden på året. Mycket regn? Det är Hurricane Season om jag förstår det rätt. Men betyder det att det regnar lite på eftermiddagen(typ som i Thailand) eller riskerar man att få semestern förstörd helt?
Citera
2016-01-07, 00:39
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Papaoutai
Du kanske borde vidta åtgärder om att söka information och mera om dessa länder angående säkerheten i dessa länder. Det förekommer att västerländska turister blir kidnappade av rebellgrupper i Colombia och mera.
Jasså?
När var den senaste dokumenterade kidnappningen av turister i Colombia?
Du kanske borde söka info innan du uttalar dig!
Citera
2016-01-09, 11:48
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GillarGodis
Hej! Jag är ledig 16e juni till typ 15 september och tänkte därför åka till enda kontinenten jag ej besökt, Sydamerika! Nu menar väl folk att amerika är en kontinent men nä!

Iaf, jag kan spanska, har kompisar jag bara pratar spanska med men jag har ganska stora brister ändå och funderar på en liten resa. Jag ser supersvensk ut, väldigt blond, blek och jag är inte superoroad rent generellt säkerhetsmässigt men förstår att det kanske ändå finns platser jag bör undvika i sydamerika/centralamerika. Jag skulle väldigt gärna köra en vecka på en ny plats eller nåt liknande då jag är lite för gammal/trött för att "speeduppleva" nån stad på 2-3 dagar bara utan föredrar att inte stressa. Är sugen på Peru, Colombia, (mexiko), argentina, Venezuela och Brasilien men kan tänka mig att jag får exkludera några länder pga cash/tid, lämnar gärna något land eller så för att komma på besök om några år. Jag vill väl lägga kanske max 25-30k på allt under denna tid. Tänker att flygresan tar en stor del men hoppas sen att levnadskostnader osv inte blir så farligt.

Tänkte fråga om någon har något att rekommendera mig? Nån rutt eller så.

Rekomenderar Venezuela har en mängd turistattraktioner. Här ligger världens högsta vattenfall, Angelfallet, som är nästan en kilometer högt. Helt magisk platåberg Roraima som Pixar valde att göra en film om Upp. Flera av sandstränderna utmed den karibiska kusten och på öarna är paradisiska. Dessutom finns en rad nationalparker och regnskog. Det är väldigt biligt själv spendera för vintern Venuzela. Förvånad hur lite det hade kostat mig. Förutom Venuzela rekomenderar besöka saltöken i bolivia och pyramiden i Cholula öst om Mexico City. Machu Picchu ligger högt uppe i Anderna i Peru.

Två månader är ganska kort tid för skulle rekomendera för resa runt både Syd/Centralamerika dvs om inte för söker besöka så många länder som du kan på två månader finns bara ett alternativ en karibien kryssning all inclusive

Typisk svensk utseende kommer dra till dig väldigt mycket uppmärksamhet. Tänke på att inte dyra prylar synligt då går det säkert bra. Annars var det som nästa var kändis minns inte hur många gånger kom fram tjejer som vill ta kort med mig. Inte lika uppskatat av min flickvän.

Resa syd/centralamerika flera som köpt bil i Kalifornien sedan fortsatt ner igenom syd/centralamerika det tar väldigt lång tid resa på det sättet. Jag ser det har du bara ett alternativ det är att flyga.

Då skulle jag tipa 4-9 olika platser borde vara rimligt att besöka. Nån rutt eller så kanske jag rekomendera men finns det något som du verkligen vill se? Är du intrsserad se historiska platser, vackra miljöer, besöka städer eller ligga stranden.
Citera
2016-01-09, 19:05
  #9
Medlem
Colombia är lugnt jämfört med Venezuela, Venezuela och då framförallt Caracas har bland världens högsta mordstatistik. Visst kan det gå bra, men det är höga insatser. Kidnappningar och mord är alltid närvarande rísker. Situationen i landet är fucked up.
Citera
2016-01-31, 01:13
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GillarGodis
Hej! Jag är ledig 16e juni till typ 15 september och tänkte därför åka till enda kontinenten jag ej besökt, Sydamerika! Nu menar väl folk att amerika är en kontinent men nä!

Iaf, jag kan spanska, har kompisar jag bara pratar spanska med men jag har ganska stora brister ändå och funderar på en liten resa. Jag ser supersvensk ut, väldigt blond, blek och jag är inte superoroad rent generellt säkerhetsmässigt men förstår att det kanske ändå finns platser jag bör undvika i sydamerika/centralamerika. Jag skulle väldigt gärna köra en vecka på en ny plats eller nåt liknande då jag är lite för gammal/trött för att "speeduppleva" nån stad på 2-3 dagar bara utan föredrar att inte stressa. Är sugen på Peru, Colombia, (mexiko), argentina, Venezuela och Brasilien men kan tänka mig att jag får exkludera några länder pga cash/tid, lämnar gärna något land eller så för att komma på besök om några år. Jag vill väl lägga kanske max 25-30k på allt under denna tid. Tänker att flygresan tar en stor del men hoppas sen att levnadskostnader osv inte blir så farligt.

Tänkte fråga om någon har något att rekommendera mig? Nån rutt eller så.


Hej,
Du kan åka till norra Brasilien och sen dar vidare norr upp. Amazonas, Peru (Cusco), Bolivia, Colombia, México, ect.
Brasilien nu är bland dom billigaste länder i Sydamerika pga. valuta har gått ner.
Tipsar gärna mer om du kontaktar mig via min Facebook sida Vivacre!!!
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2665883

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback