Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-12-26, 21:14
  #1
Medlem
Jag har under den senaste tiden blivit vansinnigt sugen att resa till alperna för att åka längdskidor, rullskidor, slalom, jogga på fjäll osv.

Har kollat på Toblach, Livigno och Seiser Alm och alla ser ju fantastiskt ut.

Så behöver era tips på vart jag ska åka för att göra det jag skrev om ovan, och när bör man helst åka? Vad kostar det i runda slängar och hur länge har ni varit iväg? Och ni kanske har något ännu bättre förslag på resmål än dom tre jag skrev? Tacksam för svar och lite tips!
Citera
2015-12-26, 21:36
  #2
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akzye
Jag har under den senaste tiden blivit vansinnigt sugen att resa till alperna för att åka längdskidor, rullskidor, slalom, jogga på fjäll osv.

Har kollat på Toblach, Livigno och Seiser Alm och alla ser ju fantastiskt ut.

Så behöver era tips på vart jag ska åka för att göra det jag skrev om ovan, och när bör man helst åka? Vad kostar det i runda slängar och hur länge har ni varit iväg? Och ni kanske har något ännu bättre förslag på resmål än dom tre jag skrev? Tacksam för svar och lite tips!
Om det är Italien du siktar på skulle jag rekommendera Canazei. Enormt liftsystem där allt egentligen är uppbyggt av flera mindre skidsystem som är sammanlänkade runt ett större berg vilket om jag inte minns helt fel heter Ronda (Sella Ronda).

Är det valfritt land i Alperna du ska till rekommenderar jag Österrike. Antingen Tuxertal, Söll (Wilderkaiser) eller min personliga favorit, Iscghl. Ischgl är ett mindre system men backarna är riktigt långa och breda.
Citera
2015-12-27, 12:02
  #3
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akzye
Jag har under den senaste tiden blivit vansinnigt sugen att resa till alperna för att åka längdskidor, rullskidor, slalom, jogga på fjäll osv.

Har kollat på Toblach, Livigno och Seiser Alm och alla ser ju fantastiskt ut.

Så behöver era tips på vart jag ska åka för att göra det jag skrev om ovan, och när bör man helst åka? Vad kostar det i runda slängar och hur länge har ni varit iväg? Och ni kanske har något ännu bättre förslag på resmål än dom tre jag skrev? Tacksam för svar och lite tips!


Jag rekomenderar dig att åka till "super dolomitterna" i Italien.

Det är ett stort system.

Där man bland annat kan åka där den föregående personen skrev Sella ronda, marmolada med mera.

Jag har inte bott i den byn som han andra skrev men jag har bott i flera stycken av byarna kring skidsystemet.

Den byn jag rekommenderar att bo i är Arabba det är en mysig by. Kort avstånd till liften som tar dig hela vägen upp i systemet direkt.

Inga köer till liften från byn upp i systemet.

God mat och bra hotel. Hotellet vi bodde på var http://www.portavescovo.it/it/wellness . God mat, pool med mera på hotellet.

Jämför man t.ex med Österrike Ichgl så i Ichgl fick man ju varje morgon köa 45 min inte så roligt och fullpackat med folk dessutom, inte heller liks mysigt och bra mat.

Ichgl är mest ungdomar, nattklubbar medmera.

Jag rekommenderar Italien och att du bor i byn Arabba som sagt.

Kostar runt 10-15 tsk per person en vecka, räknat med mat, hotel, liftkort allt.
__________________
Senast redigerad av bergwall94 2015-12-27 kl. 12:55.
Citera
2017-04-01, 12:35
  #4
Medlem
Sonnenwendes avatar
Champoluc, supertrevligt område, inte så stort men bra backar och fantastiskt om det är mycket snö.
Billigt att äta och dricka i backen jämförelsevis.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2665857

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback