Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-12-26, 19:24
  #1
Medlem
Mymzs avatar
Hej, loggar in på facebook idag och ser i min aktivitetslog att jag igår och idag har skrivit massa text på kinesiska och promotat en sida vid namn "mmmglobal". Idag ringde även ett nummer från kina till mig(svarade inte). Har min iphone virus? Vad kan jag göra åt det/ Hur tar jag reda på ifall jag har det?
Citera
2015-12-26, 19:30
  #2
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mymz
Hej, loggar in på facebook idag och ser i min aktivitetslog att jag igår och idag har skrivit massa text på kinesiska och promotat en sida vid namn "mmmglobal". Idag ringde även ett nummer från kina till mig(svarade inte). Har min iphone virus? Vad kan jag göra åt det/ Hur tar jag reda på ifall jag har det?

Loggar du enbart in på Facebook på din mobil? alltså Enbart?

Aldrig ägt en Iphone, men virus på din telefon är nog inte det troligaste... men förvisso... är det enda stället du "kör" Facebook på så är det väl inte helt omöjligt...
Citera
2015-12-26, 19:36
  #3
Medlem
Mymzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Loggar du enbart in på Facebook på din mobil? alltså Enbart?

Aldrig ägt en Iphone, men virus på din telefon är nog inte det troligaste... men förvisso... är det enda stället du "kör" Facebook på så är det väl inte helt omöjligt...

Loggar även in på min dator, den har Norton360, menar inte att ett antivirus gör det hela omöjligt men faktumet att jag blev uppringd av ett kinesiskt nummer samma dag gör det mindre sannolikt(?).
Citera
2015-12-26, 19:44
  #4
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mymz
Loggar även in på min dator, den har Norton360, menar inte att ett antivirus gör det hela omöjligt men faktumet att jag blev uppringd av ett kinesiskt nummer samma dag gör det mindre sannolikt(?).

Saken är den att om någon har skrivit en status i ditt namn så antingen har denna person/företag ditt anv. lösen eller så finns det fjärrstyrning på din dator...

Norton 360, vet jag inte om det är så bra... Testa att gå igenom datorn med diverse online verktyg och varför inte med malwarebytes antimalware (tar mycket skit faktiskt)... www.malwarebytes.org
Citera
2016-01-02, 00:52
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mymz
Hej, loggar in på facebook idag och ser i min aktivitetslog att jag igår och idag har skrivit massa text på kinesiska och promotat en sida vid namn "mmmglobal". Idag ringde även ett nummer från kina till mig(svarade inte). Har min iphone virus? Vad kan jag göra åt det/ Hur tar jag reda på ifall jag har det?


Kan vara så att du loggat in på 3dje part sida av misstag när du klickat på någon random länk sen att dom spammar sin text/länk på din facebook sida också och på det sättet lyckas fiska upp fler lösenord från dina vänner också så fortsätter det i en oändlig spiral
Citera
2016-01-06, 21:52
  #6
Medlem
xTechNoahs avatar
Du kanske inte har virus i mobilen (trots allt, virus på iphone är ovanligt) Du har nog råkat gå in på någon skum länk eller något. Norton 360 är inte känt som det bästa antivirus-programmet direkt...
Citera
2016-01-06, 21:56
  #7
Medlem
xTechNoahs avatar
Du måste ha gått in på någon skum länk på datorn, och fått ditt facebook hackat. Hackaren gick väl in på din profil och såg ditt telefon-nummer, sålde det till något 恶电 företag som sedan ringt upp dig?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback