Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-12-26, 09:18
  #1
Medlem
Hej!

Är ute efter en ny dator till skolstarten, som visserligen börjar i höst för mig, men tänkte att man kan vara ute i god tid. Datorn ska användas till studier, kolla på film, lyssna på musik, lagra bilder och bara surfa runt, facebook, mail och allt det där. Inget avancerat helt enkelt då jag håller inte på med spel och sådant. Tidigare har jag haft en pc men vill satsa på något annat som gärna håller något år längre, och mac ska tydligen vara bra för detta. Har en budget på max 13k men ser gärna att det ligger runt 10k, under kommer man förmodligen inte.

Hittills har jag kollat på dessa:

http://www.apple.com/macbook/

http://www.apple.com/macbook-pro/

Tar gärna emot tips om andra datorer också.
__________________
Senast redigerad av idare 2015-12-26 kl. 09:35.
Citera
2015-12-26, 09:38
  #2
Medlem
m11080s avatar
Ett tips är att kolla på www.mtorget.se

Mtorget är ett företag som både säljer och hyr ut begagnade
Mac till både företag och privatpersoner.

Du kan säkert hitta billigare på Blocket eller Tradera,
men med Mtorget har du ett tryggt och seriöst företag bakom

Har handlat från dem flera ggr och är mycket nöjd med dem!
Citera
2015-12-26, 15:42
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idare
Hej!

Är ute efter en ny dator till skolstarten, som visserligen börjar i höst för mig, men tänkte att man kan vara ute i god tid. Datorn ska användas till studier, kolla på film, lyssna på musik, lagra bilder och bara surfa runt, facebook, mail och allt det där. Inget avancerat helt enkelt då jag håller inte på med spel och sådant. Tidigare har jag haft en pc men vill satsa på något annat som gärna håller något år längre, och mac ska tydligen vara bra för detta. Har en budget på max 13k men ser gärna att det ligger runt 10k, under kommer man förmodligen inte.

Hittills har jag kollat på dessa:

http://www.apple.com/macbook/

http://www.apple.com/macbook-pro/

Tar gärna emot tips om andra datorer också.

Mac är ett bra val men du får ju vara beredd att betala lite mer än för motsvarande PC rent hårdvarumässigt. Jag kör själv Mac och tycker om kvalitén och användarupplevelsen i OS X.

Jag skulle inte valt MacBooken, tycker den är lite av en miss av Apple faktisk. Alltså den är jättesnygg, lätt, slimmad och så men den är väldigt dyr för vad man får i prestanda och enda anledningen att köpa är egentligen om man fastnat för just dess design. Bättre val är isf en MacBook Air, billigare, längre batteritid, bättre processor och du har tillgång till USB och thundetbolt-anslutningar utan att behöva en adapter. Enda nackdelen är väl att du missar retinaskärmen.

Annars är MacBook Pro ett utmärkt val om du kan leva med den lite större storleken och ökade vikten. Mycket bättre prestanda och prismässigt ligger den i samma nivå som MacBooken.

Jag skulle föreslagit en Pro 13" i första hand. Om du absolut vill ha en liten och smidig dator och kan leva utan retinaskärmen skulle jag säga en Air. MacBooken är inte ett bra köp, tycker jag.
Citera
2015-12-26, 18:34
  #4
Medlem
Vad du än gör så undviker du apple store då de tar 3500:- mer i pris för samma dator än övriga teknik affärer som Siba, El-giganten och det är inte FINT.

Jag rekommenderar en Macbook pro (13 Retina) i från El-giganten. Pris ligger på 10995:- Samma dator i apple store 14500:- . Detta är skamligt för världens rikaste teknik affär. Giriga apple
Citera
2015-12-26, 18:38
  #5
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balong.
Vad du än gör så undviker du apple store då de tar 3500:- mer i pris för samma dator än övriga teknik affärer som Siba, El-giganten och det är inte FINT.

Jag rekommenderar en Macbook pro (13 Retina) i från El-giganten. Pris ligger på 10995:- Samma dator i apple store 14500:- . Detta är skamligt för världens rikaste teknik affär. Giriga apple

En liten input här, det är El-giganten och SIBA som väljer att sälja datorn utan marginal eller till och med med minus-marginal. Det kan inte Apple göa något åt, dom säljer sina datorer till återförsäljarna som sedan sätter sina priser själva.

Fördelen är ju såklart att man som konsument kan spara en del pengar. Man får dock noga kolla upp så att det inte är någon gammal modell som säljs, det är inte alltid det framgår tydligt.
Citera
2015-12-26, 19:44
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av balong.
Vad du än gör så undviker du apple store då de tar 3500:- mer i pris för samma dator än övriga teknik affärer som Siba, El-giganten och det är inte FINT.

Jag rekommenderar en Macbook pro (13 Retina) i från El-giganten. Pris ligger på 10995:- Samma dator i apple store 14500:- . Detta är skamligt för världens rikaste teknik affär. Giriga apple

Har du kollat att det verkligen är exakt samma modell? Som Rassa skriver, så handlar det ofta om att de säljer fjolårsmodeller medan Apple säljer den senaste modellen.
Citera
2015-12-27, 11:10
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liparus
Mac är ett bra val men du får ju vara beredd att betala lite mer än för motsvarande PC rent hårdvarumässigt. Jag kör själv Mac och tycker om kvalitén och användarupplevelsen i OS X.

Jag skulle inte valt MacBooken, tycker den är lite av en miss av Apple faktisk. Alltså den är jättesnygg, lätt, slimmad och så men den är väldigt dyr för vad man får i prestanda och enda anledningen att köpa är egentligen om man fastnat för just dess design. Bättre val är isf en MacBook Air, billigare, längre batteritid, bättre processor och du har tillgång till USB och thundetbolt-anslutningar utan att behöva en adapter. Enda nackdelen är väl att du missar retinaskärmen.

Annars är MacBook Pro ett utmärkt val om du kan leva med den lite större storleken och ökade vikten. Mycket bättre prestanda och prismässigt ligger den i samma nivå som MacBooken.

Jag skulle föreslagit en Pro 13" i första hand. Om du absolut vill ha en liten och smidig dator och kan leva utan retinaskärmen skulle jag säga en Air. MacBooken är inte ett bra köp, tycker jag.

Jag är beredd att hålla med! Jag tycker nya macbook har en väldigt snygg design och det är väl pga det jag har övervägt den. Dock har jag läst att den t.o.m är lite sämre än pro, varför det kanske är onödigt att lägga ut någon tusenlapp extra på en sämre dator. Jag har faktiskt inte kollat på air, men jag vet inte om jag vill ha en heller. Jag är som sagt ute efter någon som kan hänga med i några år innan den kraschar, och jag har väl bara läst dåliga reviews om den. Jag tror faktiskt det blir en macbook pro med retina skärm. Och apple har ju som bekant studentrabatt så man får 10% rabatt på köpet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback