Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-01-19, 03:59
  #13
Medlem
RenegadeTourists avatar
Jag håller med Mr B, Tainan eller khaoxiong är bra alternativ. Personligen tycker jag det är bättre natur runt Hualien och Taidong, med de är inte mycket till städer och jobbmöjligheterna är nog rätt begränsade.

När det kommer till Mandarin i Taiwan får du vara beredd på två saker:
1. Traditionella skrivtecken istället för förenklade som i fastlandet
2. Uttal, särskilt i söder kan dialekten vara lite svår att förstå ibland, exempel: risnudlar brukar kallas "mifen" men i söder uttalas det ofta som "mihun".

Vad gäller vintervädret i Tainan/Khaoxiong så är det oftast behagligt men riktigt kalla dagar kan det krypa ned mot 15 grader.

Om du verkligen vill ha stränder och snorkling kan det vara värt att ta en tur till Green Island eller Penghu medan du är i landet.
Citera
2018-03-07, 23:43
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hokar87
Min barndomspolares föräldrar kom från Taiwan och dom pratade då mandarin i den familjen så..

Edit; efter en snabb googling såg jag även att de är det officiella språket där så dom tillhörde ingen minoritet.

Jodå, de tillhörde bara den minoritet som tog makten och sedan tvingade alla andra att tala sitt språk.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2665269

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback