Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-12-25, 01:23
  #1
Medlem
Varför är just färjan på Hammarbysjön gratis, när ALL annan trafik i regionen kostar pengar? Varför har det blivit så? Och vem betalar?
Citera
2015-12-25, 01:28
  #2
Medlem
Du betalar via skatten. Stockholm Stad driver trafiken genom Ressel rederi.
Citera
2015-12-25, 01:29
  #3
Medlem
Skrota färjan och spara mig 12 öre i skatt!!
Citera
2015-12-25, 07:46
  #4
Medlem
Men om vi skrotar färjan får hi väl betala för en bro och det är väl inte bra deal?
Citera
2015-12-25, 08:45
  #5
Medlem
sommarlovs avatar
En stad som Stockholm som är byggd på vatten ska naturligtvis ha båtar som transporterar folk, istället för den onaturliga passage av all trafik via Slussen!

Emelie är min favorit!
Citera
2015-12-25, 11:36
  #6
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrHemlig
Men om vi skrotar färjan får hi väl betala för en bro och det är väl inte bra deal?
En bro där blir nog knepigt då det är en farled.

Däremot ska nya Blåa Linjen mot Nacka ha en station precis där färjan går mellan södra och norra kajen.
Tanken är att ha stationen under kanalen med en uppgång söderut och en uppgång norrut.
Dvs. att man ska kunna ta sig till fots mellan Hammarby Sjöstad och Södermalm.

Då lär nog färjan läggas ner.
Citera
2015-12-25, 22:07
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
En bro där blir nog knepigt då det är en farled.

Däremot ska nya Blåa Linjen mot Nacka ha en station precis där färjan går mellan södra och norra kajen.
Tanken är att ha stationen under kanalen med en uppgång söderut och en uppgång norrut.
Dvs. att man ska kunna ta sig till fots mellan Hammarby Sjöstad och Södermalm.

Då lär nog färjan läggas ner.

Jag vet. Tror inte någon är intresserad av att bygga en bro där, eftersom att det skulle kosta mycket mer (just med tanke på att det är en farled där), än en båt.
Citera
2015-12-31, 19:46
  #8
Medlem
Men varför betalar man inte SL-taxa på färjan, som man gör på all annan kollektivtrafik?
Citera
2016-01-01, 16:45
  #9
Medlem
Sammanbrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asclepius
Men varför betalar man inte SL-taxa på färjan, som man gör på all annan kollektivtrafik?

En teori: risk för alltför få passagerare och därmed en pinsamhet för politikerna. (Dvs man får in en mycket liten del av vad det kostar. Det blir sedan uppenbart för folk hur mycket pengar som går åt i förhållande till hur få som åker.)

Jämför en post om Rödöbron i Jämtland:
(FB) Nya E4 Sundsvall
__________________
Senast redigerad av Sammanbrott 2016-01-01 kl. 16:51.
Citera
2017-05-09, 20:36
  #10
Medlem
Tids nog blir det ju en underjordiskall bro, så att säga. Då det blir en tunnelbanestation där.
Citera
2017-05-17, 05:12
  #11
Medlem
SingleStars avatar
Jag tycker man skulle avgiftsbelägga färjan men samtidigt införa en taxfreeshop ombord med alkohol.

Fler resenärer och bra med försäljning skulle göra det lönsamt med färjan och spara pengar åt skattebetalarna.
Citera
2017-05-17, 09:48
  #12
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Jag tycker man skulle avgiftsbelägga färjan men samtidigt införa en taxfreeshop ombord med alkohol.

Fler resenärer och bra med försäljning skulle göra det lönsamt med färjan och spara pengar åt skattebetalarna.
Ska man ha taxfritt ombord så får man köra via Åland.

Efter att ha googlat lite så antar jag att om man skulle ta bort den färjan så skulle de bli ännu mer trängsel av alla möjliga sorter förbi Slussen. Samtidigt är den antagligen lite långsammare än exempelvis tunnelbana för vissa resenärer. Om man får ta med cyklar ombord så kan det även locka en del långväga pendlare att cykla och åka båt istället för att åka tunnelbana eller pendeltåg.
Som jag förstått saken är tunnelbanan gaska överfull så det kan nog vara värt att avlasta den lite.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback