• 1
  • 2
2015-12-24, 22:14
Medlem
Hejsan!

Jag vad skall man säga! Jag har hamnat i ett spelmissbruk och nu när jag är fri och efter ett tag försökt skärpa mig så ser jag att mina skulder i dagsläget helt enkelt inte fungerar i praktiken! Får ut 20500kr och har inte mat till pengar och bensin.

Så vad har man för val???

Jag bor med en flickvän, som skulle ha lämna mig för längesen, hon vill inte lägga ut matpengar och bensin, plus att jag förstår henne, har förstört nog. Lånen är på 5-8 år i dagsläget, betalar bara ränta mer el mindre för tillfället för att ens få det att gå ihop.

Så är bästa lösingen att låta allt gå till fogden????

Tråkigt nog har jag ett lån på 100000 kr med min flickvän, men då får jag helt enkelt klara av. För om det sker en utmätning har jag varken en egen bil eller saker av värde eller pengar. Är ju spelmissbrukare.

Vet att om man är sambo så delar dom på hälften, men kunde man inte använda sig av en c/o adress och låtsas vara inneboende? Borde väl inte vara så svårt????

Kan någon snälla hjälpa mig? När jag väl vill bli bättre är det kört känns det som.
Citera
2015-12-24, 22:36
Medlem
Sök först behandling för ditt spelberoende. Det kan kommunen hjälpa dig med. När du klarat det, så är du först i kön för skuldsanering. Dock ges du sanering endast om dina utgifter/inkomster är så långt borta från en uppklaring att den enda vägen skulle vara sanering. Lånet du har ihop med flickvän dras in i cirkusen, och då blir även hon drabbad.
Citera
2015-12-24, 22:40
Medlem
Är på god väg med hjälp inom psyk, och har haft kontakt med kommunen. Men skulle man få skuldsanering tror du?? Eller är det långt och tro?? Ska man säka det innan det går till fodgen???
Citera
2015-12-24, 22:46
Medlem
Själv har jag lån på drygt 300 000 kr och har endast jobb i ett år till, sen måste jag nog läsa klart. Hur blir det med skulsanering? Är jag en vettig kandidat????
Citera
2015-12-24, 23:08
Medlem
xx-och-yys avatar
Hitta en bra pojkvän till din tjej så hon kan flytta till honom. Sen skiter du i att betala räkningar bara.
Citera
2015-12-24, 23:12
Medlem
Men är det svårt att låtsas vara innebpende?!?!Vad kan fogden göra?½
Citera
2015-12-24, 23:29
Medlem
Ferhs avatar
Tja, om du inte ens har mat till pengar och mest bara betalar ränta, så är det väl lika bra att låta det gå till kronofogden, för då får du kanske rentav mer över varje månad beroende på hur mycket av inkomsten de drar.
Citera
2015-12-24, 23:34
Medlem
Precis! Räknade ut att jag får mer om jag blir utmätt

Sen är det väl ingen ide att dra in min sambo(fast hon redan är det)..

FÅr helt enkelt "flytta" till min gamla pensionnärade mor, för hon har heller inget av värde och kan ju inte va sambo med min egen mor? Om jag blir utmätt?
Citera
2015-12-25, 00:06
Medlem
DonDiascos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tommyderang
Precis! Räknade ut att jag får mer om jag blir utmätt

Sen är det väl ingen ide att dra in min sambo(fast hon redan är det)..

FÅr helt enkelt "flytta" till min gamla pensionnärade mor, för hon har heller inget av värde och kan ju inte va sambo med min egen mor? Om jag blir utmätt?

Du vill alltså blanda in din gamla mor i detta istället för att göra rätt för dig gentemot de du har lånat pengar utav? Har du ingen skam i kroppen?
Citera
2015-12-25, 00:47
Medlem
meganegerdases avatar
Försök baka ihop lånen till något med bättre ränta, kan du visa att du är frisk från spelberoende samt har en god inkomst bör det gå.
Citera
2015-12-25, 08:29
Medlem
Gemenis avatar
Bättre forum för sånt här är.

https://www.xn--lnforum-exa.se/forums/hj%C3%A4lp.10/

Och

http://www.fattiga-riddare.se/forum/
Citera
2015-12-25, 09:14
Medlem
Isnatts avatar
Får jag fråga, är du verkligen fri från ditt spelmissbruk eller är det bara så att alla pengar du kan få tag i är slut, att alla broar är brända?
Hur stor är din skuld?

Du får ut en bra lön. Varför låta kronofogden sköta betalningarna åt dig istället för att ta tag i det själv? Det kommer bli mer problem för dig. Ring runt dom du är skyldig pengar och försök få till avbetalningsplan och SKÖT DEN!

Med din lön borde du kunna lägga minst hälften på avbetalning. Skuldsanering innebär väl 7 år på exisetensminimum. Och det är ju inte ens säkert att du får det.
Dom flesta vuxna människor har skulder på flera hundra tusen eller till och med flera miljoner. Skillnaden är att dom har nåt av värde i form av en bostad. Du har lagt pengar på spel istället men struntar man i det så är det en skuld som ska betalas, om man sen har en villa eller som du ingenting spelar ju ingen roll. Ni har båda skulder.

Gå igenom dina skulder och se över vilka som är mest akuta sen är det bara att börja gneta.
Senast redigerad av Isnatt 2015-12-25 kl. 09:47.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in