Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-12-23, 01:18
  #1
Medlem
Syftar då på pursvenskarna. Om ni inte tror på Jesus vilket få svenskar gör. Vad tror ni på istället? Vetenskapen? Massmedia har dömt ut kristendom därför presenteras det som nån hokus pokus saga som handlar om julklappar. En fråga till er ateister hur känns det att förneka något som har mest betydelse av allt! Vare sig ni vill eller ej. Svensken har förts för långt bort från Jesus.
Citera
2015-12-23, 01:30
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wapswapswaps
Syftar då på pursvenskarna. Om ni inte tror på Jesus vilket få svenskar gör. Vad tror ni på istället? Vetenskapen? Massmedia har dömt ut kristendom därför presenteras det som nån hokus pokus saga som handlar om julklappar. En fråga till er ateister hur känns det att förneka något som har mest betydelse av allt! Vare sig ni vill eller ej. Svensken har förts för långt bort från Jesus.
Du är välkomnen att bevisa kristendomen (på lämplig tråd).
Om jag ska svara på vad jag tror på, så får du definiera "tro" först. Jag tror t.ex. på gravitationsteorin. Men inte i religiös mening. Jag har väldigt goda grunder för att tro på den.
Citera
2015-12-23, 01:37
  #3
Medlem
kruxet11s avatar
Vad sägs om "sanningen". Detta är en väldigt filosofisk fråga om vad som är sanning och vad som inte är det men det bästa sättet att avgöra detta är genom att samla in bevis från flera olika källor och dra logiska slutsatser, samt att ständigt ifrågasätta och försöka motbevisa det man kommit fram till tillsammans med andra personer. Det är med andra ord tvärt i mot allt inom alla religioner där man poängterar att man bara ska ha "tro" i gud och att han existerar trots att det varken finns bevis eller att det är logiskt. Genom allt vetenskapen kommit fram till verkar det som det som om världen fungerar helt hållet utan att en allsmäktig och allvetande gud styr allt.
Citera
2015-12-23, 01:48
  #4
Medlem
studentrolands avatar
Jag tror på Robert Lind i Kramfors...
https://www.youtube.com/watch?v=QjfpsprjUYo
Citera
2015-12-23, 01:59
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Du är välkomnen att bevisa kristendomen (på lämplig tråd).
Om jag ska svara på vad jag tror på, så får du definiera "tro" först. Jag tror t.ex. på gravitationsteorin. Men inte i religiös mening. Jag har väldigt goda grunder för att tro på den.
Definition av tro: Du följer Jesus vilja istället för din egen för du TROR Jesus är Messias som tar dig till paradiset. Stämmer det att vetenskap inte kan förklara ett frös funktion och varför det blir olika växter. Har jag fel?
Citera
2015-12-23, 02:01
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studentroland
Jag tror på Robert Lind i Kramfors...
https://www.youtube.com/watch?v=QjfpsprjUYo
Typisk dumm Svenne beteende
Citera
2015-12-23, 02:06
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kruxet11
Vad sägs om "sanningen". Detta är en väldigt filosofisk fråga om vad som är sanning och vad som inte är det men det bästa sättet att avgöra detta är genom att samla in bevis från flera olika källor och dra logiska slutsatser, samt att ständigt ifrågasätta och försöka motbevisa det man kommit fram till tillsammans med andra personer. Det är med andra ord tvärt i mot allt inom alla religioner där man poängterar att man bara ska ha "tro" i gud och att han existerar trots att det varken finns bevis eller att det är logiskt. Genom allt vetenskapen kommit fram till verkar det som det som om världen fungerar helt hållet utan att en allsmäktig och allvetande gud styr allt.
Förstår hur du tänker... Jag har läst både gamla o nya T. Sen är kristendomen hörnstenen i mig så att säga. Så jag ser en väldigt logisk helhet i allt tack vare min tro. Kan inte förstå de som inte tror på någonting eller tror på "sig själva" skadat tänk enligt mig.
Citera
2015-12-23, 02:17
  #8
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wapswapswaps
Typisk dumm Svenne beteende
De där utländska religionerna vet man ju inte riktigt var man har... Spagettimonstret, t.ex... slemmigt värre...
http://www.venganza.org/
__________________
Senast redigerad av studentroland 2015-12-23 kl. 02:20.
Citera
2015-12-23, 02:20
  #9
Medlem
kruxet11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wapswapswaps
Förstår hur du tänker... Jag har läst både gamla o nya T. Sen är kristendomen hörnstenen i mig så att säga. Så jag ser en väldigt logisk helhet i allt tack vare min tro. Kan inte förstå de som inte tror på någonting eller tror på "sig själva" skadat tänk enligt mig.
Kan du förklara denna logiska helhet utan att förändra kristendomen för detta är något många kristna gör, de väljer ut de delar av bibeln som de tycker stämmer överens med sin tro och lämnar ut andra. Betyder det inte att det är en annan kristendom än den som skapades för länge sedan, och i så fall vilken tolkning är rätt: den moderna eller den bokstavstroende? Och när vi ändå är inne på detta ämne hur vet du att kristendomen är rätt och inte t.ex. islam eller buddism? Den enda anledningen varför du är kristen är för att du råkade födas i en kristen familj och inte i en t.ex. judisk familj, om du gjort det skulle du vara jude. Detta är ännu ett argument varför jag inte tillhör en religion, för ingen kan bevisa att ens egen är den sanna utan att man måste bara "tro" att det är det. Varför skulle en gud sätta upp detta system? Om han verkligen finns, vilket jag inte tror, verkar han inte bry sig om vilken religion folk tillhör, vilket i sin tur tar bort all anledning till att tillhöra en religion och tillbedja honom.
__________________
Senast redigerad av kruxet11 2015-12-23 kl. 02:25.
Citera
2015-12-23, 02:26
  #10
Medlem
soligts avatar
Att tro på någonting som tar upp en stor del av ditt liv, är ingenting att tro på. Det är ett arbete som man själv styr och oftast när tron sviktar hittar man på någon lögn som gör troendet behagligt igen.. Alltså man lurar sig själv...
Jag tex tror bara på mig själv och bryr bara om mig själv.
Citera
2015-12-23, 02:26
  #11
Medlem
GanjaFarfars avatar
Jag tror på vetenskapen.
-Varför? För att den hela tiden utvecklas.
Citera
2015-12-23, 02:31
  #12
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarfar
Jag tror på vetenskapen.
-Varför? För att den hela tiden utvecklas.
Inte hela tiden... emellanåt stagnerar (ti)den likt en finansbubbla inuti vilken tiden står stilla, för att till sist spricka då den vetenskapliga tidsuppfattningen plötsligt rusar ifatt sig själv i ett slags paradigmskifte som gör att själva tidsupplevelsen också kan ske språngvis, liksom...
__________________
Senast redigerad av studentroland 2015-12-23 kl. 02:34.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback