• 40 940 online
  • 1 198 473 medlemmar
  • 62 095 148 inlägg
2016-01-01, 00:53
Medlem
Jag tar med mig den här fina texten och uppmaningen in i 2016.
Gott nytt år!!!
Citera
2016-01-01, 00:58
Medlem
Anondodys avatar
Tack snälla!
Citera
2016-01-01, 01:04
Medlem
VelvetReds avatar
Tack!

Men jag är lika ensam ändå, det finns inga tankar eller känslor som kan dra upp mig ur den sank som jag sjunkit ner i, bara kärlek, men det skulle du aldrig ge mig, för det skulle ingen annan heller. Jag är tom inuti, har bara ilska och sorg kvar och den tänker jag ta ut på er.

God Jul och god fortsättning!
Senast redigerad av VelvetRed 2016-01-01 kl. 01:07.
Citera
2016-01-01, 01:41
Medlem
jagluktarketchups avatar
mycket bra skrivet du, men jag tycker du glömmer några saker.
hård självgranskning är något extremt viktigt, många som känner sig ensamma gör inte detta är jag mycket säker på (jag gjorde aldrig det själv).
ni som är ensamma, varför är ni ensamma? varför vill folk inte ha med er att göra?
när ni ställt dessa frågor, då ska ni börja kritisera er själva hårt. en av de viktigaste självkritiska frågor du kan ställa dig är: skulle jag umgås med mig själv ifall jag var en annan person som mötte mig själv?
jag kan säga att hade jag varit den jag var för 1.5 år sedan, så hade det blivit ett starkt nej.
jag skulle nog kanske säga nej idag, men finns god potential för mig idag. jag behöver bara ordna upp lite pengar först och främst.

folk håller sig inte borta ifrån dig utan anledning. om du inte sköter hygien och vanvårdar dig själv (överviktig, skär sig, går inte till frisören etc) och inte klär dig ordentligt, så kommer folk bli avskräckta ifrån att umgås med dig. varför då? jo, för och främst så vill man inte umgås med folk som sänder ut negativitet, samt att man dras till saker som påminner om en själv. varför skulle en vältränad kvinna som sköter kropp och själ, vilja umgås med en kraftigt överviktig kvinna som gör tvärtom?
i Sverige pratar man ofta om att alla får vara med, att alla är lika mycket värda och sådan smörja. verkligheten ser inte ut som sådan. skall jag vara uppriktig, är ditt utseende bland det viktigaste i det sociala samspelet. folk kommer inte ta dig seriöst om du är ful eller klär dig illa eller en kombination av både och. även om folk är snälla mot dig, så finns det någon form utav agenda i många fall (tycka synd om, ha någon att prata med ifall någon bättre inte är tillgänglig etc).

är ni ensamma, så är det i de flesta fall ert eget fel. jag brukade skylla på alla andra utom mig själv.
att leva i förnekelse är skadligt och korkat. sluta upp med sådana fasoner och ta tag i kragen. jag må låta hård och som en typiskt flashbackare, men detta är sanningen. att sitta och önska kommer ni ingenstans på. jag önskade och min önskan slog in, men den varade inte särskilt länge och gjorde i vissa fall att jag kände mig mer ensam än vad jag gör idag. inse att man får ingenting, man måste jobba för att bli förtjänt någonting. och det viktigaste av allt, var inte rädd för att vara ensam. det suger ja, men då får du mer tid till att börja tänka på dig själv och utveckla dig själv.
jag sa upp kontakten med två kompisar, det var tungt ett tag men efter några månader började jag läka mentalt. jag är långt ifrån bra ännu, men jag är definitivt en bättre människa sedan jag sluta umgås med dessa två (vi hade för övrigt mycket gemensamt, vi hade kul, men vår vänskapsrelation byggde på en "tycka-synd-om-jagluktarketchup" mentalitet, dömt att misslyckas).

"Du har inget att bevisa för någon annan, du är tillräcklig bara genom att du föddes."
sant, men känner man att man blir mer motiverad utav att bevisa för någon annan att de har fel, så är det bara bra tycker jag. jag förbättrar mig själv mycket för mig själv, men även för att visa de som tycker en jävla massa kanske ska börja tänka till lite extra nästa gång
Citera
2016-01-01, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagluktarketchup
mycket bra skrivet du, men jag tycker du glömmer några saker.
hård självgranskning är något extremt viktigt, många som känner sig ensamma gör inte detta är jag mycket säker på (jag gjorde aldrig det själv).
ni som är ensamma, varför är ni ensamma? varför vill folk inte ha med er att göra?
när ni ställt dessa frågor, då ska ni börja kritisera er själva hårt. en av de viktigaste självkritiska frågor du kan ställa dig är: skulle jag umgås med mig själv ifall jag var en annan person som mötte mig själv?
jag kan säga att hade jag varit den jag var för 1.5 år sedan, så hade det blivit ett starkt nej.
jag skulle nog kanske säga nej idag, men finns god potential för mig idag. jag behöver bara ordna upp lite pengar först och främst.

folk håller sig inte borta ifrån dig utan anledning. om du inte sköter hygien och vanvårdar dig själv (överviktig, skär sig, går inte till frisören etc) och inte klär dig ordentligt, så kommer folk bli avskräckta ifrån att umgås med dig. varför då? jo, för och främst så vill man inte umgås med folk som sänder ut negativitet, samt att man dras till saker som påminner om en själv. varför skulle en vältränad kvinna som sköter kropp och själ, vilja umgås med en kraftigt överviktig kvinna som gör tvärtom?
i Sverige pratar man ofta om att alla får vara med, att alla är lika mycket värda och sådan smörja. verkligheten ser inte ut som sådan. skall jag vara uppriktig, är ditt utseende bland det viktigaste i det sociala samspelet. folk kommer inte ta dig seriöst om du är ful eller klär dig illa eller en kombination av både och. även om folk är snälla mot dig, så finns det någon form utav agenda i många fall (tycka synd om, ha någon att prata med ifall någon bättre inte är tillgänglig etc).

är ni ensamma, så är det i de flesta fall ert eget fel. jag brukade skylla på alla andra utom mig själv.
att leva i förnekelse är skadligt och korkat. sluta upp med sådana fasoner och ta tag i kragen. jag må låta hård och som en typiskt flashbackare, men detta är sanningen. att sitta och önska kommer ni ingenstans på. jag önskade och min önskan slog in, men den varade inte särskilt länge och gjorde i vissa fall att jag kände mig mer ensam än vad jag gör idag. inse att man får ingenting, man måste jobba för att bli förtjänt någonting. och det viktigaste av allt, var inte rädd för att vara ensam. det suger ja, men då får du mer tid till att börja tänka på dig själv och utveckla dig själv.
jag sa upp kontakten med två kompisar, det var tungt ett tag men efter några månader började jag läka mentalt. jag är långt ifrån bra ännu, men jag är definitivt en bättre människa sedan jag sluta umgås med dessa två (vi hade för övrigt mycket gemensamt, vi hade kul, men vår vänskapsrelation byggde på en "tycka-synd-om-jagluktarketchup" mentalitet, dömt att misslyckas).

"Du har inget att bevisa för någon annan, du är tillräcklig bara genom att du föddes."
sant, men känner man att man blir mer motiverad utav att bevisa för någon annan att de har fel, så är det bara bra tycker jag. jag förbättrar mig själv mycket för mig själv, men även för att visa de som tycker en jävla massa kanske ska börja tänka till lite extra nästa gång

Du har vissa poänger, men att generellt uppmuntra till mer självkritik tycker jag är dumt. Är du av åsikten att mobbning är helt ok för den utsatta sticker ut på något sätt, kanske utseendemässigt? Du tror inte att tanken att det är deras egna fel att de är ensamma och ledsna redan finns hos 99 % av dem som känner så?

Sen motsäger det inte att man givetvis ska försöka jobba med någon förändring. Ditt exempel med utseendet kan va en sån grej. Många kan hitta motivation i att se att man gör framsteg som omgivningen uppmärksammar och träning och välvårdat yttre är typiska sådana saker. Att motbevisa andra kan för en del vara en god och stark motivation, men är direkt skadligt för andra. Har vi inte alla mött någon som är för överdriven?
Jag har en bekant som jag misstänker tidigare varit utsatt och fått stark motivation av att motbevisa olycksfåglarna. Han har med det lyckats ta sig in på investmenstbank i London, men det var ett rent helvete att skriva grupparbete/umgås med honom för det enda han snackade om var hur fruktansvärt tufft det var under hans internship där. Han var för övrigt den enda som jämt dök upp i kostym. Fruktansvärt självupptagen och osympatisk i mina ögon, medan en kompis tvärtom blev superimpad. För kvaliteten på vårt arbete var det dock inte så lyckat. Jag var inte imponerad av honom iaf (och inte betygssättande lärare heller), men det kan säkert passa bättre i den hårda företagskulturen som råder där.
Andra exempel är anabola-kurande gymmare som väger all sin mat. Inga kul typer att umgås med i min erfarenhet.

Jag tror mer på TS uppmaning att försöka finna sitt kall, hitta något man brinner för. Det om något skapar motivation för mig. Och det om något attraheras andra av.
TS poäng är också att hjälpa folk att kanske kunna se saker ur andra synvinklar, att de inte är ensamma om svårigheter och därför inte dra den slutsats som många gör att det är nåt fel på dem, världen runtomkring eller både och. Så tolkar jag det i alla fall...
Citera
2016-01-01, 20:12
Medlem
jagluktarketchups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jo.vars
Du har vissa poänger, men att generellt uppmuntra till mer självkritik tycker jag är dumt. Är du av åsikten att mobbning är helt ok för den utsatta sticker ut på något sätt, kanske utseendemässigt? Du tror inte att tanken att det är deras egna fel att de är ensamma och ledsna redan finns hos 99 % av dem som känner så?

Jag tror mer på TS uppmaning att försöka finna sitt kall, hitta något man brinner för. Det om något skapar motivation för mig. Och det om något attraheras andra av.
TS poäng är också att hjälpa folk att kanske kunna se saker ur andra synvinklar, att de inte är ensamma om svårigheter och därför inte dra den slutsats som många gör att det är nåt fel på dem, världen runtomkring eller både och. Så tolkar jag det i alla fall...
mobbning är inte okej. jag tycker att man ska hjälpa människor, men då kan man ibland behöva vara lite tuffare i tonen för att nå ut. dock bör man inte uttrycka sig nedsättande. exempelvis, en tjock person påstår att han försökt gå ner i vikt gång på gång men misslyckas och skyller sen på sina gener. då kommer person 2 och säger: "Alltså, du konsumerar mer kalorier än vad din kropp gör av med. Du kanske inte tänker på det, men sådant är faktum och tror du inte på vad jag säger så kan du börja skriva ned vad du stoppar i dig och räkna ut kalorierna och sedan räkna ut vad hur många kalorier du bränner per dygn"). här ger man en kritisk förklaring, utan att vara nedsättande.
väldigt få blir hjälpa utav mobbning. det bästa sättet man kan hjälpa någon på enligt mig är att upplysa och hålla sig till sanningen (och gärna ha belägg för det).

svar på din andra fråga, nej, det tror jag inte. jag själv gick runt och skyllde allt på alla och trodde nästan att det var nog slags konspiration folk hade emot mig. det berodde ju egentligen på att jag signalerade ut osäkerhet, vanvårdning, negativitet med mera och inte kunde hantera vissa sociala situationer rätt (dock vart jag felplacerad i skolan, men jag protesterade aldrig då jag var en fegis).
underskatta inte folks dumhet och oförmåga att tänka kritiskt (ta detta från någon som var extremt korkad förut).
faktum är att folk som avviker i många fall hamnar utanför och raderas förr eller senare ut, om de inte anpassar sig. starkast överlever.

TS har rätt att man ska finna något man brinner för, det är viktigt.
men är du fortfarande en person som signalerar ut fel saker, kommer det fortfarande vara svårt som fan skaffa dig vänner, trots att du har något du brinner för. folk kommer inte att bry sig eller ta dig särskilt seriöst.
Citera
2016-01-01, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagluktarketchup
mobbning är inte okej. jag tycker att man ska hjälpa människor, men då kan man ibland behöva vara lite tuffare i tonen för att nå ut. dock bör man inte uttrycka sig nedsättande. exempelvis, en tjock person påstår att han försökt gå ner i vikt gång på gång men misslyckas och skyller sen på sina gener. då kommer person 2 och säger: "Alltså, du konsumerar mer kalorier än vad din kropp gör av med. Du kanske inte tänker på det, men sådant är faktum och tror du inte på vad jag säger så kan du börja skriva ned vad du stoppar i dig och räkna ut kalorierna och sedan räkna ut vad hur många kalorier du bränner per dygn"). här ger man en kritisk förklaring, utan att vara nedsättande.
väldigt få blir hjälpa utav mobbning. det bästa sättet man kan hjälpa någon på enligt mig är att upplysa och hålla sig till sanningen (och gärna ha belägg för det).

i slut ändan är man tjock pga av fel mat och inte kalorier, kalorier ifrån olika sorters mat påverkar oss på olika sätt.
man kan inte räkna kalorier då kalorier ifrån en pizza och kalorier ifrån grönsaker påverkar oss olika vare sig du äter precis lika mycket kalorier som i en pizza som i grönsaker,

kalorier är nog den största lögnen media har fått folk att tro på, för att se det som att det är DITT fel till varför du är tjock och inte pga av du äter skräp mat, som dem stora företagen påtvingar folk igenom extremt smart marknadsföring.

Sedan missbrukar man mat, alkohol eller droger för att man är just ensam, och man försöker fylla ett hål av tomhet som endast kan fyllas med kärleksfulla relationer, och dennsa ensamhet är så klart skapad för att skada människor.
Citera
2016-01-02, 00:07
Medlem
För att inte gå för långt OT: Kul att det fungerat för dig att va självkritisk och att du lyckats göra varaktiga förändringar. (Jag tror väl inte det kanske är rätt väg för majoriteten, men vad vet jag. Jag är knappast psykolog. Lite trist attityd tycker jag dock du har och förutsätter att folk är dumma och saknar självinsikt mm.)

Jag hoppas folk hade ett bra nyår och om inte annat att 2016 blir bättre. Det är aldrig för sent att göra förändringar och vad ni kommer ångra mest i framtiden är om ni inte ens försökte. Det finns gott om omtänksamma och kloka människor i världen som man kan få hjälp utav. Lycka till! <3
Citera
2016-01-22, 00:25
Medlem
Det här är precis vad jag behöver i 2016, fyfan vilken bra tråd, och tack till dig om skrev den! Kommer vara oändligt tacksam till dig då förmodligen kommer tänka på detta i framtiden! Tack!
Citera
2016-01-24, 18:14
Medlem
Åh, va fint skrivet! Gläääädje
Citera
2016-01-30, 20:44
Medlem
Tack för ett givande inlägg i dagar av otrolig tankspriddhet & oro.
Citera
2016-01-31, 14:18
Medlem
.Chloes avatar
Fruktansvärt bra text, tack så mycket för mer insyn!
Citera