Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-12-22, 18:22
  #1
Medlem
Politice-Rectams avatar
http://www.boston.com/news/local/201...e2I/story.html

En väldigt svår dilemma måste jag säga. Om man har en julgran i ett klassrum tvingar man religion på barn i en skola utan opt-out-möjlighet. Kanske kunde man sätta granen i ett separat rum.
Citera
2015-12-22, 18:50
  #2
Medlem
Bo-Charlies avatar
Nej, nu räcker det!! *ont i magen*

Kränkthet borde förbjudas NU. Blir så trött på detta. Om mänskligheten nu ska hålla på och blanda ihop hela jordens befolkning så måste kränkthet bli straffbart.

Såg en rolig insändare från en man som skämtsamt föreslog att snögubbar bör förbjudas eftersom att deras vita tjocka utseende var kränkande för honom 😊
Citera
2015-12-22, 18:57
  #3
Medlem
Frixys avatar
????? Hur i hela helskotta kan en liten rosa gran tvinga på barn religion?? Jesus (!) va trött jag blir av att läsa detta.
Citera
2015-12-22, 19:00
  #4
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Politice-Rectam
http://www.boston.com/news/local/201...e2I/story.html

En väldigt svår dilemma måste jag säga. Om man har en julgran i ett klassrum tvingar man religion på barn i en skola utan opt-out-möjlighet. Kanske kunde man sätta granen i ett separat rum.
Vad hon säger i videon i länken är verkligen så rätt!

Vadå dilemma?
Är en GRAN en religiös symbol??
Citera
2015-12-22, 19:03
  #5
Moderator
Meijis avatar
Skulle en rosa plastgran med prydnader i form av bl.a. små katter vara en religiös symbol?

http://www.foxnews.com/opinion/2015/...tmas-tree.html
Citera
2015-12-22, 19:07
  #6
Medlem
Bengrots avatar
Helt sjukt, det är ju inte ens en julgran.
Citera
2015-12-22, 19:18
  #7
Medlem
_RHCP_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Vad hon säger i videon i länken är verkligen så rätt!

Vadå dilemma?
Är en GRAN en religiös symbol??

Granen är en symbol från julfirandet, som kristna tror handlar om Kristendomen men egentligen är stulen från Hedendomen.
Citera
2015-12-22, 20:06
  #8
Moderator
Humbugs avatar
Framgår det i videon att invandrare i USA blir kränkta? Vilka invandrare i så fall? Det som gör mig lite fundersam är ju att USA är ett land bestående av invandrare.
Jag tycker istället att det låter som att skolan försöker tillhandahålla utbildningslokaler fria från religiösa symboler, vilket ju handlar om att inte utöva religiös påtryckning på eleverna, inte helt olikt mot hur vi har det här. Sedan kan man diskutera huruvida en gran är en religiös symbol, men den ingår iallafall i en religiös rit.
__________________
Senast redigerad av Humbug 2015-12-22 kl. 20:10.
Citera
2015-12-22, 20:07
  #9
Medlem
Meeis avatar
Citat:
It just seems that in our quest to be tolerant of everything, we’ve become intolerant to everything

Går verkligen inte säga det mycket bättre än sådär. Vet inte om internet gör det men folk blir upprörda för minsta lilla och finns det så mycket som en person som känner sig utanför ska allt bort.
Citera
2015-12-22, 20:07
  #10
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Stödjer förslaget om det också innebär att slöjor förbjuds i skolorna eftersom de är mer religiöst laddade än julgranar.
Citera
2015-12-22, 20:18
  #11
Medlem
missmones avatar
Ärligt talat så hade även jag blovit kränkt av en rosa Hello Kitty gran. Bra jobbat för en gångs skull.
Citera
2015-12-22, 20:25
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Framgår det i videon att invandrare i USA blir kränkta? Vilka invandrare i så fall? Det som gör mig lite fundersam är ju att USA är ett land bestående av invandrare.
Jag tycker istället att det låter som att skolan försöker tillhandahålla utbildningslokaler fria från religiösa symboler, vilket ju handlar om att inte utöva religiös påtryckning på eleverna, inte helt olikt mot hur vi har det här. Sedan kan man diskutera huruvida en gran är en religiös symbol, men den ingår iallafall i en religiös rit.
Vad skulle det vara för rit? Att köpa julklappar? Nä inte mycket religiöst över vare sig julklappar eller gran inte. De allra flesta pyntar med granar, ljusstakar etc bara för att det är tradition och att det blir lite fint i mörkret. Reliöst är det då rakt inte för de allra flesta, bara tradition.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback