2015-12-23, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martismian
Tack för svaret!

BMW har jag också tänkt på, men är inte de svindyra att serva och reparera? Även dyra försäkringar?
En kamkedja håller väl dessutom 1000 gånger bättre än en kamrem?
En sanning med modifikation, kamremmen är generellt helt problemfri om man bara byter den i rätt tid. Det finns en anledning till att VW och Audi gått tillbaka till kamrem efter att ha haft kedja i många år. Kedjorna strulade helt enkelt, samma problem som Mercedes och BMW har med vissa av sina motorer.
Citera
2015-12-23, 21:15
Medlem
fan vad ni snackar skit här inne. Kolla denna länken, i och för sig från tyskland, men kan ni hitta någon Audi på listan över bilar med mest fel? Däremot finns det flera Audi-modeller på listan med minst fel. Tror att merparten av ni som sågar audi är avundsjuka för att ni sitter där med eran toyota Corolla från 1999.
Till TS, i den prisklassen du siktar in dig på handlar det krasst om att ha tur om du ska hitta en bra bil. Skulle dock rikta in mig på en diesel, a4-modell.
När det gäller bilar som är 4-5 år finns det inte mindre än sex bilar av tio som är från VAG-koncernen (räknar dit Porsche där) varav audi a4 ligger på plats sex. Bilar som är 0-3 år gamla finns det två Audi-modeller på listan, a3 och q5.
Så mitt råd till TS är att sök efter statistik, lita inte på bittra FB-användare.
Citera
2015-12-23, 21:37
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
fan vad ni snackar skit här inne. Kolla denna länken, i och för sig från tyskland, men kan ni hitta någon Audi på listan över bilar med mest fel? Däremot finns det flera Audi-modeller på listan med minst fel. Tror att merparten av ni som sågar audi är avundsjuka för att ni sitter där med eran toyota Corolla från 1999.
Till TS, i den prisklassen du siktar in dig på handlar det krasst om att ha tur om du ska hitta en bra bil. Skulle dock rikta in mig på en diesel, a4-modell.
När det gäller bilar som är 4-5 år finns det inte mindre än sex bilar av tio som är från VAG-koncernen (räknar dit Porsche där) varav audi a4 ligger på plats sex. Bilar som är 0-3 år gamla finns det två Audi-modeller på listan, a3 och q5.
Så mitt råd till TS är att sök efter statistik, lita inte på bittra FB-användare.
Nja. En Volvo -98
Men säger listan något om kostnader i samband med fel?
Tio rasade växellådor är ex värre än 100 trasig knappar i instrumenteringen.
För just växellådor har varit ett problem för Audi.
Citera
2015-12-23, 22:57
Medlem
Citat:

Vilken länk?

Denna tycker jag är mer intressant;
http://teknikensvarld.se/12-tickande...pp-med-116688/

Tyvärr har just Audi/VW haft otroligt mycket problem med motorerna, främst med kedjorna men även med annat.
Citera
2015-12-24, 00:04
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Hej FB!

Jag funderar på att köpa en Audi A4-A6, årsmodell 07 och uppåt. Planerar att isåfall lägga mellan 80-100.000 på bilen. Men skulle behöva lite hjälp med att få veta hur bra Audis bilar är egentligen. Jag har hört mycket bra, men också endel dåligt; dyr service, problem med tfsi motorn, kamaxlar och kamkedjor.
Är detta vanliga fel? Hur mycket kostar det att fixa isåfall?
Hade du köpt en Audi? Om inte, vad skulle du köpt istället?
Kan inte alls mycket om bilar så all hjälp jag kan få är uppskattad!

Tack på förhand.

Som du säkert märker dyker det alltid upp en armada av Audihatare som vill få alla Audi att framstå som gigantiska problembarn med krånglande motorer och överlag tveksam kvalitet. Så är det naturligtvis inte, då skulle inte Audi sälja som de gör worldwide. Det är kvalitetsbilar som har problem som finns hos i princip alla bilmärken. Gissningsvis handlar det mycket om den svenska avundsjukan, även om det aldrig skulle medges.

Kan tillägga att jag haft halvdussinet Audi från sent 90-tal fram till de senaste årsmodellerna och varit väldigt nöjd med dem allihopa. Men jag har också haft BMW, Saab, Ford, VW, Seat, Lotus m.fl och har egentligen varit nöjd med dem allihopa. Saaben hade dock en del mystiska fel som inte ens två olika Saab-verkstäder kunde åtgärda (motorlampan lyste i tid och otid - oklart varför + att den ibland bara vägrade starta - också oklart varför).

Men jag kör inte Audi för närvarande, så jag talar inte i egen sak.
Citera
2015-12-24, 08:36
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Som du säkert märker dyker det alltid upp en armada av Audihatare som vill få alla Audi att framstå som gigantiska problembarn med krånglande motorer och överlag tveksam kvalitet. Så är det naturligtvis inte, då skulle inte Audi sälja som de gör worldwide. Det är kvalitetsbilar som har problem som finns hos i princip alla bilmärken. Gissningsvis handlar det mycket om den svenska avundsjukan, även om det aldrig skulle medges.

Kan tillägga att jag haft halvdussinet Audi från sent 90-tal fram till de senaste årsmodellerna och varit väldigt nöjd med dem allihopa. Men jag har också haft BMW, Saab, Ford, VW, Seat, Lotus m.fl och har egentligen varit nöjd med dem allihopa. Saaben hade dock en del mystiska fel som inte ens två olika Saab-verkstäder kunde åtgärda (motorlampan lyste i tid och otid - oklart varför + att den ibland bara vägrade starta - också oklart varför).

Men jag kör inte Audi för närvarande, så jag talar inte i egen sak.
Har inte ett dugg med avundssjuka att göra. Om någon ställer frågan om ett specifikt märke så vill man ha svar o då både negativt o positivt.
Om du inte tål att man nämner kvalitetsbrister på det fina märke du fastnat för är ditt problem för att du höjer märket till skyarna.
Alla märken har sina problem. Frågar någon om Audi så tar man upp deras problem utan att börja,prata,om att Volvo o BMW har andra problem.
För mig har Audi två brister som kanske bara finns på vissa modeller.
Växellådan är ett känt problem. Att den dricker en liter olja på hundra mil är även det ett problem.
Som ickeexpert på Audi gör detta att det märket har brister enl mig.

Om du tror att jag är avundssjuk de som får fylla olja eller har rasade växellådor så har du en konstig syn på människor.
Citera
2015-12-24, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hösten
Vilken länk?

Tyvärr har just Audi/VW haft otroligt mycket problem med motorerna, främst med kedjorna men även med annat.
sorry glömde visst klistra in den:
http://www.vibilagare.se/nyheter/bil...-och-minst-fel
Citera
2015-12-24, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hösten
Vilken länk?

fast enligt den undersökningen har alla märken problem, det vill säga alla som har kamkedja istället för kamrem. Fast att audi har haft problem med sin 3,2 är ingen hemlighet, men att såga märket längs fotknölarna som somliga här inne gör på grund av denna motor är inte rätt
Citera
2015-12-24, 09:39
Medlem
Sitter på en A6 från 08, bra bil och helnöjd, köpte beg av bilfirma. Hade varit firmabil innan men bra körd. Olja visst 2 ggr per år plus service får man hälla i. Hade osis att en balk i motorhuven gick sönder eller mer en mutter eller något som kracha servon vilket gick på 15-20 papp men förutom det en underbar bil, min bästa någonsin.

Oavsett vilken bil kan skit hända, men Audi är en bra bil och har inte mer fel än andra bilar.

Har polare med BMW som haft betydligt mer problem än jag....
Citera
2015-12-24, 09:49
Medlem
Audi/VW gillar verkstäder och är fula. Kan man stå t med det så går det väl för sig.
Citera
2015-12-24, 09:53
Medlem
Citat:
sorry glömde visst klistra in den:
http://www.vibilagare.se/nyheter/bil...-och-minst-fel

Problemet med den statistiken är att den räknar baseras på bilprovningens siffror, och där fångas inte den typ av fel jag syftar på upp.

Det finns massor av statistik kring motorproblemen de har, även om de i många fall är kopplade till specifika motorer såsom 3.2 och TFSI
Citera
2015-12-24, 11:53
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Hej FB!

Jag funderar på att köpa en Audi A4-A6, årsmodell 07 och uppåt. Planerar att isåfall lägga mellan 80-100.000 på bilen. Men skulle behöva lite hjälp med att få veta hur bra Audis bilar är egentligen.
Är detta vanliga fel? Hur mycket kostar det att fixa isåfall?
Hade du köpt en Audi? Om inte, vad skulle du köpt istället?

Ur hållbarhetssynpunkt och driftsäkerhetssynpunkt så är en Audi A4 eller A6 inte ett jäkla dugg bättre än en Skoda Octavia av samma årsmodell.

Från mitt "verkstadsperspektiv" så är en Hyundai mer premium än en Audi.

Men visst, jag kan mycket väl tänka mig att köpa en ny Audi, men när bilen närmar sig fem år så säljer jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in