• 1
  • 2
2015-12-22, 17:25
Medlem
Hej FB!

Jag funderar på att köpa en Audi A4-A6, årsmodell 07 och uppåt. Planerar att isåfall lägga mellan 80-100.000 på bilen. Men skulle behöva lite hjälp med att få veta hur bra Audis bilar är egentligen. Jag har hört mycket bra, men också endel dåligt; dyr service, problem med tfsi motorn, kamaxlar och kamkedjor.
Är detta vanliga fel? Hur mycket kostar det att fixa isåfall?
Hade du köpt en Audi? Om inte, vad skulle du köpt istället?
Kan inte alls mycket om bilar så all hjälp jag kan få är uppskattad!

Tack på förhand.
Citera
2015-12-22, 17:38
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martismian
Hej FB!

Jag funderar på att köpa en Audi A4-A6, årsmodell 07 och uppåt. Planerar att isåfall lägga mellan 80-100.000 på bilen. Men skulle behöva lite hjälp med att få veta hur bra Audis bilar är egentligen. Jag har hört mycket bra, men också endel dåligt; dyr service, problem med tfsi motorn, kamaxlar och kamkedjor.
Är detta vanliga fel? Hur mycket kostar det att fixa isåfall?
Hade du köpt en Audi? Om inte, vad skulle du köpt istället?
Kan inte alls mycket om bilar så all hjälp jag kan få är uppskattad!

Tack på förhand.

Vilket motoralternativ är du ute efter? 2 litersmotorn kan dra en del olja och köper du modellen med kamkedja ska du byta olja och filter ofta, var 1000:e mil är bra.

Servar du på Audiverkstad blir det lite dyrare men det finns mängder med ickemärkesverkstäder att välja på.
Citera
2015-12-22, 18:15
Medlem
Obviuss avatar
Skulle inte lagt en krona på Audi eller någon utav folkvagnarna om jag var du.. Tänk på att Audi är en del av Volkswagen koncernen och inget av dessa är något att lita på.

Varför?:

* Massor med Elektroniska fel i dessa bilar speciellt på årsmodellerna 03 uppåt (var heller inte mkt bättre tidigare).

* Dyra delar

* Kostar en del att äga, dyr Skatt och försäkring

* Problem med kamkedjor (om du nu köper en med kamkedja.)

Vet att jag glömt en del nu men det finns mycket mer man kan skriva om dessa skitmärken..
Jag kan erkänna att Audi gör riktigt snygga bilar men det håller inte i längden helt enkelt!

Jag skriver nu av egen erfarenhet dels bilar jag ägt och dels bekanta som ägt och jag har även läst en massor om just Audi och det är skrämmande! GOOGLA!

Om jag skulle rekommendera dig bra ekonomiska bilar som håller i längden så skulle det vara Japanska bilar utan tvekan! Nackdelen med japanska bilar är att de har dåligt med rostskydd vilket går att lösa med en rostskyddsbehandling för några tusenlappar.

Kolla på dessa:

1. Toyota ( Namnet säger allt, Sveriges nöjdaste bilägare )
2. Lexus ( Lite dyrare då dessa är lyxvarianter av Toyota )
3. Subaru ( Håller i alla väder, pålitlig som fan! )
4. Nissan ( Har ägt , Primera, Almera, Note, Qashqai, RIKTIGT BRA BILAR! )
5. Mazda ( Speciellt de nya senare karosserna )
6. BMW ( Tusen gånger bättre än Audi )
7. Mercedes ( Klass, komfort, körglädje )

Vill du ha det lite billigare men ändå helt okej bil:

1. Kia ( Ceed, sorento, sportage ) ( 7 års nybilsgaranti )

Hoppas du fått lite o gå på! och lycka till!
Citera
2015-12-22, 20:03
Medlem
k0rv3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obvius
Skulle inte lagt en krona på Audi eller någon utav folkvagnarna om jag var du.. Tänk på att Audi är en del av Volkswagen koncernen och inget av dessa är något att lita på.

Varför?:

* Massor med Elektroniska fel i dessa bilar speciellt på årsmodellerna 03 uppåt (var heller inte mkt bättre tidigare).

* Dyra delar

Vet att jag glömt en del nu men det finns mycket mer man kan skriva om dessa skitmärken..
Jag kan erkänna att Audi gör riktigt snygga bilar men det håller inte i längden helt enkelt!

Jag skriver nu av egen erfarenhet dels bilar jag ägt och dels bekanta som ägt och jag har även läst en massor om just Audi och det är skrämmande! GOOGLA!

Om jag skulle rekommendera dig bra ekonomiska bilar som håller i längden så skulle det vara Japanska bilar utan tvekan! Nackdelen med japanska bilar är att de har dåligt med rostskydd vilket går att lösa med en rostskyddsbehandling för några tusenlappar.

Kolla på dessa:

Dyr skatt? 2700 / år på A4an med 2.0l TDI 177hk och quattro. Volvos 2.4D ligger väl en bra bite över 4k. Så tycker då det inte är så farligt. Min S60 med 2.4l 140hk bensinare ligger ju på 2500 per år i skatt!

Nu ska jag inte uttala mig om äldre Audis. Men farsan är nu på sin andra A4a sen -07 men han har köpt båda nya. Men han har vart hur nöjd som helst och kollar nu på sin tredje. Men som sagt så har jag ingen aning om hur dem är efter ett par år.
Citera
2015-12-22, 20:24
Medlem
Provocative2.0s avatar
Jag låter bli allt från VAG även om jag gav dem en chans i höstas. Men deras kvalitet är inget jag litar på. Självklart har de nöjda ägare. Det har alla märken o hellst om ägaren betalat dyrt i inköp. Då talar de gärna lågt om dyra reparationskostnader.
Citera
2015-12-22, 22:38
Medlem
Upphottad VW, stay away. Får du tag på någon med Audi-motor så kanske det kan vara intressant - dvs. före 2000. Jämfört med andra märken i koncernen så är det väldigt trevliga inredningar; men allt annat brister i kvalitet.
Senast redigerad av Al-ex-poo 2015-12-22 kl. 22:42.
Citera
2015-12-23, 00:02
Medlem
Jag instämmer i kören, trots vacker design hade jag köpt vilken annan bil som helst, framför en Rinkeby-Passat. Vill man ha design och premium finns BMW, Mercedes och även Lexus. Audi är inte en produkt som på något sätt motsvarar priset, mycket krångel för pengarna
Citera
2015-12-23, 00:17
Medlem
Patrik2108s avatar
Vill man ha en rosthög så köp BMW eller Mercedes. Har man en lite äldre modell får man ständigt vara rädd att besiktningsmannens släga skall försvinna in i nåt rosthål.
Citera
2015-12-23, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obvius

Varför?:

* Dyra delar

Kolla på dessa:

Tack för svaret!

BMW har jag också tänkt på, men är inte de svindyra att serva och reparera? Även dyra försäkringar?
En kamkedja håller väl dessutom 1000 gånger bättre än en kamrem?
Citera
2015-12-23, 08:36
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martismian
Tack för svaret!

BMW har jag också tänkt på, men är inte de svindyra att serva och reparera? Även dyra försäkringar?
En kamkedja håller väl dessutom 1000 gånger bättre än en kamrem?

På en BMW ja. Jag gjorde en service av vår BMW i höstas..gick på ca 5K, så det är väl rätt rimligt. Försäkringen kostar ca 8K/år helförsäkrat på mig (man, mellan 30-40 år)
Citera
2015-12-23, 08:43
Medlem
zxcvb45s avatar
Enligt min erfarenhet så är BMW ett bättre val, dock dyra att serva och fixa osv, men audi tycker jag är helt klart sämre bilar, om man nu vill ha tyskt så rekommenderar jag BMW framför audi.
Citera
2015-12-23, 09:17
Medlem
Audi/VAG/Skoda kommer nog aldrig stå på min uppfart. Även om en A4 Quattro säkert är en bra bil men dem har så mycket småfel..

Köp hellre en Bmw 3 serie dem verkar stabila bilar och ändå sportiga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in