Citat:
Ursprungligen postat av
lampros
Jag läser av princip inte DN. Ni som gör det och läst artikeln, vad säger den om Motpol? Det vore trevligt att höra. Kolla dagskursen liksom. På en skala, hur kontroversiell är denna identitära tankesmedja i december 2015?
Bland annat detta skrivs i artikeln om motpol:
"Hur ser du på åren i Nordiska rikspartiet i dag? (fråga till Patrik Ehn)
– Jag säger som Edith Piaf: ”Jag ångrar inget!”
– Att vara med i partier är generellt lärorikt. Jag hade inte gått med i Nordiska rikspartiet i dag men jag vill inte ha det ogjort.
Patrik Ehn var en central gestalt i SD fram till uteslutningen 2013. Partiets representant i kyrkomötet. En av fem aktiva i valberedningen (enligt egen uppgift).
När Gustav Kasselstrand engagerade sig i SD under åren på Handelshögskolan i* Göteborg var Patrik Ehn vice ordförande.
När Ehn uteslöts twittrade Kasselstrand: ”Allt stöd till Patrik Ehn!”.
– Vi träffas inte längre, men jobbade tight ett antal år, säger Gustav Kasselstrand. Min relation med Patrik är vänskapsmässig. Vid tiden för uteslutningen var jag kritisk för att jag tyckte det var otaktiskt av partiet. I dag har Patrik valt en annan väg.
Fakta. Identitära rörelsen
Mattias Karlsson, gruppledare i SD, har upprepade gånger utmålat kretsen runt sajten Motpol som ett nyfascistiskt nätverk med kopplingar till den identitära rörelsen. Det är ett samlingsnamn på politiska grupper i Europa som motsätter sig mångkulturalism och invandring och som vill se samhällen definierade utifrån identiteter. Etnicitet är en central del av identiteten, hävdar anhängarna. Daniel Friberg, grundare av Arktos och Motpol, har bidragit till att sprida den identitära läran till Sverige. I sin nya bok ”Högern kommer tillbaka” skriver Friberg att etnisk identitet i dag är en naturlig utgångspunkt för politisk organisation.
Det finns beröringspunkter mellan Sverigedemokraternas ungdomsförbund (SDU) och den identitära rörelsen. SDU:s presentationsfilm ”SDU: Salute to the European youth” är en pastish på filmen ”A Declaration of War From the Youth of France” från Generation Identitaire.
SDU:s syn på svenskhet ligger nära den identitära rörelsens definition. Jessica Ohlson, ordförande för SDU, säger att ens identitet bestäms av det kulturella och etniska arv individen bär med sig från sina föräldrar. Människor kan inte förändra sig om de flyttar till ett annat land, hävdar hon. Ett synsätt som skiljer sig från SD:s idé om öppen svenskhet, där tanken är att man ska kunna uppgå i det svenska folket om man lämnar sin ursprungskultur.
Kasselstrand syftar på att Ehn har börjat skriva för Motpol. Ehn är sajtens redaktör. SD:s gruppledare Mattias Karlsson har beskrivit kretsen kring Motpol som ”neofascistisk” och ”anti*semitisk”.
– Motpol har väldigt högt i tak ideologiskt, säger Gustav Kasselstrand. Större frispråkighet. De torgför åsikter som inte ryms inom SD. Om det kom ett uteslutningsärende mot Patrik i dag hade det inte gått att försvara honom.
På Motpol skriver Patrik Ehn gärna om den tyska radikalkonservatismen. Författare och tänkare verksamma på 30-talet, ofta sprungna ur burgna familjer, motståndare till demokrati. Den intellektuella tradition som Patrik Ehn hoppas att Gustav Kasselstrand och William Hahne ska återuppväcka i Sverige.
En fantasi med viss verklighetsförankring. Hahne och Kasselstrand är inga filosofer. Men ikläder sig stilen. De förknippas gärna med intellektuella, oavsett om dessa sprider antisemitism.
I William Hahnes styrelseförslag till SD Stockholm ingick idé- och lärdomshistoriker Jan Olof Bengtsson, som skrivit på sin blogg att ”judiska vänsterorganisationer och individer” ligger ”bakom den politiska korrektheten, multikulturalismen och massinvandringen i västerlandet”.
Jan Olof Bengtsson undervisade vid Lunds universitet en gång per termin fram till våren 2015 då hans ideologi uppdagades, enligt prefekten.
Patrik Ehn uppmuntrar Hahnes och Kasselstrands intellektuella rollspel.
Ehn uteslöts ur SD delvis för att ha rekommenderat SDU att läsa radikalkonservativ litteratur.
– SD har ju blivit ett slags NSDAP (National*socialistiska arbetarpartiet), ett massparti som suger åt sig väldigt stora grupper, ungefär samma socialgrupper som lockades av Hitler, säger Ehn.
– De radikalkonservativa kom från officerskretsar och hade preussisk överklassbakgrund. De befann sig höger om nationalsocialismen och betraktade Hitlerrörelsen som brutal och plebejisk. Lite samma position som William och Gustav har gentemot Åkesson och Karlsson. Ja, 30-talet var en spännande tid. Vår tid är också spännande.
Själv säger Gustav Kasselstrand att han är trött på att stämplas som fascist.
– Jag hade aldrig hört talas om ”neofascismen” innan Mattias Karlsson satte igång att skriva *Facebookinlägg om det. Föreställningen om att vi skulle vara så radikala kommer från partiet. Och så går vissa journalister på det, som tror man är radikal bara för att man bor i Stockholm. Människor som inte befinner sig på samhällets botten – varför röstar de på SD!?"