Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-30, 14:27
  #109
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Ja, numera är utbudet tämligen identiskt var man än går. Och dessutom finns det mesta på nätet.
Så är man inte svårt sällskapssjuk och inte kan ordna det på annat sätt än att åka iväg till ett köpcentrum så handlar man på nätet.

Och det bör blir köpcentrumens död. Kanske inte till 100%. Och köpcentrumen får då ändra profil till att bli terapicentrum för sällskapssjuka.
Nja, om jag är sällskapssjuk så går jag på puben. Finns alltid trevligt folk dit jag brukar gå. Känner jag bara för att vara bland folk utan att prata med någon så går jag till ett kafé eller restaurang. Sällan kul folk att titta på köpcentrum.

Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Det har jag lite svårt att förstå. Köpcentrum i utkanterna har fördelen att det går ganska bra att köra dit. Och hitta parkeringsplats lätt. Ofta är det när man skall köpa något som inte passar att ta via posten som man åker iväg. (Ofta går det i sig att få hemskickat men då skall leveranserna nödvändigtvis komma när man är på jobbet. Där finns en förbättringspotential).

Men att gå några stackars meter har jag aldrig upplevt som ett bekymmer. Är man inte svårt rörelsehindrad om man upplever det?
Nej då, har inga problem med att gå, men ett exempel på köpcentrum jag ogillar är Allum i Partille utanför Göteborg. Rätt stort och man får springa benen av sig för att ta sig från ena ändan till andra. Lite liknande med Frölunda Torg, även om de har ett bättre utbud. Sisjön gillar jag dock ganska bra. Går gör jag helst ute på stan eller i skog och mark, inte för att vallas runt bland olika butiker.

Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Oklart vad du menar exakt med babianfria. Men om du menar förekomst av invandrare så är inte innerstaden särskilt fri. Snarare tvärtom.

Beror lite på var man rör sig. I Göteborg är det f f a Nordstan som är manifesterat av dessa ung-hannar som stökar runt, medan om du rör dig mot Kungsgatan och Avenyn så är det betydligt färre av den arten. I Linné finns de knappt alls.
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Folk kommer att fortsätta att röra sig både på fysiska och digitala mötesplatser.
E-handeln är inte mer revolutionär än vad postorder var redan för många decennier sedan. Ok, fördelen är förstås att det inte behövs en gigantiskt tjock katalog för att beskriva allt som finns på nätet, och någon dag i postgång sparar man också.
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Jo, det är stor skillnad. Jag har varit med om båda.
* Det är mycket lättare att hitta varor.
* Det är lättare att hitta alternativen.
* Man får reda på mer specifikationer.
* Man kan få bedömningar från tidigare kunder.
Postorder förr levde på att man tillhandahöll tillgänglighet. Utbudet i städerna var ganska skralt.
Riktigt så är det inte längre.

Nyligen köpte jag en ny laptop. Jag hade då två alternativ. Svänga förbi en butik i närheten. Prata med någon okunnig säljare.
Eller kolla på nätet efter utbud och specifikationer. Och beställa den som matchade bäst. Och hämta på utlämningsstället. (Och på nätet har jag enkelt tillgång till ytterligare information om jag skulle behöva det. T ex benchmark för grafikprocessor).

För mig är det ett enkelt val.

Det motsatta valet görs väl då av den som är så uttörstad på sociala kontakter att man behöver gå och prata med en säljare. Då måste livskvalitén vara ganska deprimerande.
Jo, när jag köper elektronikprodukter eller andra kapitalvaror så läser jag på ordentligt innan. Inte fasen litar jag på en säljare. Jag jämför på nätet och läser på, jag tar reda på vad som är bäst, genom tidigare reviews, i digitala facktidningar, vad andra skriver och säger osv. Ska jag t ex köpa en cykel så läser jag på ordentligt innan, samma sak med en TV. Men jag tycker det är lite kul att lära mig saker med.
Ibland beställer jag på nätet, och ibland köper jag i fysisk butik,men då har jag bestämt mig innan jag går innanför dörrarna vad jag ska ha, och fan ta den som försöker lura på mig extraförsäkringar och annat dravel.
Citera
2018-07-30, 17:08
  #110
Medlem
Egentligen är det nog dumt att vi använder ordet köpcenter, och vi borde kanske helt enkelt prata om center istället. Numer hamnar ju vårdcentraler, bibliotek, gym etc. på dessa ställen, så som jag beskrev, så är de dagens fysiska mötesplatser.

När det gäller e-handel så vill jag minnas att det var nån landsortskommun i Värmland/Västmanland som hade de flitigaste e-handelsutnyttjarna. Och det är klart, därifrån är det bökigt att nå befolkningscentra, och postväsendets "subventionerade" leveranser utnyttjas gärna. Men sitter man i ett (stor)stadsområde, som allt fler gör till följd av urbaniseringen, så måste man ju ändå röra på benen, så "meransträngningen" att gå till ett "center" istället för att sitta framför datorn, kanske inte ens är en ansträngning, utan snarare ett sundhetstecken.
__________________
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-07-30 kl. 17:10.
Citera
2018-07-30, 19:08
  #111
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
24 000 m2 Mölndal Galleria öppnar den 27 september:
http://molndalgalleria.se/

"I Mölndal bor omkring fyra procent av länets nästan 1,7 miljoner invånare. Under 2017 hade Mölndal den procentuellt största folkökningen jämfört med övriga kommuner i länet."

"Mölndals folkbokförda befolkning ökade med 1 656 personer under 2017, av dessa [totalbefolkningen - min anmärkning] var 33 022 kvinnor och 33 099 män, vilket var 531 personer fler än 2016 års rekordstora folkökning."
https://www.molndal.se/startsida/kom...efolkning.html

=>
Över 2% befolkningsökning på ett år.

Den nya Gallerian i Mölndal tror inte jag är något problem, det är ju i princip bara en ordentlig upprustning av Mölndal C, vilket verkligen var på tiden, dessutom byggs det även kontor och bostäder, men om man tar ett annat lokalt exempel som snart är färdigt, Kongahälla i Kungälv så tycker jag det är en rätt skev grej. Man måste göra skillnad på externa handelsplatser och köpcentrum, de förstnämnda är de som kommer få störst problem. Kungälvs nya resecentrum är dock riktigt nice, även om jag bara kollat in det i förbifarten.

Mark Isitt skrev en enligt mig rätt bra krönika om Kungälvs stadsplanering, långa krönikor om alla kranskommunerna till GBG skall jag väl nämna, ganska så läsvärda.
Citat:

Kungälv är en genomfart. ”E6:an mini” kallad. När det är stopp på motorvägen väster om staden är det här man smiter igenom. Du ger blinkers i höjd med Akzo Nobels perkolatorputtrande kiselsyrasolväteperoxidalkalianläggning, bränner förbi Vikingagrillen som är ett gatukök men ser ut som en Medici-villa – på den rusticerade fasaden i råkilad granit görs reklam för räkmacka och kaffe – fräser över Nordre älv på en rostig standardbro från trafikverket, tvingas väja för någon ogräsbelupen ruin och en gammal kyrka, men sedan kan du cruisa, glida, rinna rakt genom den långsträckta staden och ut på Marstrandsvägen utan att överhuvudtaget notera att du just passerat 900 år av svensk historia.

[...]

Det är här staden fortfarande ligger, inkilad på en smal remsa mellan Fontin och Nordre älv. Eller rättare: inkilad mellan Fontin och Göteborgs kex, kexfabriken som huserar bakom ett tre meter högt Gunnebostängsel pyntat med silverglänsande volang av Nato-taggtråd. Rent fästningslik. Med den skillnaden att Bohus fästning – byggnadsverket som givit namn till hela länet – har 40 000 besökare per år och Bräckboden har 180 000.

[...]

Men mätt i stadsliv är det tre ljusår.

I norr är det stort och tvärsäkert och rationellt och – om man så vill – väldigt Morgan Perssonskt. I söder är det … nästan ingenting. Och den dag Kongahällaområdet står klart kommer där att finnas ännu mindre – den handlare på Västra gatan som inte oroar sig över framtiden existerar inte.

Utvecklingspartiets ”grej” riskerar bli pastej.

Och detta trots att Västra gatan, Östra gatan och Gamla torget bildar en treenighet som få nordiska städer kan matcha. Att flanera längs det knappt två kilometer långa stråket, flankerad av intakt 1700- och 1800-tals bebyggelse i två plan, är en rent Elsa Beskowsk upplevelse. De ornamenterade fasaderna följer gatans minsta vink, böljar i höjd- och sidled, leder dig genom en prisma av buteljgrönt, marsipanrosa, petroleumblått, majsgult, granitgrått, falurött…

Jämfört med Kongahälla framstår detta, paradoxalt nog, som supermodernt. Här finns inga motorvägar eller storköp. Inga snabbt ihopmonterade bostadsområden med kladdiga gummifogar. Västra och Östra gatans snäva mått (runt sju meter breda) uppmuntrar istället till gångfart.

[...]

Vad man snarare kan förvånas över är att resten av Västra gatan förblivit så sömnig. Varför har inte folklivet tillåtits spilla över på den gamla stadsdelen? Varför är stadens absolut mest trivsamma miljöer åderlåtna på verksamheter? Var finns restaurangerna och kaféerna? Var finns de kulinariska upplevelserna i autentiska miljöer som man hittar i överflöd i exempelvis Visby och Svaneke?

Kan det vara så att Kungälvs styrande inte ser potentialen, inte förstår att satsa?

Inte alls, hävdar Morgan Persson bestämt.

”Jag vill skapa Haga-känsla där inne! Mötesplatser!”

Det ämnar han göra genom att locka de skrymmande kedjorna till Kongahälla, förklarar han, för att på så vis renodla det unika arvet.

Boi-oi-oi-oi-oi-oi-oi-ng!

Vad var det för ljud?

Det var Kungälv som gick av på mitten.
__________________
Senast redigerad av Eaglesandshit 2018-07-30 kl. 19:13.
Citera
2018-07-31, 05:01
  #112
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Nyligen köpte jag en ny laptop. Jag hade då två alternativ. Svänga förbi en butik i närheten. Prata med någon okunnig säljare.
Eller kolla på nätet efter utbud och specifikationer. Och beställa den som matchade bäst. Och hämta på utlämningsstället.
Det finns ett tredje alternativ. Gör en kravlista. Gallra fram de datorer som är intressanta. Gå till en fysisk affär. Kontrollera att tangentbordet är skönt att skriva på och att bildskärmen lever upp till dina minimikrav. Ta datorn under armen och gå till kassan. Allt detta går göra utan att koppla in någon säljare och ökar sannolikheten för att du får en produkt som du är nöjd med.
Citera
2018-07-31, 18:33
  #113
Medlem
Ja, inte lär det bli Mall of Scandinavia i alla fall. Smockfullt varenda jävla gång jag varit där. Ännu mer folk efter tidig Sverigematch, vakter som står utanför och släpper in folk i lagom takt i gallerian
Citera
2019-01-20, 16:47
  #114
Medlem
SurTrollets avatar
Gallerian inne i Kristianstad (Galleria Boulevard) verkar ligga jäkligt pyrt på'et...

Alla butiker lägger ner och för det inte ska se helt öde ut har kommunen (på våning 2) "storsatsat" på något infrastruktur-visnings skit (som inte en jävel är intresserad av) och nu senast så ska Yogi-boost, Dressman & Postnord också lämna..

Och med tanke på att endast 2/3 av bygget är i drift/funktion (resterande tredjedel lades i "malpåse" pga bristande intresse/underlag redan innan det var färdigställt) så undrar man hur nu detta ska gå?

Jag menar kommunen kan ju inte hyra ALLA lokaler bara för det INTE ska se ut som en ödehus(?), roligt att våra kommunala skattepengar går till att hyra annars outhyrda lokaler av ett privat, vinstdrivande bostadsbolag (Steen & Ström) när äldrevård, skolor & sjukvård lever på existensminimum.

http://www.kristianstadsbladet.se/kr...ran-gallerian/

Den enda butiken som "går bra" är Systembolaget för det finns bara där i Krst, hade det öppnat en någon annanstans i stan skulle denna galleria varit i princip folktom.
__________________
Senast redigerad av SurTrollet 2019-01-20 kl. 17:46.
Citera
2019-01-20, 16:49
  #115
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mach3
Ja, inte lär det bli Mall of Scandinavia i alla fall. Smockfullt varenda jävla gång jag varit där. Ännu mer folk efter tidig Sverigematch, vakter som står utanför och släpper in folk i lagom takt i gallerian
Fast det är väl till garaget där publiken parkerat, inte till gallerian i sig.
Citera
2019-01-20, 16:51
  #116
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Tomt och öde. Nära Stockholm ligger köpcentrumet Stinsen, en gång med 90 hyresgäster – men nu finns bara 12 stycken kvar. På sikt väntas hela köpcentrumet lägga ned.
– Det har alltid varit ett sorgebarn, säger Anja Djurasevic, etablerare på Apoteket AB, en av få som är kvar.
https://www.svd.se/kliv-in-i-odegall...dens-stockholm
Citera
2019-01-20, 16:55
  #117
Medlem
dacks avatar
Tacka fan att det blir sumpigt runt dom här centrumena och kunderna med pengar uteblir när det är ett vuxendagis för nysvenskarna.
Citera
2019-01-20, 17:09
  #118
Avstängd
Mertillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
https://www.svd.se/kliv-in-i-odegall...dens-stockholm

Jo fast Stinsen var aldrig en naturlig handelsplats utan ett ställe för en stor bilhandlare, Philipsons i Sverige, de som sålde Merca (eller för all del, någonting såldes ju där redan före). Men så blev det halvlyckat köpcentrum istället som inte lyckades konkurrera med andra i norra delarna av stockholmsregionen.
__________________
Senast redigerad av Mertillen 2019-01-20 kl. 17:46.
Citera
2019-01-20, 17:16
  #119
Medlem
Kan bara prata för mig själv, men om jag tar Nordstan i Göteborg som exempel så är det inte för att det på något vis är jobbigt att ta sig dit eller att parkera, inte heller att det skulle vara så himla lätt att köpa på nätet heller (man får ändå åka och hämta paketet eller vara hemma hela dagen när sms:et säger "vi kommer någon gång mellan 09:00 och 17:00"). Kläder och främst skor vill jag mycket hellre prova innan köp också. Förstår mig inte på folk som beställer en tröja i tre olika storlekar och fyra par skor för att sedan skicka tillbaks två av dessa tröjor och tre par skor !

Det är mest det att det rör sig så mycket skumt folk i galleriorna som gör att vår familj nu undviker dem. Inget ovanligt alls att se väktare som tar snattare eller avhyser personer, eller att man själv får hotfulla blickar av gäng som står och hänger. Inget nytt egentligen, men förr var det mer alkisar och nu är det mer gäng och "stök" samt hotfulla personer.

Trivseln är för låg helt enkelt !

Det är inte så överallt i alla gallerior, men för ofta för att det ska kännas bra.
Citera
2019-01-20, 17:49
  #120
Avstängd
Mertillens avatar
Det var bättre 1980 än 40 år efteråt. Utvecklingen har varit negativ, inte positiv. Det bästa jag minns från barn- och ungdomsår var Obs!-varuhusen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback