Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-12-20, 02:37
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsen
Ja, men vad går han på i ett sånt fall och vad säger han till Farbror Blå? Om man får en sån känsla, som kan vara väldigt stark och korrekt, kan det ändå vara svårt att bli trodd tror jag.

En orosanmälan gör man till kommunen/socialtjänsten just för att man kan ha en känsla av att allt inte står rätt till men sakna klara bevis för att tex ett brott begåtts.

Bra gjort av Anders, jag har alltid tyckt att han verkar ha ett äkta engagemang för människor utan att det blir så där Ernman /Bergqvist kladdigt.

Ser man något som man inte tycker verkar stå rätt till, en äldre granne som är lite snurrig eller kanske något barn man tror far illa etc är det bara att ringa ett enkelt samtal till kommunen så har dom skylldighet att ta emot en "orosanmälan" sen går dom vidare och vidtar åtgärder utifrån situationen.

I det här fallet gissar jag att socialtjänsten pratat med flickan, hon har öppnat sig och därefter har polisen kopplats in. Säkerligen har det också blivit lite extra fart av att det fanns ett tv-team bakom anmälan.

Här hade vi en tantalora som gick runt i vinterkappa i mitten av juni och nattlinne ute på kvällarna osv men då krävdes det tre samtal innan det blev fart. Men jag heter ju Conny också..

Mvh Conny
__________________
Senast redigerad av rotebro-conny 2015-12-20 kl. 02:46.
Citera
2015-12-20, 06:39
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
I det här fallet gissar jag att socialtjänsten pratat med flickan, hon har öppnat sig och därefter har polisen kopplats in. Säkerligen har det också blivit lite extra fart av att det fanns ett tv-team bakom anmälan.


Socialtjänsten gjorde inte ett skit, anmälan blev liggande och flickan fick fortsätta utstå grova våldtäkter under flera år. Polisen ingrep när flickans pojkvän anmälde långt senare.
Citera
2015-12-20, 07:56
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LtRingrost
Socialtjänsten gjorde inte ett skit, anmälan blev liggande och flickan fick fortsätta utstå grova våldtäkter under flera år. Polisen ingrep när flickans pojkvän anmälde långt senare.

Jaha, men då är ju hela artikeln fel så då är det ju inte konstigt att min gissning också var fel.
Citera
2015-12-20, 08:39
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Jaha, men då är ju hela artikeln fel så då är det ju inte konstigt att min gissning också var fel.

Vi kanske inte läste samma artikel:

"Samma år upprättades en anonym anmälan om sexuella övergrepp. Flickan kontaktades av socialen men båda utredningarna arkiverades utan åtgärder. Nu - flera år senare.."

"Det skedde i somras, när han med våld förgrep sig på styvdottern efter att ha släpat upp henne för en trappa. Flickan larmade sin pojkvän om vad som hade hänt och dagen efter kom polis hem till familjen och förhörde henne. Styvpappan greps samma kväll."
Citera
2015-12-20, 11:09
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LtRingrost
Vi kanske inte läste samma artikel:

"Samma år upprättades en anonym anmälan om sexuella övergrepp. Flickan kontaktades av socialen men båda utredningarna arkiverades utan åtgärder. Nu - flera år senare.."

"Det skedde i somras, när han med våld förgrep sig på styvdottern efter att ha släpat upp henne för en trappa. Flickan larmade sin pojkvän om vad som hade hänt och dagen efter kom polis hem till familjen och förhörde henne. Styvpappan greps samma kväll."

Eller förlåt, jag menade sammanfattning/rubrik. Jag klickar aldrig på några expressen/aftonbladet länkar utan utgår i från att allt relevant framgår av rubrik och sammanfattning här inne.

I det här fallet är båda gravt missvisande och avspeglar alltså inte alls hur det hela förlöpte. Så då kan vi bortse från allt jag skrev ovan. Dock kan man lägga på minnet att det är enkelt att göra en orosanmälan om man har en känsla av att saker och ting inte står rätt till med en medmänniska. Det är inte alla som känner till. Sen att socialen ignorerar eller skiter i den är en annan diskussion.
Citera
2015-12-20, 12:03
  #18
Medlem
No.90-Kleists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuManHand
Medelpad är ju faktiskt precis mitt i Sverige så varför inte?
Med Mellansverige menar man Svealand. Medelpad ligger i Norrland.
Citera
2015-12-20, 12:18
  #19
Medlem
lilamobils avatar
FUP hade varit bussigt om någon har att dela med sig av...
Citera
2015-12-20, 12:24
  #20
Medlem
Jag hade gärna sett att en annan redaktion plockat upp skrotet och gjort en sevärd och engagerande dokumentär.
Man får väl nöja sig med domen.
Citera
2015-12-20, 17:39
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av No.90-Kleist
Med Mellansverige menar man Svealand. Medelpad ligger i Norrland.

Det greppar de flesta svenskar med normalbegåvning, men hur tidningarna vinklar saker och ting vet man aldrig. Det ljuger ju inte (som de brukar om så mycket annat )
Citera
2015-12-20, 19:20
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
Jag hade gärna sett att en annan redaktion plockat upp skrotet och gjort en sevärd och engagerande dokumentär.
Man får väl nöja sig med domen.

Det tycker jag är ganska olämpligt, om nu inte tjejen ifråga vill att det sker. Det hon blivit utsatt för är något som är ytterst privat och det kan vara väldigt känsligt. Inget som man bör exploatera om inte BO initierar det.
Citera
2015-12-20, 21:35
  #23
Medlem
hushlittledarlings avatar
Eftersom det inte står ett enda inlägg om "blattar" i en tråd på flashback så måste det vara en svensk familj. Eftersom han är dömd finns ju pappren ute, men de som brukar vara snabba på att få ut rättegångspappren är tysta kan man ju tolka det som att de som annars värnar kvinnor nu skiter i tjejen, för det är väl inte politiskt intressant kan tänka.

Vem är svinet?
Citera
2015-12-20, 22:02
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hushlittledarling
Eftersom det inte står ett enda inlägg om "blattar" i en tråd på flashback så måste det vara en svensk familj. Eftersom han är dömd finns ju pappren ute, men de som brukar vara snabba på att få ut rättegångspappren är tysta kan man ju tolka det som att de som annars värnar kvinnor nu skiter i tjejen, för det är väl inte politiskt intressant kan tänka.

Vem är svinet?

brukar sällan vara blattar med i detta program, de fåtal som har köpt sig ett hus köper ett fint o modernt hus som ej behöver fixas med i flera år.
kan nog lugnt räkna med att gubben är svensk/nordisk iaf. kvinnan kan vara import.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback