Citat:
Ursprungligen postat av
Hetlund
Som sagt: vill du ha exakt samma snabbkommandon som i Windows Excel - då måste du köra Windows, på ett eller annat sätt.
Om inte annat så har man ju i Windows alltid ctrl + (någonting), medan man i Mac har cmd +. Väldigt irriterande om man byter mellan systemen.
Som Ojn säger så kommer Windows på Mac att fungera som vilken annan Windows som helst. Förutom att installera via Bootcamp kan du använda Parallels eller VMWare och köra Windows som en virtuell maskin. Du kan då ha Windows igång samtidigt som Mac OS och slipper starta om. Nackdelen är att du får lite mindre kraft, men det räcker mer än väl för Excel.
Det finns också ett lustigt program som heter Crossover som kan köra Windowsprogram på Mac utan att ha Windows installerat. Man slipper alltså köpa en egen Windowslicens. Crossover fungerar inte med alla program, men just Office-sviten är det den klarar allra bäst. Det finns en demo av Crossover att ladda ner så du kan prova.
Finns ett program Vine också, som är en gratisversion av Crossover (eller det är snarare tvärtom). Lär vara lite bökigare att komma igång med, men du sparar ytterligare några hundralappar.
Du får Googla själv på programmen, sök på t.ex. "Crossover Mac" så kommer du rätt.
Lycka till.
Hej,
Stort tack för ett väldigt bra och givande svar! Ska kolla in programmen du tipsade om!
Precis som jag skrev i svaret ovan har jag redan lärt mig många av snabbfunktionerna i Windows version och således vill fördjupa mig inom detta område inför kommade jobb, vilket är anledning att jag vill få igång Windows på min Mac.
Men då tolkar jag helt enkelt ditt svar som att vid installation av Windows (oavsett vilken väg dit jag än väljer av dina angivna förslag), så kommer min Mac att fungera exakt på samma sätt som om de vore en Windows i grund och botten, således också alla snabbfunktioner i Excel?

Det vill säga, exempelvis min "alt-key" på Macen kommer att representeras av "Alt-keyn" på en Windows och utföra exakt samma funktioner som om jag hade haft Windows som start?
Tack!