2015-12-19, 19:43
Medlem
Hej alla!

Jag funderar på att installera Windows på min Macbook Pro med hjälp av Boot Camp, av den enkla anledningen att Excel gör mig galen och jag saknar alla snabbkommandon man lärt sig i windows version av Excel.

Min fråga är således om dessa kommer fungera som vanligt om jag installerar Windows och dess version av Excel på min Mac? Med andra ord, kommer jag exempelvis kunna använda <Alt+H+AC> för att centrera datan i mina celler?

Stort tack på förhand, och uppskattar alla typer av tips!

God jul alla!
Citera
2015-12-19, 20:19
Medlem
ojns avatar
Windows på en Mac fungerar som Windows på vilken annan datorkonfiguration som helst. Men fungerar inte snabbkommandon o.s.v. i OS X-versionen av Excel?
Citera
2015-12-19, 23:11
Medlem
joelsnalls avatar
Som sagt så finns Excel på Mac OS X också, annars finns Numbers gratis till Mac som jag trivs rätt bra med
Citera
2015-12-20, 13:40
Medlem
Som sagt: vill du ha exakt samma snabbkommandon som i Windows Excel - då måste du köra Windows, på ett eller annat sätt.

Om inte annat så har man ju i Windows alltid ctrl + (någonting), medan man i Mac har cmd +. Väldigt irriterande om man byter mellan systemen.

Som Ojn säger så kommer Windows på Mac att fungera som vilken annan Windows som helst. Förutom att installera via Bootcamp kan du använda Parallels eller VMWare och köra Windows som en virtuell maskin. Du kan då ha Windows igång samtidigt som Mac OS och slipper starta om. Nackdelen är att du får lite mindre kraft, men det räcker mer än väl för Excel.

Det finns också ett lustigt program som heter Crossover som kan köra Windowsprogram på Mac utan att ha Windows installerat. Man slipper alltså köpa en egen Windowslicens. Crossover fungerar inte med alla program, men just Office-sviten är det den klarar allra bäst. Det finns en demo av Crossover att ladda ner så du kan prova.

Finns ett program Vine också, som är en gratisversion av Crossover (eller det är snarare tvärtom). Lär vara lite bökigare att komma igång med, men du sparar ytterligare några hundralappar.

Du får Googla själv på programmen, sök på t.ex. "Crossover Mac" så kommer du rätt.

Lycka till.
Citera
2015-12-22, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ojn
Windows på en Mac fungerar som Windows på vilken annan datorkonfiguration som helst. Men fungerar inte snabbkommandon o.s.v. i OS X-versionen av Excel?

Hej,

Tack för svaret!
Snabbkommandona fungerar (vissa ialla fall) i OS X versionen. "Problemet" är bara att jag redan lärt mig många i Windows samt kommer använda Windows i mitt kommande jobb och således vill fortsätta utöka mina kunskaper inom detta område när jag arbetar i Excel just nu.
Citera
2015-12-22, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hetlund
Som sagt: vill du ha exakt samma snabbkommandon som i Windows Excel - då måste du köra Windows, på ett eller annat sätt.

Om inte annat så har man ju i Windows alltid ctrl + (någonting), medan man i Mac har cmd +. Väldigt irriterande om man byter mellan systemen.

Som Ojn säger så kommer Windows på Mac att fungera som vilken annan Windows som helst. Förutom att installera via Bootcamp kan du använda Parallels eller VMWare och köra Windows som en virtuell maskin. Du kan då ha Windows igång samtidigt som Mac OS och slipper starta om. Nackdelen är att du får lite mindre kraft, men det räcker mer än väl för Excel.

Det finns också ett lustigt program som heter Crossover som kan köra Windowsprogram på Mac utan att ha Windows installerat. Man slipper alltså köpa en egen Windowslicens. Crossover fungerar inte med alla program, men just Office-sviten är det den klarar allra bäst. Det finns en demo av Crossover att ladda ner så du kan prova.

Finns ett program Vine också, som är en gratisversion av Crossover (eller det är snarare tvärtom). Lär vara lite bökigare att komma igång med, men du sparar ytterligare några hundralappar.

Du får Googla själv på programmen, sök på t.ex. "Crossover Mac" så kommer du rätt.

Lycka till.

Hej,

Stort tack för ett väldigt bra och givande svar! Ska kolla in programmen du tipsade om!

Precis som jag skrev i svaret ovan har jag redan lärt mig många av snabbfunktionerna i Windows version och således vill fördjupa mig inom detta område inför kommade jobb, vilket är anledning att jag vill få igång Windows på min Mac.

Men då tolkar jag helt enkelt ditt svar som att vid installation av Windows (oavsett vilken väg dit jag än väljer av dina angivna förslag), så kommer min Mac att fungera exakt på samma sätt som om de vore en Windows i grund och botten, således också alla snabbfunktioner i Excel? Det vill säga, exempelvis min "alt-key" på Macen kommer att representeras av "Alt-keyn" på en Windows och utföra exakt samma funktioner som om jag hade haft Windows som start?

Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in