Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-11-08, 20:46
  #1
Medlem
SLOBs avatar
MS Media Center -riktig information?

"Du kan njuta av detaljrik grafik och mer avancerade spel än på Windows-datorer som inte har stöd för den senaste DirectX-tekniken."
Från Microsofts hemsida

"Samla all underhållning på ett ställe; direktsända och inspelade TV-program, filmer, videoklipp, musik, foton och radio."
Från Microsofts hemsida

"- Enkel att använda och mer glädje av
TV, filmer, musik och foto"

Från Fujiutsu Siemens hemsida via länk hos Microsoft

Var hittar jag information om svenska versionen av XP Media Center som inte är snömos? Jag har letat och letat och hittar fan ingen vettig information... Hjälp mig! Nån som har Media Center eller vet någon bra oberoende webbresurs! Jag vill ha ett fungerande modernt media center (ja, jag har testat gratissystemen, HTPC, Geexbox, Freevo osv, men är inte nöjd med något av dem).

Några av de frågeställningar jag har:

* Hur väl (djupgående) översatt är det?

* Går det att timeshifta? Om ja, hur *exakt* fungerar det? Finns det någon gräns? Finns stöd för Showview?

* Om jag spelat in ett TV-program, hur lätt - konkret - är det att bränna ut det på en DVD? (Ungf: Måste man skrämma upp Nero eller finns det en knapp "Lägg det här på en DVD"?)

* Vilka mediaformat har centret *inte* stöd för?

* Hur bra är stödet för playlists (är det bara Mediaplayer 10s inbyggda?)?

* Finns det några DRM-restriktioner? Om ja, vilka?

* Hur fungerar EPGn? Vem levererar info? Hur väl fungerar det att schemalägga inspelningar med hjälp av EPGn?

"Media Center 2005 stöder flertunerkonfigurationer med maximalt två standardtuners. ":
* Hur utbyggt är stödet för kabel-TV, multipla tv-recievers? Vad innebär "stöder" i texten ovan? Bara att det går att stoppa i eller att man kan schemalägga inspelningar på bägge omvartannat (tex om man har vissa kanaler på ett DVB-T kort och andra på ett DVB-C kort?) Hur sköts EPG-n i en konfiguration med två olika kort?

* Hur bra är FM-tunern? Går det att schemalägga inspelningar? Varför ger "Trickplay-tekniken" bara 30 minuters reprismöjlighet?

* Finns (framtida?) stöd för DAB och dess tilläggstjänster?

* Hur omfattande är stödet för att hantera mediamaterial via nätverk?

Jag har testat D-links mediacenter och den har problem att visa upp "dåligt" kodade filmer, samt med spolningsfunktioner. Därför:

* Hur bra fungerar framåt/bakåt spolning av mediafiler som inte ligger på DVD? Finns inbyggt stöd för textning som inte ligger inbakad i filen?

* Om man medan man spelar en mediafil (tex en Divx-film) vill ändra inställningar, säg för ljud eller något annat, hur bra fungerar det? (Med Dlinks stoppas filmen och man måste snabbspola framåt för att komma tillbaks. Vilket inte fungerar eftersom DLinks spolningsfunktioner sällan fungerar. Vilket innebär att man måste titta från början igen).

* Om man lägger till video, bild och ljudmaterial som ligger lagrat på en server utanför Mediapcn, hur väl hanterar den katalogiserandet av detta? (Dlinks tex har tre knappar: Video, Music och Pictures. Man delar ut filerna med en liten klient på servern. Men Dlinken skiljer inte på vilken typ av material det delas ut. Så i min konfiguration där jag har tre mappar på en XP server "Mina videoklipp, Min Musik, och Mina bilder", så dyker alla mappar upp när jag klickar på "Video" på Dlinken. Jag vill att man delar ut individuellt till de olika kategorierna. Dvs om jag på min Dlink/XPMPC klickar på "Video" så ska bara min "Mina videoklipp"-mapp visas).

* Hur hanterar den det numera förhållandevis obsoleta DVD regionsssystemet?

* Hur responsivt är det? (Då menar jag kanalväxlningar, menyhastigheter osv)

Cheers,

SLOB
Citera
2005-11-08, 21:15
  #2
Medlem
Rans avatar
Menar du att du vill köpa Media Center eller?

Media Center säljs enbart om du köper en HTPC/likn. samtidigt.
Men nu köper man inte Windows.
Citera
2005-11-08, 21:45
  #3
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ran
Menar du att du vill köpa Media Center eller?

Media Center säljs enbart om du köper en HTPC/likn. samtidigt.
Men nu köper man inte Windows.

Ja. Jag vill köpa en helt färdig komplett licensierad och installerad HTPC och just nu sneglar jag på Microsofts variant. Men det är stört omöjligt att få reda på några riktiga fakta.

Läser man på MS egen så får man bara reda på saker i stil med att alla spel kommer gå fantastiskt mycket bättre bara för att Media Center har DX9. Snömos.

Cheers,
SLOB
Citera
2005-11-08, 22:30
  #4
Medlem
yendors avatar
Kör en Simens Scaleo med WindowsXP MC och visst är det ganska trevligt men inte någon revolution direkt.

Grafiskt är det ingen skillnad som jag märker och jag känner inte att det är en överskattad pryl om man inte har en flatscreen. Dekoders är lite krångliga tillsammans med MC.
Citera
2005-11-08, 22:38
  #5
Medlem
Eller varför inte välja welltonway som frontend.
Stöder iaf Boxer's betalkanaler.

http://www.welltonway.se/
Citera
2005-11-08, 23:43
  #6
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yendor
Kör en Simens Scaleo med WindowsXP MC och visst är det ganska trevligt men inte någon revolution direkt.

Grafiskt är det ingen skillnad som jag märker och jag känner inte att det är en överskattad pryl om man inte har en flatscreen. Dekoders är lite krångliga tillsammans med MC.

Berätta gärna mer, hur funkar den? Vad är svagheterna? Vad använder du den till? (streamar du från server? Spelar in TV?)

Cheers,

SLOB
Citera
2005-11-20, 22:37
  #7
Medlem
SLOBs avatar
Hittade följande DRM-fakta...

MCE spelar in TV i ett eget format, DVR-MS. Det går inte att editera i efterhand. Det är vad jag kan förstå bara Media Player 10 som har stöd för att spela upp DVR-MS. MCE har också DRM stöd för att tv-utsändarna ska kunna flagga sitt sända innehåll och därmed låsa det till den dator där det spelades in. Så vitt jag förstår är det i Sverige lagligt att spela in och spara TV-program för eget bruk och om svenska tv sändare börjar flagga sina program bidrar MCE till att i rätt stor utsträckning förhindra den rätten.

Av någon anledning kan man bara timeshifta 30 minuter radio. Varför förstår jag inte.

Som jag tolkar FAQ svaret på frågan om MS samlar in information om konsumentens mediavanor varken ja eller nej, vilket oroar mig:

Q. What information is sent back to Microsoft about my viewing/listening habits? What information is shared with partners?
A.

Microsoft is committed to protecting consumer privacy. Microsoft does not collect personal information with respect to your use of Media Center features, such as your name, home address, phone number, e-mail address, credit card number, social security number, or driver's license number. Anonymous and aggregate usage information may be shared with partners. For more information on Media Center terms of use and the complete privacy statement, please visit the privacy section.

Men av de få svar jag fått hitills är DRM-inskränkningarna de största hindren för mitt eventuella inköp. Jag vill utan hinder kunna spela in, spara, bränna, och flytta TV-program. Så vitt jag förstår kan jag inte det med MCE.

Synd.

Cheers,
SLOB

EDIT: Nej det visar sig att andra program än MP10 kan spela upp DVR-MS filer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback