Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-12-19, 00:32
  #1
Medlem
tankgirl85s avatar
Såå... jag ska få en dator i 30-årspresent. Smärtgränsen verkar ligga runt 5000. Så helst under.
Min önskemål för denna laptop är att den ska vara lätt att bära med, ha Windows och inga höga mjukvarukrav. Har idag en HP Pavilion dv6 1185eo, som jag är väldigt nöjd med, förutom att den är alldeles för tung att släpa till skolan. Jag skulle helst vilja ha en miniversion av den, men det finns nog inte. Jag har också utvecklat en kraftig allergi mot Windows 8 och uppåt så därför vill jag att den har Windows7 eller att det ska gå att installera på den (har windows 7 på skiva, kan man installera den om datorn inte har cd-uttag?). Plus att jag har inget behov av pekskärm, även om det inte gör mig nåt.

Så det jag behöver datorn för är ordhanteringsprogram och Internet. Ska skriva uppsatser och översätta på den. Så ganska låga krav vad gäller mjukvara! Dock gärna mycket utrymme så man slipper tänka på det. Å andra sidan kommer det nog inte behövas så värst... så 250 g räcker nog (har extern hårddisk i värsta fall).
Windows 7, ordhanterare, 11,6 (c:a) och lätt. Finns det någon sån? (Ja, jag har googlat men det här med Windows 7 verkar inte vara så populärt). Tacksam för er hjälp!
Citera
2015-12-19, 20:30
  #2
Medlem
tankgirl85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DatThreat
Valfri 11" + http://www.kjell.com/se/sortiment/da...svGBoCKdTw_wcB + Använd den Win7 skivan du har idag.

Vill du inte joxa med extern läsare så är det enkelt att göra en avbild av skivan i en dator som har läsare och lägga in Op´t på en Usb-sticka och boota ifrån den.

Vad är det som är så otäckt med Win 8, jag själv kör Win 10 och det fungerar både till jobb och privat bruk.

Jag läste att inte alla små laptops (som idag verkar vara surfplatta + dator) inte funkar med W7, utan då skulle bla. inte touchscreenfunktionen inte funka, vilket jag iofs inte vill ha, men ändå; om jag köper en dator med den funktionen så vill jag ju att den ska funka.
W8 tycker jag är förvirrande med detta alternativa interface som ser ut som en programmerares mardröm. "Appar". Gillar helt enkelt det gamla Windows där jag måste gå in i C: för att hitta programmen. Allt annat gör mig förvirrad. Har hög stresströskel. Kan inte ens använda smartphone för den gör mig stressad. Så jag är hel enkelt Old school, eller bara Old.

För övrigt skulle det vara awesome att hitta en dator som har Svedok som tangentbord, dvs där man har de vanligaste bokstäverna i mitten, istället för i ytterkanterna. Vad hände med den uppfinningen?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback