Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-22, 21:39
  #121
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Premium-CX
Olle Palmlöf skulle kunna fungera som programledare, men han håller inte, av flera skäl.
Palmlöf var rent av dålig i avsnitt 1. Dåligt påläst, stapplande, nervös? och "Eh"-"eh"-ig (någon gjorde för ett tag sedan ett Youtubeklipp på Leif GW:s läten, upprepade sådana -- där man fick ut mest om man lyssnade genom att ha många fönster öppna samtidigt -- fet humor ---- någon borde göra motsvarande Youtubefilm med Olle Palmlöfs ständiga eh - eh - eh... Det kan bli årets YT!). Sedan var det för mycket, för att citera Jens Liljestrand i Expressen för ett tag sedan, "gamängaktig humor som kanske funkade i "Pippirull" men faller platt i ett seriöst sammanhang ("dansvåldtäkt, det låter ju inte så trevligt!")". Närapå pricken där av Liljestrand. Att köra Pippirull-tonfall som Olle gjorde i ett seriöst SVT-debattprogram 2016 är ganska malplacerat. Det finns ingen pondus hos OP som programledare. Upplevs inte trovärdigt. Känns inte som det är på allvar.

Samtidigt: Programmet (med Olle, när han leder) kan gå att titta på om man har föresatsen mest hela tiden att det just är en sorts uppdaterad Pippirullshow Palmlöf är ute efter att leverera. (Fast det kommer nog ändå bli jävligt ansträngande att ta sig genom det hela.)

Lite orättvist där mot Olle kan jag tycka. Han var oväntat neutral och vågade styra upp och ifrågasätta sina gäster.

Jag ser inte programledarna som problemet i första hand utan hela programformatet. Det finns ingen riktig debatt att tala om, allt känns bara styrt och stelt. Studion är deprimerande och allt är bara tråkigt, ointressant och livlöst.
Citera
2016-01-22, 23:44
  #122
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lostworld
Lite orättvist där mot Olle kan jag tycka. Han var oväntat neutral och vågade styra upp och ifrågasätta sina gäster.

Jag ser inte programledarna som problemet i första hand utan hela programformatet. Det finns ingen riktig debatt att tala om, allt känns bara styrt och stelt. Studion är deprimerande och allt är bara tråkigt, ointressant och livlöst.
Jag är benägen att hålla med dej till 100% Det blir ju inget liv i luckan så att säga, allt är ju tillrättalagt.
Helt värdelöst, och ointressant, när de bjuder in människor som är helt politiskt korrekta.
Citera
2016-01-23, 00:56
  #123
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Jag är benägen att hålla med dej till 100% Det blir ju inget liv i luckan så att säga, allt är ju tillrättalagt.
Helt värdelöst, och ointressant, när de bjuder in människor som är helt politiskt korrekta.

Precis. Det tänder liksom aldrig till, blir aldrig intressant.
Som jag nämnt tidigare så önskar jag inte tillbaks Debatt i den formen som var men med lite justeringar så hade det varit betydligt bättre än det här.
Citera
2016-01-24, 02:00
  #124
Medlem
Premium-CXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lostworld
Lite orättvist där mot Olle kan jag tycka. Han var oväntat neutral och vågade styra upp och ifrågasätta sina gäster.
Olle Palmlöf höll - sammantaget - inte måttet för detta program. Det är alldeles uppenbart om man ser och analyserar hela programmet när han ledde programmet. Ifrågasätta försökte han kanske, i någon mening. Men det var rätt meningslöst mot bakgrund av hans, som sagt, Pippirull-approach och tonfall och därtill toppat med vacklande och osäkert ("eh"-)språk. Finns ingen pondus hos Palmlöf, det är mer sänke än tyngd över det hela. Man tar honom inte på allvar.

Du kan läsa mer av Liljestrand i Expressen som sätter huvudet på spiken när det gäller Palmlöf: http://www.expressen.se/kultur/somni...-opinion-live/

Citat:
Jag ser inte programledarna som problemet i första hand utan hela programformatet. Det finns ingen riktig debatt att tala om, allt känns bara styrt och stelt. Studion är deprimerande och allt är bara tråkigt, ointressant och livlöst.
Där har du mer rätt. Opinion Live fungerar inte för att få ut något av de "viktiga" ämnen det tar upp, av första programmen att döma. Det har egentligen inte blivit bättre än det tidigare SVT Debatt-programmet.

Känslan är dyster och det känns småläskigt när man ser Opinion Live.

Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Det blir ju inget liv i luckan så att säga, allt är ju tillrättalagt.
Helt värdelöst, och ointressant, när de bjuder in människor som är helt politiskt korrekta.
Tillrättalagt, ja. Politiskt korrekta är först och främst SVT och produktionsgänget bakom Opinion Live. Därav de pk-castade marionettdockorna i det deltagande persongalleriet och i publiken.

Citat:
Ursprungligen postat av Lostworld
Precis. Det tänder liksom aldrig till, blir aldrig intressant.
Som jag nämnt tidigare så önskar jag inte tillbaks Debatt i den formen som var men med lite justeringar så hade det varit betydligt bättre än det här.
Det behövs mycket mer än justeringar. Snarare behöver Opinion Live en helrenovering. SVT:s debattprogram, oavsett formen Opinion Live eller SVT Debatt, skulle närmast vara i behov av en sorts total tv-makeover.
Citera
2016-01-24, 04:47
  #125
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Premium-CX
Olle Palmlöf höll - sammantaget - inte måttet för detta program. Det är alldeles uppenbart om man ser och analyserar hela programmet när han ledde programmet. Ifrågasätta försökte han kanske, i någon mening. Men det var rätt meningslöst mot bakgrund av hans, som sagt, Pippirull-approach och tonfall och därtill toppat med vacklande och osäkert ("eh"-)språk. Finns ingen pondus hos Palmlöf, det är mer sänke än tyngd över det hela. Man tar honom inte på allvar.

Du kan läsa mer av Liljestrand i Expressen som sätter huvudet på spiken när det gäller Palmlöf: http://www.expressen.se/kultur/somni...-opinion-live/

Jag tycker ändå att det var en lovande start från Olle i och med att han var neutral och ifrågasättande. Det betyder mycket i debattsammanhang, något man inte direkt är van vid från SVT. Sen måste han få lite tid på sig att komma in i rollen. Knappast konstigt om han är lite nervös såhär i början. Hans skämtsamma ton som du och recensenten reagerar på kan ju också vara ett uttryck för det. Han kände väl av stämningen i studion, hur stelt och livlöst allting var, och försökte kanske balansera det hela genom att anta en mer lättsam ton. Behöver inte ens ha varit medvetet utan kan ha skett undermedvetet.

Oavsett så vidhåller jag min åsikt att det mer handlar om programformatet än om programledarna. En sån här dålig utformning får knappast ut det bästa från programledarna heller.

Citat:
Ursprungligen postat av Premium-CX
Det behövs mycket mer än justeringar. Snarare behöver Opinion Live en helrenovering. SVT:s debattprogram, oavsett formen Opinion Live eller SVT Debatt, skulle närmast vara i behov av en sorts total tv-makeover.
Jag skrev följande i ett tidigare inlägg:
Även om Debatt var en total kakafoni i sin tidigare form så kunde man ju ha utgått från programkonceptet och bara gjort lite justeringar: t ex bara diskutera 1-2 ämnen per program för att det inte ska bli så snuttifierat och stressigt, ha en mer varierad publik (bort med det vänsterdominerande apberget), bättre gäster osv.

En total makeover är således inte nödvändig. Programkonceptet för Debatt håller i grunden men med justeringar enligt ovan så kan det lyfta till en bättre nivå. Gällande Opinion Live så känns det hela dock dödsdömt.
Citera
2016-01-24, 11:14
  #126
Medlem
Avva66s avatar
Debatt som nu ligger i graven var ju ändå rätt bra som koncept, med rätt Moderator. Det mesta hänger ju på just den som skall leda och styra upp agendan. Janne Josefsson var duktig på det, och Lennart Persson på slutet.
Sedan har det varit några kvinnor med som lett programmet, men dessa kan vi tyvärr glömma i sammanhanget. Jag vill inte ens nämna dem vid namn!

Palmlöv kommer att bli bra, ge honom en chans bara. Men konceptet är fel tyvärr.

Edit: Nu märker jag att jag skriver lika som dej Lostworld, det var faktiskt inte min mening. Men vi verkar vara på samma linje i alla fall. Debatt håller som forum, men givetvis då med lite mer intellektuella deltagare, och dito moderator. Flummare och diverse batikkärringar betackar jag mej för.
__________________
Senast redigerad av Avva66 2016-01-24 kl. 11:28.
Citera
2016-01-24, 13:40
  #127
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Debatt som nu ligger i graven var ju ändå rätt bra som koncept, med rätt Moderator. Det mesta hänger ju på just den som skall leda och styra upp agendan. Janne Josefsson var duktig på det, och Lennart Persson på slutet.
Sedan har det varit några kvinnor med som lett programmet, men dessa kan vi tyvärr glömma i sammanhanget. Jag vill inte ens nämna dem vid namn!

Palmlöv kommer att bli bra, ge honom en chans bara. Men konceptet är fel tyvärr.

Edit: Nu märker jag att jag skriver lika som dej Lostworld, det var faktiskt inte min mening. Men vi verkar vara på samma linje i alla fall. Debatt håller som forum, men givetvis då med lite mer intellektuella deltagare, och dito moderator. Flummare och diverse batikkärringar betackar jag mej för.

Det är lugnt. Kul att vi är överens
Synd bara att det ska vara så svårt för programutvecklarna att få rätt på det hela...
Citera
2016-01-24, 15:05
  #128
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lostworld
Det är lugnt. Kul att vi är överens
Synd bara att det ska vara så svårt för programutvecklarna att få rätt på det hela...
Det är SVT:s ansvar att vara public service, men det kan då jag inte ens se röken av.
SD är nu Sveriges näst största parti enligt opinionsundersökningar. Säga vad man vill om det partiet, men SVT speglar då för fasiken inte dessa röstandes uppfattningar om samhället, och hur det borde vara.

Men som de påstår, SD är inte ett parti som alla andra.
Men, det är ju det enda alternativet för en sådan som mej i alla fall. Och SVT har ett ansvar att spegla det med!
Citera
2016-01-24, 16:35
  #129
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Det är SVT:s ansvar att vara public service, men det kan då jag inte ens se röken av.
SD är nu Sveriges näst största parti enligt opinionsundersökningar. Säga vad man vill om det partiet, men SVT speglar då för fasiken inte dessa röstandes uppfattningar om samhället, och hur det borde vara.

Men som de påstår, SD är inte ett parti som alla andra.
Men, det är ju det enda alternativet för en sådan som mej i alla fall. Och SVT har ett ansvar att spegla det med!

Dessvärre så struntar SVT i sitt ansvar och lever hellre i sin egen lilla värld.
Genom Opinion Live kan de dessutom mer än någonsin undgå en debatt överhuvudtaget och bara föra fram de åsikter som passar dem.
Citera
2016-01-24, 18:25
  #130
Medlem
Man borde sätta stolar likt Babel Bio i en halvcirkel och sedan låta olika personer debattera mot varandra utan att käbbla i munnen på varandra utan publik. Låta mannen på gatan debattera mot politiker tillexempel.
Citera
2016-01-24, 18:37
  #131
Medlem
Debattprogrammen var mycket bättre på Siewert Öholms tid.
Citera
2016-01-24, 20:02
  #132
Medlem
Bushsweedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen
Debattprogrammen var mycket bättre på Siewert Öholms tid.


Ha ha, ja tro det eller ej..

Men jag tror mest det handlar om att publiken och i 95% av fallen inbjudna debattörer idag lider av obotlig plakatpolitiksskada, oförmåga att se nyanser annat än svart eller vitt, obefintligt konsekvenstänk eller i vissa fall rent av intellektuellt handikappade varmluftsfläktar, samt att alla har gemensamt att de anser det viktigare att vara med i tv än att faktiskt ha något tänkvärt att säga i tv..

En modern politiker tjänar mer på att utrusta sig med fake-tuttar och tv-leende än utbildning och intelligens.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback