Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-11-08, 17:39
  #1
Medlem
Hej!
som ni vet har "klisterpeter" eller Peter Baranowski satt upp både rådjur och holkar lite överallt. Jag ska göra ett slutarbete om honom. Är de någon som har koll på va han tidigare gjort och varför han gör det?

och är de någon som har en bild på ett peter-rådjur?


Tackar.
Citera
2005-11-08, 18:03
  #2
Medlem
Dr.Jekylls avatar
Hittade efter att ha rotat runt lite bland tidningarna här hemma. Viste att det fanns iaf en vettig från en tidning.
http://dump.grendosa.com/klispet.jpg
Från Kapitel 12, vårmagasinet 2004.
Gillar egentligen inte att sno så ur tidningar utan ber alltid folk köpa, men du behövde snabbt och tidningen känns gammal så... Hoppas inte jag får hotmail av Dojjan. Kan ju propsa den dessutom, skitfet tidning!

Är det svårläst, ja då står det ju faktist på Engelska till sidan. Du ska nog kunna tyda ut det till 100% hoppas jag.

// Jekyll
Citera
2005-11-08, 18:21
  #3
Banned
fiveOne5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niunia
Hej!
som ni vet har "klisterpeter" eller Peter Baranowski satt upp både rådjur och holkar lite överallt. Jag ska göra ett slutarbete om honom. Är de någon som har koll på va han tidigare gjort och varför han gör det?

och är de någon som har en bild på ett peter-rådjur?


Tackar.
http://www.subrealillusion.com/happy...tickers/14.gif Dessa gjorde han lite innan rådjuren har jag för mig. Han har varit intervjuad i svenska dagbladet en gång, sök på det, tror han förklarade varför han gjorde det där..
http://www.subrealillusion.com/happy...ickers/154.gif
Citera
2005-11-08, 18:27
  #4
Banned
fiveOne5s avatar
Doktor Jäkel: Kan du fota dom där nedersta bilderna så man får se dom också? Katten verkade ju gör-söt :smart:
Citera
2005-11-08, 18:48
  #5
Medlem
blackie_lawlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niunia
Hej!
som ni vet har "klisterpeter" eller Peter Baranowski satt upp både rådjur och holkar lite överallt. Jag ska göra ett slutarbete om honom. Är de någon som har koll på va han tidigare gjort och varför han gör det?

och är de någon som har en bild på ett peter-rådjur?


Tackar.
Om du nu ska göra ett slutarbete (vad är det egentligen?), vilket låter ganska seriöst och omfattande, tycker jag du ska ta kontakt med Peter direkt. Det borde inte vara särskilt svårt att hitta honom. Hur du löser det får du däremot fundera ut själv.
Hoppas du blir nöjd med ditt arbete och posta det gärna här om det går att lösa rent tekniskt.
Citera
2005-11-08, 18:48
  #6
Medlem
jag mailade akay och han sa att han skulle ge Peter mitt nummer. Men han ringde aldrig och arbetet är ett slappt men ett viktigt slutarbete som ska vara inne på onsdag. så det är lite kris. men jag lägger upp de om du vill kolla.
Citera
2005-11-09, 15:09
  #7
Medlem
Okej, jag har typ en skiss med stavfel. Stämmer de som står? och va tycker ni?


Peter Baranowski är en gatukonstnär som jobbar i sthlm. Han pluggar idag på konstfack och de ryktas om att han brukar ta cyckeln till skolan. Peter uppmärsammades
när han började sätta upp rådjurs klistermärken på baksidan av trafiskyltar. Ibörjan visste ingen vem som låg bakom rådjuren och andra konstnärer som Akay fick då berömm
för Peters verk. Men tillslut började rykten spridas och man förstod att det inte var Akay, Peter fick då ökennamn som "Rådjursmannen" eller "Klister-Peter". Efter ett
tag så började folk höja på ögonbrynen åt alla fågelholkar som satt uppe på stan. Och de va sommaren 2004 Peter lät sig interdjuvas i SvenskaDagBladet. Han avslöjade sitt
namn villket är ganska ovanligt bland gatukonstnärer eftersom gatukonst är olagligt. Men man kan inte anhålla någon utan bevis. Peter har åkt fast en gång när han satte upp
sina rådjur i stan. Trots att hela staden är full av rådjur erkännde han bara två och fick 1400 kr i böter. Peter berättar i intedjuvn att han sysslar med gatukonst mitt på dagen,
han säger att folk är för upptagna med sitt för att orka bry sig om vad han håller på med och börjar någon hota med att ringa polisen är de ju bara att springa därifrån.

Fågelholkarna Peter satt upp ser mycket olika ut. Men alla sitter på trafiskyltar och holkarna har ett svart hål där det är meningen att fågeln ska kunna krypa in. Holkarna
är lätta att ta bort från skyltarna och av dom 117 holkarna Peter tillvärkat och satt upp har många försvunnigt.

(bilder)


Det sitter många rådjursklisermärken uta på stockhoms gator. Rådjuret är svartvitt och cirka 20-25 cm högt. Det ser väldigt naturlig ut, nästan skissat.

(bild)


Jag gillar peters holkar eftersom alla skilljer sig från varandra. Holkarna kan vara snygga, roliga och andra ganska tråkiga men de lyckas ändå fylla en funktion iochmed
att de kryddar en ännu tråkigare trafikskylt. Jag undrar vad som är meningen med alla holkar? Jag tycker iden är ganska generös och jag assiosierar till bostadsbristen
och till att de finns dom som inte alls har en bostad. Som en protest kan man ju sätta upp holkar? Eller så kanske han har gjort det för att förfina Stockholm? Att förfina med
holkar tycker jag att han har lyckats med eftersom man inte kan låta bli att stanna upp och titta.

Peters rådjur som han sätter upp tilltalar mig ännu mer. Eftersom dom finns på så många ställen blir de lite som att få en personlig relation till de lilla djuret. Rådjuret har en blick
som inte går att missa och när jag ser ett så kan jag inte sluta stanna upp och tänka efter. Det är som en bit natur i innerstans betongliv.
Citera
2005-11-09, 15:40
  #8
Medlem
Hehe, rolig text på nåt sätt...
Citera
2005-11-09, 15:44
  #9
Medlem
pyro860s avatar
fiveOne5

han sitter bara bredvid en hink tapet klister
Citera
2005-11-09, 15:59
  #10
Medlem
Dr.Jekylls avatar
Avslutningsarbete för 8.e klass?
Jag gillar också holk föresten!
Citera
2005-11-09, 16:25
  #11
Banned
fiveOne5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Jekyll
Avslutningsarbete för 8.e klass?
Jag gillar också holk föresten!
Ja, det lät faktiskt lite så..
Tror du att du kan skissa de andra bilderna?
Citera
2005-11-09, 19:28
  #12
Medlem
äsch. dethär med att gå i skolan är inte min grej.
orkar inte bry mej mer.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback