Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Vad ger ni för betyg till filmen?
1
23,84%
41 röster
2
8,72%
15 röster
3
12,21%
21 röster
4
9,88%
17 röster
5
13,95%
24 röster
6
11,05%
19 röster
7
12,21%
21 röster
8
5,23%
9 röster
9
1,74%
3 röster
10
1,16%
2 röster
2017-08-13, 16:27
  #169
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sipofa
Ah shit jag tänkte på VII. Så de har redan sagt att nästa ska komma, och den heter VIII?

Vad håller de på med. Åtminstone får den börja där VII slutade. Jag vet att Star Wars gör så att de inte tar filmerna i ordning, men i det här fallet så har VII inte slutat ännu liksom. Känner inte du samma?
VII slutade ju mitt i eftersom det är första filmen i en trilogi. Episod 8 kommer ju nu i december och det kommer en episod 9 också så det har aldrig varit meningen att det skall sluta med VII.
Citera
2017-08-13, 16:28
  #170
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryndagod
Rey måste väl vara en palpatine ändå?
100% garanterat inte. Det vore alldeles för vågat för Disney. Rey är en Skywalker eller någonting annat jättetråkigt.
Citera
2017-08-13, 19:56
  #171
Medlem
Jonipoons avatar
Suck.

ST imponerar inte. Många blundade för att TFA i princip var en kopia på ANH, med argumentet att "detta var nödvändigt för att återuppliva Star Wars efter prequelfilmerna" (som enligt mig faktiskt inte alls var så dåliga som folk verkar påstå). Frågan är hur långt Lucasfilm/Disney kan gå innan de mest hjärndöda fansen som sväljer allt slutar blunda för deras envisa kopierande av origintaltrilogin?

Jag hade faktiskt lite hopp inför TLJ innan Entertainment Weekly släppte mer info och bilder nu i veckan. Men nu säger t.o.m. regissören Rian Johnson att TLJ kommer att vara "i princip samma som Empire Strikes Back", men han försvarar det genom att säga "men det handlar om helt nya karaktärer i helt nya situationer, så det kommer att kännas annorlunda ändå".

Alltså, jag går inte på det där. Jag är trött på att Lucasfilm/Disney tror att det går att fortsätta kopiera OT bit för bit utan konsekvenser, men jag är ännu mer trött på alla fans och kritiker som sväljer soppan med hull och hår. "Rey är SÅ grym!", "Finn är SÅ rolig!", "Poe är SÅ cool!".

Rey = sämsta Star Wars-karaktären någonsin. Hon klarar allt utan hinder, hon är oslagbar. Hon är totalt ointressant, hon får pass bara för att hon är tjej och därför tror folk att non är unik trots att hon är hur tråkig som helst.
Finn = token black guy som bara finns med för att fälla roliga skämt (bra jobbat Disney, ni ger vatten på kvarnen om stereotypen med svart man som är rolig), plus att hans stormtrooper-historia är helt ologisk. Han är en barnsoldat som vuxit upp under hjärntvättning, men verkar ändå vara helt normal kille som kan fälla roliga skämt. Han har heller inga problem med att beskjuta sina forna stormtrooper-kompisar.
Poe = ännu en tråkig karaktär. Vad är Poe mer än en cool pilot? Vad fyller han för funktion i filmen? Han borde dött på Jakku, men det faktum att han kommer tillbaka på slutet skapar ett så sjukt stort plothole.

Orkar inte skriva mer just nu.
Citera
2017-08-13, 20:25
  #172
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonipoon
Jag hade faktiskt lite hopp inför TLJ innan Entertainment Weekly släppte mer info och bilder nu i veckan. Men nu säger t.o.m. regissören Rian Johnson att TLJ kommer att vara "i princip samma som Empire Strikes Back", men han försvarar det genom att säga "men det handlar om helt nya karaktärer i helt nya situationer, så det kommer att kännas annorlunda ändå".
Det förstod man ju att det skulle bli ännu en remake. De slipper skriva ett nytt manus och med tanke på hur väl emottagen TFA blev bland pöbeln så slipper de ta några risker, ytterligare en remake är en garanterad success. Och att folk trodde att Rian Johnson hade integritet bara för att han har gjort någon smygpretto film tidigare.

Håller med om att prequeltrilogin inte är så jävla dålig som många vill få det till. Den är i varje fall fan så mycket bättre än TFA. Om folk bara hade kunnat låta bli att tvångsmässigt bajsa på prequelsen för att de var något nytt så kanske vi hade sluppit den här röran.
Citera
2017-08-13, 22:41
  #173
Medlem
Jonipoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonJeremyClarks
Det förstod man ju att det skulle bli ännu en remake. De slipper skriva ett nytt manus och med tanke på hur väl emottagen TFA blev bland pöbeln så slipper de ta några risker, ytterligare en remake är en garanterad success. Och att folk trodde att Rian Johnson hade integritet bara för att han har gjort någon smygpretto film tidigare.

Håller med om att prequeltrilogin inte är så jävla dålig som många vill få det till. Den är i varje fall fan så mycket bättre än TFA. Om folk bara hade kunnat låta bli att tvångsmässigt bajsa på prequelsen för att de var något nytt så kanske vi hade sluppit den här röran.
Eller hur.

"Tom Long of The Detroit News wrote that though some may find the film too similar to the original Star Wars, it leaves "the ungainly and unneeded clumsiness of the subsequent prequels far behind ... the energy, humor and simplicity of direction [has] been recaptured".

"The Associated Press called it "basically the same" as the original film but "isn't that what we all wanted anyway?"

Folk vill ju ha remakes. Tyvärr förstår inte dessa hjärndöda personer att Star Wars-filmerna hänger ihop. Hade TFA kallat sig själv för en reboot hade jag inte haft några problem med den, men nu är det så att den officiellt kallas för Episod VII och därmed är den officiella fortsättningen på Return of the Jedi. En bedrövlig fortsättning, får man väl säga.

Tur att Rogue One var fantastisk, dock.
Citera
2017-08-25, 09:38
  #174
Avstängd
Mertillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonipoon
Jag hade faktiskt lite hopp inför TLJ innan Entertainment Weekly släppte mer info och bilder nu i veckan. Men nu säger t.o.m. regissören Rian Johnson att TLJ kommer att vara "i princip samma som Empire Strikes Back", men han försvarar det genom att säga "men det handlar om helt nya karaktärer i helt nya situationer, så det kommer att kännas annorlunda ändå".

Alltså, jag går inte på det där. Jag är trött på att Lucasfilm/Disney tror att det går att fortsätta kopiera OT bit för bit utan konsekvenser, men jag är ännu mer trött på alla fans och kritiker som sväljer soppan med hull och hår.

Utifrån de rörliga bilderna på Youtube kommer det att vara med ett slag på marken mot "walkers" också. I tvåan igen. Herregud.

Jodå, jag följer detta lite också. Det var ju stort som fan för 35 år sedan när jag var grabb och en anhängare. Behöver alltid försvara mig med att berätta det. Däremot bojkottar jag serien numera och det känns som det rätta att göra. Leksakerna har dessutom tappat all dragningskraft. Inte för att jag är äldre utan för att sagan har blivit större och därmed sämre och kvaliteten på plastsakerna sämre. Ändå är det dyrare än någonsin så djävlar vilket fiasko.
Citera
2017-08-27, 13:06
  #175
Medlem
Jonipoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Utifrån de rörliga bilderna på Youtube kommer det att vara med ett slag på marken mot "walkers" också. I tvåan igen. Herregud.

Jodå, jag följer detta lite också. Det var ju stort som fan för 35 år sedan när jag var grabb och en anhängare. Behöver alltid försvara mig med att berätta det. Däremot bojkottar jag serien numera och det känns som det rätta att göra. Leksakerna har dessutom tappat all dragningskraft. Inte för att jag är äldre utan för att sagan har blivit större och därmed sämre och kvaliteten på plastsakerna sämre. Ändå är det dyrare än någonsin så djävlar vilket fiasko.
På tal om sämre kvalitét, så finns det faktiskt en video på YouTube där en snubbe pratar om just detta problemet:

https://www.youtube.com/watch?v=4hNAji3lIGE

Under George Lucas tid var det åtminstone hög kvalitét på alla leksaker och samlarobjekt. Nu när Disney äger Star Wars har vi verkligen fått bevittna hur äkta överexponering, överproducering och superkapitalism ser ut. Trots detta var det så många personer som tidigare hånade George för sin "girighet"! Haha! Man skrattar nästan på sig. George var långt ifrån girig, men det är underförstått att han tjänade mycket pengar på Star Wars. So what? Han snålade inte på kvalitéten.
Citera
2017-09-05, 09:48
  #176
Avstängd
Mertillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonipoon
På tal om sämre kvalitét, så finns det faktiskt en video på YouTube där en snubbe pratar om just detta problemet:

https://www.youtube.com/watch?v=4hNAji3lIGE

Under George Lucas tid var det åtminstone hög kvalitét på alla leksaker och samlarobjekt....

Det var en intressant video. Ja. Jag vet att George Lucas tänkte mycket på kvaliteten på leksakerna och allt annat. Det var dessutom inte "allt annat" på den tiden.

I den kommande filmen verkar det vara ett "stort episkt slag" igen och det är också något jag reagerar negativt på. Efter Hoth och Endor, som bägge var riktigt balla slag på film, så fattar ju Hollywood vad som uppskattas men ska därför repetera det tills det blir tröttsamt. Dessutom ska det vara som på det första slaget i "Episod III", ett enda virrvarr där allting sker i alltför snabbt tempo. Är det inte ett stort virrvarr i snabbt tempo så verkar man tänka som så att publiken inte blir imponerad och tröttnar. Nej. Konsten att göra Star Wars-film har i modern tid gått förlorad. "Mindre är mera", följer man inte längre som ett tips på vägen.

Som sagt, jag kommer att fortsätta att bojkotta det här. Disney-imperium och ointressant kommers!
Citera
2017-09-05, 11:36
  #177
Medlem
Ledarens avatar
Bör det inte komma en ny trailer snart? Känns ganska svalt kring den här filmen.
Citera
2017-09-07, 19:15
  #178
Medlem
Jonipoons avatar
Kathleen Kennedy har sparkat ytterligare en regissör, Colin Trevorrow från att regissera Episod 9 som kommer efter The Last Jedi.

Lucasfilm under Kennedys ledning verkar ha väldigt svårt att bestämma sig. Först var det Josh Trank som fick sparken från Boba Fett-filmen (berodde dock på att han betedde sig som en idiot), men bortsett från JJ Abrams och Rian Johnson har det uppstått problem mellan Kennedy och varje regissör.

- Gareth Edwards som regisserade Rogue One blev utbytt av en annan regissör som gjorde enorma reshoots av filmen. Hela handlingen och slutet ändrades.

- Phil Lord och Christopher Miller fick sparken från Han Solo-filmen och blev ersatta av Ron Howard när 80 % av filmen redan hade spelats in.

- Colin Trevorrow får sparken några månader innan inspelningen av Episod 9 börjar.

Så vad tror ni? Är Kathleen Kennedy en smart businesswoman som fattar rätt beslut, eller är hon bara en velig käring som inte kan bestämma sig? Personligen tror jag hon är väldigt oerfaren, trots sina många år i branschen. Innan hon producerade TFA med JJ Abrams, så har hon BARA jobbat ihop med George Lucas och Steven Spielberg, som både är mycket äldre än henne och därför har hon respekt för dem. Hon har mindre respekt för yngre regissörer, som tillhör en helt annan generation än Lucas och Spielberg. Anledningen till att hon kom så bra överens med Abrams och Rian Johnson kan bero på att hon vid upprepade tillfällen kallat de för feminister.
Citera
2017-09-07, 19:55
  #179
Medlem
Black.Lipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonipoon
Kathleen Kennedy har sparkat ytterligare en regissör, Colin Trevorrow från att regissera Episod 9 som kommer efter The Last Jedi.

Lucasfilm under Kennedys ledning verkar ha väldigt svårt att bestämma sig. Först var det Josh Trank som fick sparken från Boba Fett-filmen (berodde dock på att han betedde sig som en idiot), men bortsett från JJ Abrams och Rian Johnson har det uppstått problem mellan Kennedy och varje regissör.

- Gareth Edwards som regisserade Rogue One blev utbytt av en annan regissör som gjorde enorma reshoots av filmen. Hela handlingen och slutet ändrades.

- Phil Lord och Christopher Miller fick sparken från Han Solo-filmen och blev ersatta av Ron Howard när 80 % av filmen redan hade spelats in.

- Colin Trevorrow får sparken några månader innan inspelningen av Episod 9 börjar.

Så vad tror ni? Är Kathleen Kennedy en smart businesswoman som fattar rätt beslut, eller är hon bara en velig käring som inte kan bestämma sig? Personligen tror jag hon är väldigt oerfaren, trots sina många år i branschen. Innan hon producerade TFA med JJ Abrams, så har hon BARA jobbat ihop med George Lucas och Steven Spielberg, som både är mycket äldre än henne och därför har hon respekt för dem. Hon har mindre respekt för yngre regissörer, som tillhör en helt annan generation än Lucas och Spielberg. Anledningen till att hon kom så bra överens med Abrams och Rian Johnson kan bero på att hon vid upprepade tillfällen kallat de för feminister.

Om du tittar på hennes CV står det klart och tydligt att han är en lyckad producent. Sedan att du ska börja gnälla om feminister tar bort från den riktiga kritiken i inlägget.
Det du borde fokusera på är att oavsett vad de väljer att göra är filmerna garanterade att bli succéer, vilket är skrämmande hur heligt Star Wars har blivit.
Kennedy är helt klart en smart affärskvinna, att påstå något annat är bara att greppa efter halmstrån.
Du skriver att hon respekterar äldre och dylikt, utan att ha en enda aning om hur det faktiskt ligger till. Det finns en gräns för friskt spekulerande, och den har du nog passerat.
Citera
2017-09-07, 21:14
  #180
Medlem
Jonipoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Lips
Om du tittar på hennes CV står det klart och tydligt att han är en lyckad producent. Sedan att du ska börja gnälla om feminister tar bort från den riktiga kritiken i inlägget.
Det du borde fokusera på är att oavsett vad de väljer att göra är filmerna garanterade att bli succéer, vilket är skrämmande hur heligt Star Wars har blivit.
Kennedy är helt klart en smart affärskvinna, att påstå något annat är bara att greppa efter halmstrån.
Du skriver att hon respekterar äldre och dylikt, utan att ha en enda aning om hur det faktiskt ligger till. Det finns en gräns för friskt spekulerande, och den har du nog passerat.
Det ändrar inte det faktum att hon endast jobbat med Spielberg och Lucas innan. För att göra saken ännu mer ironisk kan ju nämnas att det var Spielberg som tipsade och lade fram JJ Abrams som kandidat.

Jag är ganska insatt i detta och har följt utvecklingen sedan Disney köpte Lucasfilm, så kom inte och snacka dumheter själv. Det är bara att titta på intervjuer och dylikt, krävs inte mycket innanför pannbenet för att lägga märke till hur Kennedy tar varje chans hon får att snacka om feminism och vikten av att porträttera starka kvinnliga karaktärer. Kvinnliga hjältar är naturligtvis inte ett problem i sig, jag tycker själv det är viktigt att det inte bara är manliga hjältar i varenda jävla film. Kennedy har dock sagt en hel del konstiga saker som "I don't feel I owe the male fans of Star Wars anything". Det är sådana kommentarer som gör att hon framstår som rätt osympatisk.

Men om vi skall lämna just ämnet Kennedy för stunden, så kan jag ju ändå passa på att gå vidare i diskussionen och berätta hur jag känner för Star Wars just nu som helhet.

TFA var redan garanterad att bli en stor succé oavsett regissör och producent, med tanke på att det var den första Star Wars-filmen på 10 år, Han Solo skulle komma tillbaka, de hade Millenium Falcon, det var stormtroopers, X-wings och TIE-fighters. Filmens framgång beror till mycket på detta, sedan är filmen givetvis snyggt filmad, väl skådespelad och proffsigt redigerad vilket såklart hjälpte till. Hela marknadskampanjen gick ut på att distansera sig ifrån prequel-filmernas CGI, trots att TFA hade fler specialeffekter än någon av prequel-filmerna. Rogue One red mycket på den våg som TFA tillförde, men hysterin har mattats av väldigt vilket märks på antalet trailervisningar för TLJ.

Filmerna är inte alls garanterade att bli stora succéer som du påstår. Du måste förstå att det Lucasfilm gjort hittills är att jobba stenhårt med nostalgi, till en punkt då det överexponeras. Därför hänger det så otroligt mycket på TLJ är annorlunda och INTE en rehash på ESB (vilket TFA var på ANH). Du kan inte visa Millenium Falcon hur många gånger tillslut och hoppas på en WOW-reaktion från fansen, tillslut försvinner den magiska känslan när det inte är något speciellt längre.

Det kommer att släppas en Star Wars-film varje år framöver, och visst, det kanske kan funka, men detta är något som Star Wars inte gjort tidigare. Star Wars är ett varumärke som tidigare alltid funkat bäst med mellanrum hos releaserna. Star Wars är unikt, du kan inte "reboota" Star Wars som med andra franchiser, vilket gör det extremt sårbart för överexponering.

Tyvärr verkar det som att TLJ faktiskt är väldigt lik ESB, så det återstår att se hur väl filmen kommer att tas emot. Väldigt många fans som gillade TFA trots att den var så lik ANH (själv gjorde jag inte det) har redan talat ut och sagt att "while making TFA like ANH was necessary to bring back Star Wars again, I will not accept if TLJ is like ESB too". Självklart kommer dessa fans gå och se filmen tre gånger ändå, fans som de är, men det är inte det som är poängen. Poängen är att det kommer generera en negativ bild som skadar efterkommande produktioner.

Det går faktiskt att skada en filmfranchise varumärke så mycket till den punkt då din hemmapublik totalt ratar den; se Terminator. Då finns det inget annan val än att göra en total reboot (som James Cameron skall göra med Terminator nu 2019), men i Star Wars fall så går detta som sagt inte.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback