Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2015-12-18, 18:08
  #25
Medlem
Extasiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Syrien är en suverän stat. FN har inte erkänt det IS-kontrollerade området som en självständig stat. Det är syriskt territorium.

Enligt din logik har Syrien alltså rätt att bomba Sverige eftersom svenska medborgare begått terrorhandlingar i Syrien?
Som du vet har SD krävt al-Assads avgång ett tag nu: https://sdkuriren.se/hotet-mot-krist...otar-aven-oss/

Det här är jättebra. Självklart behöver inte en konservativ och nationalistisk utrikespolitik vara det samma som isolationism. Finns nog stort stöd bland folk efter den senaste tidens händelser.
Citera
2015-12-18, 18:44
  #26
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extasis
Som du vet har SD krävt al-Assads avgång ett tag nu: https://sdkuriren.se/hotet-mot-krist...otar-aven-oss/

Det här är jättebra. Självklart behöver inte en konservativ och nationalistisk utrikespolitik vara det samma som isolationism. Finns nog stort stöd bland folk efter den senaste tidens händelser.
Hade missat det. Tack för länken. SD-punkten på skalan "korkad --- ond" flyttade just några steg åt ond-hållet.

Det handlar inte om isolationism. Det handlar om vilka krafter man vill hjälpa. Jag hade gärna sett att Sverige skickat trupp både till östra fd Ukraina för att hjälpa den tappert kämpande civilbefolkningen där, och jag hade gärna sett att Sverige erbjudit sig att hjälpa Assad och Putin att bekämpa terrorismen i Syrien. Vad SD vill göra är att hjälpa NATO bekämpa Assad och stycka upp Syrien.
Citera
2015-12-18, 19:22
  #27
Medlem
Durcherrss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extasis
Som du vet har SD krävt al-Assads avgång ett tag nu: https://sdkuriren.se/hotet-mot-krist...otar-aven-oss/

Det här är jättebra. Självklart behöver inte en konservativ och nationalistisk utrikespolitik vara det samma som isolationism. Finns nog stort stöd bland folk efter den senaste tidens händelser.

Ekerotharna och resten av de extrema counterjihadisterna/judarna inom SD måste ha flyttat fram sina positioner rejält inom den utrikespolitiska delen? Jag vet att SD för bara 4 år sedan var emot NATO och kriget i Syrien. De senaste 2 åren verkar de ha bytt ut sin "nationalistiska" utrikespolitik mot total neokonservatism.
Citera
2016-01-16, 09:04
  #28
Medlem
murder_us avatar
Detta förtjänar att uppmärksammas mer! Senast 2014 minns jag att Jimpa menade att en eventuell svensk insats skulle vara av humanitär art.
Helt plötsligt ska det bombas och krigas på främmande makts territorium.

Är detta en del i dockandet med moderaterna eller är det andra smutsiga krafter i farten ?
Citera
2016-01-16, 11:05
  #29
Medlem
RudyardKiplings avatar
Jag är av åsikten att vi inte ska ha svensk trupp utomlands bortsett från de under motsvarande FN-mandat. Fast även där har jag blivit tveksam av skäl jag i denna tråd inte vill gå in på.

Jag har inte följt detta närmare men jag kan tänka mig att SD vill skicka dit trupp för att tillsammans med andra skapa tillräckligt lugn i regionen så att folk kan börja återvända till sina länder.
Citera
2016-01-16, 11:11
  #30
Medlem
gato12s avatar
Man vill verka ansvarsfulla och kastar fram ett huvudlöst förslag.

Inte ens USA, som brukar gilla att rycka ut, vill på allvar gå in med marktrupp i det getingboet.
Citera
2016-03-02, 07:15
  #31
Medlem
På jobbet diskuterade vi mycket om Sveriges marktrupp i Syrien. O vi kom till slutsatsen att det inte finns något behov. Sverige måste vara möjligt att hålla sig borta från konflikten i Syrien. Vår neutralitet ger oss en fördel gentemot andra länder. Det förefaller mig som i denna konflikt det sista ordet för Ryssland och USA, för att vara andra eller tredje i den här listan är inte nödvändigt. Nu är en vapenvila i Syrien, och detta är det viktigaste resultatet hittills. Jag hoppas att detta är början på att övervinna konflikten och ett slut på ISIS. Naturligtvis får tiden utvisa. Sådana åtgärder som diplomati, tyvärr, länge bortglömd i vår värld.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback