2015-12-15, 20:45
Medlem
Moderator får gärna flytta tråden om den inte ligger rätt, har ingen aning om vart den ska ligga.

Något jag har funderat på idag, hur vet jag om jag är hel eller halvfinsk?
Min farmor och farfar är födda och flyttade till Sverige typ 1950 eller något sånt.
Min mormor och morfar flyttade också hit runt samma tidpunkt. Min gammelmorfar var rysk.

Mina föräldrar är födda i Sverige, jag likaså. Är jag då helfinsk eller halvfinsk eftersom mina föräldrar föddes i Sverige? Jag förstår riktigt inte hur det där fungerar, eller är det finsk + svensk = halvfinsk?
Citera
2015-12-15, 20:54
Medlem
SPlLLEVINKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahoffs
Moderator får gärna flytta tråden om den inte ligger rätt, har ingen aning om vart den ska ligga.

Min farmor och farfar är födda och flyttade till Sverige typ 1950 eller något sånt.
Min mormor och morfar flyttade också hit runt samma tidpunkt. Min gammelmorfar var rysk.

Mina föräldrar är födda i Sverige, jag likaså. Är jag då helfinsk eller halvfinsk eftersom mina föräldrar föddes i Sverige? Jag förstår riktigt inte hur det där fungerar, eller är det finsk + svensk = halvfinsk?

Jag skulle säga att du är etniskt (hel)finsk, med lite ryskt i dig iofs. Men du är svensk. Din nationalitet är svensk. I vardagligt sammanhang är du svensk.

Igen, det är vad jag skulle säga, vad som faktiskt gäller har jag ingen koll på.
Citera
2015-12-15, 20:58
Medlem
Pungsnoppens avatar
Bara för att man blir född i ett annat land är inte äns genetik från den delen av världen. Om dina föräldrar hade fött dig på Jupiter så hade du fortfarande varit finsk och inte jupiterist eller född på mars marsian.

Vad är den som råkas bli född på ett flygplan i luften? Eee jag är
Från himlen eller luftrummet över Sydpolen.
Citera
2015-12-15, 21:07
Medlem
MrMadoffs avatar
Gillar du knivar?

Du är vad du själv vill vara.
Citera
2015-12-15, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff

Du är vad du själv vill vara.

Håller med, ingen annan kan säga vad du är.
Citera
2015-12-15, 22:09
Medlem
Gå lite längre tillbaka i tiden med släktforskningen, typ före 1809. Då var Finland ett svenskt landskap, och alla var Svenskar. Då är du helsvensk.
Annars får du göra som flera andra sagt och avgöra saken själv. Språkforskare t.ex (som jag läst en del böcker av) stångas ofta med frågan om vad som är ett eget språk, och det finns ingen annan definition än att om de som själva tycker att de talar ett eget språk - gör det.

Men - i grunden - är frågan helt ointressant. Du är du. Man kan definiera sig själv på tusentals olika sätt; "lång", "svensk", "högerhänt", "dansant, "liberal", "kristen", "snygg", intelligent". Alla är en kombo av mycket. Just definitionen om var din släktingar kommer ifrån tycker jag är en av de minst intressanta, det säger minst om dig.
Citera
2015-12-15, 23:55
Medlem
RunkRune2000s avatar
Citat:

Du men göra DNA test https://www.23andme.com/en-eu/
Citera
2015-12-16, 00:48
Medlem
Haha vad fan. Är du dum eller?
Du är finskättad men svensk kulturellt troligtvis?
Citera
2015-12-16, 16:20
Moderator
Tinuviels avatar
Vem är jag?

Svårplacerad, men vi prövar i filosofi.

Rasforskning --> Filosofi
/Moderator
Citera
2015-12-16, 17:30
Medlem
Språket är inte oväsentligt för hur du uppfattas.
Kan du finska utan betoning kan du kalla dig helfinsk
Kan du finlandssvenska så kan du kalla dig finlandssvensk
Kan du svenska utan betoning så kan du kalla dig helsvensk
Sen spelar det ingen roll om du heter Koskenkorva eller Karlsson. Alla skiter i det nuförtiden.
(Finlandssvensk kanske inte är aktuellt i det här fallet, men jag tog upp det eftersom jag har en polare som är född i Kristinestad, det var en jävulsk fördel som finlandssvensk om man kunde perfekt finska som man uppfattades bland finnarna)
Senast redigerad av Kokoluring 2015-12-16 kl. 17:32.
Citera
2015-12-17, 01:58
Medlem
Citat:

Definitivt inte helfinsk. Etniskt halv-finsk skulle jag säga spontant. Språkligt är du helsvensk (du skriver bra!), kulturellt antar jag att du är helt svensk. Tycker du själv att du är helt finsk eller halvt svensk -- vilket är en bättre fråga egentligen. Och vilket lag håller du på i en hockey landskamp mellan Sverige och Finland.

Fundera på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in