Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-10-19, 19:44
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Anders Behring Breivik var ju så ideologiskt driven och hade så tydliga politiska motiv. Jag tycker väl kanske inte att man kan jämföra med Anton Lundin Pettersson.

Nej som sagt, dessa två dåd och de båda gärningsmännen verkar väldigt, väldigt olika.

I Norge-fallet så tycker jag också att det vid det här laget är klart vad som faktiskt hände. Det fanns tydliga politiska motiv, kristallklart i och med det inledande bombdådet inne i Oslo bl.a. Även vissa religiösa motiv fanns med i bilden. Gärningsmannen tycks till och me ha haft för avsikt att förändra världen på ett bisarrt sätt.

I det svenska fallet så är det väldigt många frågetecken fortfarande. Det tycker jag på grund av det inte framkommit så mycket information om motiven. Inte heller finns det så mycket info om gärningsmannens bakgrund i övrigt. Och dessutom har den info som släppts ut i vanlig media om det svenska dådet varit lite underlig eller osammanhängande. Jag har till och med svårt att tro på alla detaljer i den officiella versionen. Känslan är att det vid den svenska skolmassakern fanns någon personlig konflikt med i bakgrunden som kan ha triggat det hela, samt att det handlar om en s.k. vanlig skolmassaker som kan jämföras med flera amerikanska diton. Gärningsmännen i denna typ av massakrer har ofta drabbats av nån tillfällig och hastig kortslutning uppe i elskåpet och deras agerande är ologiskt. Men det är ofta rörigt i mitt huvud också, det handlar kanske som vanligt om att jag missat info, och feltolkat vad som hände i samband med den svenska skolmassakern.

Om några år så blir det lättare att jämföra dessa två händelser. Då har mer fakta förhoppningsvis kommit fram. Men just nu är det svårt att se några större likheter mellan dessa gärningsmän och dåd.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback