Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-06, 13:16
  #1009
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deakpeasley
Han har suttit 34 år i streck ! Clark Olofsson har inte suttit lika länge
i 1,men det=nog ganska jämt ut när det gäller tot fång-tid. Det finns några st som kan ta sig ifatt+förbi
Axmyr på sikt. Den dubble dubbelmörd T. Alexandersson ligger nära till hands,har vrt inlåst sen-88 och
inom 5 år=han ju ifatt Axmyr då han räkn till de absol mest farl

på våra fäng.Har nog ign chans komma ut innan dess. Mijajlo Mijalovic har snart suttit 14 år för Anna Lindh-mordet,bör oxå få sitta så han tar sig förbi Axmyr-------tar du bort 1 bliv regerings-chef=40 år absol inte omöjl !

Finns förmodl fler kand----men jag kommer inte på ngn just nu !

Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Amir Ali Birjandi, f. Conny Eriksson, frigavs villkorligt i år efter att ha suttit inne sedan 1985, 32 år.

Jaha så den mannen kom också ut till sist? Ja, då är det nog Alexandersson som är den till livstid dömda person i Sverige som suttit längst nu.

"Rekordkandidater" förutom honom och Mijailovic (även om Örebro TR har den formella beslutsrätten är det tveksamt om någon regering någonsin kommer vilja släppa ut en man som mördade Sveriges utrikesminister i ett brutalt knivdåd) torde vara:

- John Ausonius
(karln är utan tvivel djupt personlighetsstörd och pga all skräck han orsakade skulle det väcka både upprördhet och ont blod om han frigavs. Reservation för kommande mordrättegång i Tyskland. Kanske att man skulle välja att formellt överföra honom till Tyskland eller nåt om han döms där, jag vet inte riktigt hur reglerna ser ut)

- Anders Eklund
(Vilken domare vill sätta sig själv i skottgluggen med ett gråtmilt beslut om att denna kanske vidrigaste av alla livstidsdömda i Sverige måste få komma ut i friheten igen och inte är så farlig efter allt han gjort? Det största "hotet" i Eklunds fall tror jag är att han inte kommer att leva så länge som krävs. Karln ser inte ut som hälsan själv direkt...)

- Jackie Arklöf
(Hade det varit i USA hade Arklöf haft större chans att vinna en miljardjackpot än att få "parole board" att gå med på förtida frigivning. Skulle ändå tro att han kommer ut om 7-8 år, även om domstolen säkert är något påverkad av insikten att de inte kommer att vinna några popularitetstävlingar bland sina kollegor inom Polisen)

Sen är ju frågan vad som händer med alla mindre kända mördare, som i en del fall nu suttit både 15 och 20 år utan tidsbestämning. Här är en sammanställning från SVT om vad som hänt i ett antal av de fall vi haft i Sverige sen 80-talet (listan verkar inte vara komplett)

http://pejl.svt.se/livstid/

Vad man kan se här är att många ändå slipper ut efter runt 15 år eller lite drygt det. Det gäller även uppmärksammade och särskilt vidriga fall som bröderna som sköt ihjäl sin brorsdotter Pela för att hon "vanärat" familjen. De kom ut i fjol efter 15 år i fängelse. Förmodligen talar det för att även en sån som barnamördaren Christine Schürrer kommer att släppas (även om det där lär vara tyska myndigheter som beslutar så hon räknas väl inte riktigt).

En stark kandidat lär naturligtvis också Rahmat Akilov bli. Jag utgår från att han kommer att dömas till livstid. Han lär också komma att hållas isolerad, rent av i en omfattning som påminner om Breivik. Blir inte så kul för honom... Så länge islamistisk terrorism är en realitet i Europa lär han inte ha en chans. Skulle det upphöra och ett antal år hinner förflyta kanske han skulle ha en chans efter 25 år eller så...
Citera
2017-06-06, 14:42
  #1010
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jaha så den mannen kom också ut till sist? då är det nog Alexandersson som är den till livstid dömda person i Sverige som suttit längst nu.

"Rekordkandidater" förutom honom och Mijailovic (även om Örebro TR har den formella beslutsrätten är det tveksamt om någon regering någonsin kommer vilja släppa ut en man som mördade Sveriges utrikesminister i ett brutalt knivdåd) torde vara:

- John Ausonius
(karln är utan tvivel djupt personlighetsstörd och pga all skräck han orsakade skulle det väcka både upprördhet och ont blod om han frigavs. Reservation för kommande mordrättegång i Tyskland. Kanske att man skulle välja att formellt överföra honom till Tyskland eller nåt om han döms där, jag vet inte riktigt hur reglerna ser ut)

- Anders Eklund
(Vilken domare vill sätta sig själv i skottgluggen med ett gråtmilt beslut om att denna kanske vidrigaste av alla livstidsdömda i Sverige måste få komma ut i friheten igen och inte är så farlig efter allt han gjort? Det största "hotet" i Eklunds fall tror jag är att han inte kommer att leva så länge som krävs. Karln ser inte ut som hälsan själv direkt...)

- Jackie Arklöf
(Hade det varit i USA hade Arklöf haft större chans att vinna en miljardjackpot än att få "parole board" att gå med på förtida frigivning. Skulle ändå tro att han kommer ut om 7-8 år, även om domstolen säkert är något påverkad av insikten att de inte kommer att vinna några popularitetstävlingar bland sina kollegor inom Polisen)

Sen är ju frågan vad som händer med alla mindre kända mördare, som i en del fall nu suttit både 15 och 20 år utan tidsbestämning. Här är en sammanställning från SVT om vad som hänt i ett antal av de fall vi haft i Sverige sen 80-talet (listan verkar inte vara komplett)

http://pejl.svt.se/livstid/

Vad man kan se här är att många ändå slipper ut efter runt 15 år eller lite drygt det. Det gäller även uppmärksammade och särskilt vidriga fall som bröderna som sköt ihjäl sin brorsdotter Pela för att hon "vanärat" familjen. De kom ut i fjol efter 15 år i fängelse. Förmodligen talar det för att även en sån som barnamördaren Christine Schürrer kommer att släppas (även om det där lär vara tyska myndigheter som beslutar så hon räknas väl inte riktigt).

En stark kandidat lär naturligtvis också Rahmat Akilov bli. Jag utgår från att han kommer att dömas till livstid. Han lär också komma att hållas isolerad, rent av i en omfattning som påminner om Breivik. Blir inte så kul för honom... Så länge islamistisk terrorism är en realitet i Europa lär han inte ha en chans. Skulle det upphöra och ett antal år hinner förflyta kanske han skulle ha en chans efter 25 år eller så...
Det fetade: Ja, dessvärre. Man undrar hur pass "rehabiliterad" Birjandi är? Han anser sig fortfarande vara oskyldig till mordet han dömdes för 1985.
Citera
2017-06-16, 15:11
  #1011
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Det tror jag inte, det var nog en grej inom KRIS bara. Dom hade en fest för Viken och alla KRIS avdelningar var säkert inbjudna.
Varför har Axmyr en adress i Halmstad på Broddessonsgatan ? Om han inte bor där alltså..
Citera
2017-06-16, 17:17
  #1012
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1900-talet
Varför har Axmyr en adress i Halmstad på Broddessonsgatan ? Om han inte bor där alltså..

Varför frågar du mig? Jag vet inte var han bor. Vet du att han inte bor där eller? Jag hänger inte riktigt med nu
Citera
2017-06-20, 13:13
  #1013
Medlem
Nej jag vet inget om honom. Ser bara på Hitta.se att han bor där..
Citera
2017-06-21, 23:08
  #1014
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1900-talet
Nej jag vet inget om honom. Ser bara på Hitta.se att han bor där..

Men varför skulle han inte bo där då?
Citera
2017-06-26, 15:52
  #1015
Medlem
Haha.Nä, inte vet jag..
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Men varför skulle han inte bo där då?
Citera
2017-07-06, 20:47
  #1016
Medlem
Burgesss avatar
Är Axmyr i Almedalen?
Citera
2017-07-07, 15:37
  #1017
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Fotografi på en ung Leif Axmyr, 1963: https://minfil.org/r71eT6b2b3/Leifaxmyr.jpg
Citera
2017-07-08, 10:50
  #1018
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Fotografi på en ung Leif Axmyr, 1963: https://minfil.org/r71eT6b2b3/Leifaxmyr.jpg
Leif Axmyr skulle fylla 44 år När han slog ihjäl en 19 årig tjej och en 22 årig kille i Gävle.
Den 19 åriga tjejen var före detta flickvän till Leif Axmyr.

Morden begicks under en permission från fängelset under samma månad som Leif A skulle friges.3 olika bränder startades i lägenheten för att dölja morden.

Hur och var träffades Leif Axmyr och den 24 år yngre tjejen?
Vilken typ av förhållande hade dessa?Var dom förlovade?
Var tjejen en vanlig tonåring eller var det en kriminell missbrukartjej.Kort sagt hur och vem var hon?

Vad föranledde den mer än dubbelt så gamla Leif Axmyr att åka till den tonårige tjejen och mörda henne.Kort sagt varför.

Har Leif missbruksproblem?Vilka mer var med under dubbelmordet och mordbränderna i Gävle?
__________________
Senast redigerad av olovpalme 2017-07-08 kl. 10:55.
Citera
2017-07-08, 12:06
  #1019
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Leif Axmyr skulle fylla 44 år När han slog ihjäl en 19 årig tjej och en 22 årig kille i Gävle.
Den 19 åriga tjejen var före detta flickvän till Leif Axmyr.

Morden begicks under en permission från fängelset under samma månad som Leif A skulle friges.3 olika bränder startades i lägenheten för att dölja morden.

Hur och var träffades Leif Axmyr och den 24 år yngre tjejen?
Vilken typ av förhållande hade dessa?Var dom förlovade?
Var tjejen en vanlig tonåring eller var det en kriminell missbrukartjej.Kort sagt hur och vem var hon?

Vad föranledde den mer än dubbelt så gamla Leif Axmyr att åka till den tonårige tjejen och mörda henne.Kort sagt varför.

Har Leif missbruksproblem?Vilka mer var med under dubbelmordet och mordbränderna i Gävle?
Någon får gärna rätta mig, men har för mig att Axmyr och flickvännen träffades genom en gemensam väninna. Ev. började de brevväxla när Axmyr avtjänade ett fängelsestraff. Förhållandet blev inte långvarigt, p. g. a. Axmyrs "hätska" humör?

Anledningen var att Axmyr var av en mycket svartsjuk natur och inte riktigt kunde komma över att det korta förhållanden tagit slut. "Droppen" blev när han ringde upp kvinnan och hennes manlige bekant tog luren och sade något "spydigt" till Axmyr.

Utöver Axmyr var det två andra män samt en kvinna med till Gävle.

Här finns en gammal artikel där en av de andra männen berättar om mordkvällen. Finns även intressanta fotografier. https://herrtidning.wordpress.com/20...er-att-hamnas/
Citera
2017-07-09, 20:00
  #1020
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Har han klippt sig än?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback